Zákulisie sveta motocyklov: 30 rokov výcviku bezpečnej jazdy
12.08.2025 20:12
· Počas viac než troch dekád absolvovali tisíce španielskych jazdcov špičkový výcvik
· Teória v učebni, praktický výcvik a zmena myslenia: hlavné predpoklady bezpečnej jazdy
· Špeciálne výcvikové priestory a okruhy vrátane situácií so zhoršenými adhéznymi podmienkami
· Vysoko odporúčané zo strany účastníkov – viac než 40 % odporúčaní sa odovzdáva ústne
Tento rok je významným míľnikom na ