DEFENDER DAKAR D7X-R PREDSTAVIL ÚPLNE NOVÉ SÚŤAŽNÉ FARBY PRED DEBUTOM NA RELY DAKAR V JANUÁRI 2026
26.11.2025 20:13
-
Tím Defender Rally predstavuje vozidlo Defender Dakar D7X-R v úplne nových súťažných farbách
-
Defender Dakar D7X-R bude mať svoju súťažnú premiéru na Rely Dakar v januári ako súčasť kompletnej účasti v seriáli Majstrovstiev sveta vo vytrvalostných pretekoch rely (W2RC) 2026
-
Defender Dakar D7X-R, odvodený od sériového modelu Defender OCTA, je skonštruovaný tak, aby súťažil v kategórii Stock na W2RC – ideálnej platforme na predvedenie svojich schopností
-
Defender Dakar D7X-R si zachováva odolnú architektúru karosérie D7x, prevodovku, pohon a 4,4-litrový motor V8 s dvoma turbami z modelu Defender OCTA, ktorý bude spaľovať pokročilé udržateľné palivo*
-
Nový odolný motor modelu D7X-R je upravený pre extrémne podmienky súťaže W2RC so širším rozchodom, zvýšenou svetlou výškou, novým odpružením a vylepšeným chladením
-
BILSTEIN, synonymum pre výnimočnú technológiu odpruženia, sa pripája k tímu Defender Rally ako oficiálny partner dodávajúci tlmiče
-
Jazdci Stéphane Peterhansel, Sara Price a Rokas Baciuška odštartujú 3. januára vo svojich vozidlách Defender Dakar D7X-R mimoriadny terénny test ľudskej a mechanickej odolnosti

Tím Defender Rally predstavil úplne nový model Defender Dakar D7X-R, oficiálnu prihlášku tímu na Majstrovstvá sveta vo vytrvalostných pretekoch rely (W2RC) 2026, pred jeho súťažnou premiérou na januárovej Rely Dakar, čo sú najextrémnejšie rely preteky na svete.
Talentovaný tím jazdcov a spolujazdcov sa vydá na epické dobrodružstvo v modeli Defender Dakar D7X-R, pričom tri posádky počas dvoch týždňov absolvujú viac ako 80 hodín súťažnej jazdy a približne 5 000 km meraných etáp. Dakarskú legendu Stéphanea Peterhansela a Miku Metgeho, Rokasa Baciušku a Oriola Vidala a Saru Price so Seanom Berrimanom bude podporovať skúsený tím mechanikov a inžinierov na čele s novovymenovaným šéfom tímu Ianom Jamesom.
Každý Defender Dakar D7X-R schádza z montážnej linky v najmodernejšom výrobnom závode na modely Defender v Nitre na Slovensku, pričom sa dodržiavajú predpisy, ktoré nariaďujú, že karoséria súťažného vozidla nesmie byť od pôvodnej výroby upravovaná.
Predpisy FIA pre novú kategóriu Stock, zavedené pre rok 2026, stanovujú, čo sa nesmie meniť oproti sériovému vozidlu, ako aj to, aké úpravy a ako sa môžu vykonať. Defender Dakar D7X-R využíva rovnakú robustnú architektúru karosérie D7x, prevodovku a usporiadanie pohonu ako Defender OCTA, najvýkonnejší sériový model Defender, aký bol kedy vyrobený. D7X-R bude tiež bude poháňať 4,4-litrový motor V8 s dvoma turbami z modelu OCTA. Ide o ďalší prvok, ktorý nemožno upravovať a bude používať pokročilé udržateľné palivo, ako je to definované a v súlade s predpismi FIA*.
Defender Dakar D7X-R bude súťažiť v surovom, elementárnom a výraznom laku inšpirovanom tónmi a textúrami púšte. Úplne nový dizajn Geopalette čerpá inspiráciu z vyprahnutej krajiny, ktorá charakterizuje Dakar. Kombinuje pieskové, kamenné a zemité tóny s nádychom akvamarínovej farby, inšpirovanej vzácnymi púštnymi vodami, ktoré prinášajú kontrast a jasnosť.
Mark Cameron, výkonný riaditeľ automobilky Defender: „Defender predstavuje synonymum nezastaviteľných schopností a maximálneho dobrodružstva, čo s hrdosťou predvedieme aj na svetovej súťažnej scéne. Defender Dakar D7X-R je najodolnejší model značky Defender, aký bol kedy vyrobený. Má rovnakú základnú architektúru a siluetu ako Defender OCTA, ale bol vyvinutý tak, aby zvládol najťažšie súťažné terénne dobrodružstvo. Dakar posúva všetko na hranicu možností a rely preteky tohto rozsahu autenticky preveria schopnosti a odolnosť modelu Defender v najextrémnejších a najdrsnejších podmienkach na planéte.”
Predstavujeme Defender Dakar D7X-R
Zatiaľ čo predpisy kategórie Stock obmedzujú zmeny kľúčových prvkov modelu Defender OCTA, súťažné vozidlo obsahuje celý rad úprav od tímu Defender Rally, ktoré sú navrhnuté pre extrémnu výzvu, ktorú prinášajú Dakar, ako aj následné kolá pretekov W2RC.
Defender Dakar D7X-R využíva rovnakú karosériu ako Defender 110, ale v zadnej časti vozidla je zabudovaná na mieru vyrobená 550-litrová palivová nádrž pripravená na dlhé terénne etapy. Najdlhšia minuloročná etapa prekročila 800 km. Posádku chráni ochranná klietka so súťažnou špecifikáciou.
Aby sa Defender Dakar D7X-R vyrovnal s nárokmi púšte, jazdí na 35-palcových pneumatikách spolu s rozchodom kolies zväčšeným o 60 mm a zvýšenou svetlou výškou pre zlepšenie prejazdnosti.
Karoséria bola upravená vpredu aj vzadu, aby si model D7X-R zachoval svoju dizajnovú DNA modelu OCTA a zároveň zväčšil nájazdové a odjazdové uhly. Rozšírené blatníky modelu OCTA sú na modeli D7X-R ešte výraznejšie, čo umožnilo širší rozchod kolies a dodáva vozidlu ešte odvážnejší postoj.
Panely dverí boli orezané a pridané prahy, aby sa zabezpečila rozšírená ochrana pod podlahou a aby vozidlo zvládlo extrémne nárazy očakávané počas pretekov.
Zavesenie kolies si zachováva kinematický princíp zo sériového modelu Defender OCTA a vylepšenia sa zamerali na výkonný systém tlmičov vrátane jednoduchých vinutých pružín vpredu a paralelných dvojitých tlmičov vzadu. Ide o výsledok vývoja v spolupráci s novým oficiálnym partnerom pre tlmiče, spoločnosťou BILSTEIN. Systém tlmičov, vyvinutý a testovaný počas testov tímu Defender Rally, zlepšuje schopnosti v najextrémnejších podmienkach a zvláda dodatočnú hmotnosť plne natankovanej 550-litrovej palivovej nádrže.
Partnerstvo nadväzuje na existujúci vzťah so spoločnosťou Defender, v rámci ktorého dostávajú tlmiče BILSTEIN aj sériovo vyrábané vozidlá. Spoločnosť sa pripája k existujúcemu portfóliu svetových partnerov tímu Defender Rally, medzi ktorých patria Castrol a dodávatelia Shackleton a Alpinestars.
Hoci sériový motor V8 z modelu OCTA zostal mechanicky nezmenený (hoci reštriktor nasávania vzduchu obmedzí výkon v súlade s predpismi kategórie FIA Stock**), systém chladenia dostal vylepšenia, aby zvládol extrémne teploty v púšti. Chladenie sa zlepšilo zväčšením čelnej plochy a optimalizáciou prúdenia vzduchu cez mriežku, kde jeden veľký chladič nahrádza trio chladičov nachádzajúcich sa v sériových vozidlách. Prúdenie vzduchu cez chladič podporujú štyri 12 V ventilátory, ktoré zlepšujú chladenie pri nízkych otáčkach. Chladeniu napomáhajú aj úpravy kapoty, zatiaľ čo konštrukciu obohatil filter pevných častíc, ktorý zabraňuje vnikaniu piesku do nasávania vzduchu. Na strechu sa dostala svetelná rampa a nasávacie otvory pre kabínu.
Defender Dakar D7X-R využíva rovnakú osemstupňovú automatickú prevodovku ako sériový model OCTA, ale má nižší konečný prevodový pomer, aby vyhovoval podmienkam typickým pre preteky rally-raid a maximalizoval krútiaci moment pri nízkych rýchlostiach. Defender Dakar D7X-R dostal aj špeciálny brzdový systém pre rely s odvetrávanými kotúčmi, šesťpiestikovými strmeňmi vpredu a štvorpiestikovými strmeňmi vzadu.
Elektroniku v modeli D7X-R riadi jediná riadiaca jednotka pre motoršport, aby sa maximalizovala robustnosť v náročných podmienkach rely, s využitím vlastných kalibrácií pripravených na preteky. Tím Defender Rally vyvinul aj nový Letový režim, ktorý pomáha zvládať mnohé skoky v púštnych dunách. Letový režim automaticky upravuje prenos krútiaceho momentu z motora na kolesá vždy, keď je model D7X-R vo vzduchu, aby zabezpečil plynulý dopad a chránil hnací systém.
Vo vnútri vozidla sa nachádza navigačný systém podľa predpisov FIA a head-up displej pre vodiča na zobrazenie rýchlosti a smeru jazdy, spolu s vodičom konfigurovateľnou palubnou doskou upravenou pre motoristický šport. Rozloženie a šesťbodové škrupinové sedadlá podľa predpisov FIA sa následne prispôsobia každému jednotlivému jazdcovi, aby zabezpečili maximálne pohodlie počas dlhých dní za volantom.
Jazdci si na palube vezmú osem litrov vody, tri rezervné kolesá umiestnené namiesto zadných sedadiel a pripevnené k novej ochrannej klietke, sadu náradia, stlačený vzduch a potrebné náhradné dielce, zatiaľ čo dvojica integrovaných hydraulických zdvihákov dokáže zdvihnúť obe strany vozidla.
Ian James, šéf tímu Defender Rally: „Defender sa vydáva do neznáma, aby prekonal duny, zvládol horúčavy a naplno pretekal s časom. Vieme, že Dakar predstavuje jednu z najťažších výziev v motoristickom športe – ale práve preto sa doň prihlasujeme. Po intenzívnom testovacom programe je tím pripravený na dobrodružstvo, ktoré ho čaká a Defender Dakar D7X-R bol stvorený na to, aby to spolu zvládli. S partnermi svetovej triedy a s niektorými z najlepších rely jazdcov na planéte do toho dáme všetko. Som nesmierne hrdý a nadšený z nášho súťažného debutu v súťaži W2RC a teším sa na to, čo nám sezóna prinesie.“
Tím Defender Rally už absolvoval s prototypom Defender Dakar D7X-R viac ako 6 000 km terénnych testov a teraz je pripravený na svoju debutovú výzvu, Rely Dakar 2026, ktorá sa začína 3. januára v Saudskej Arábii.





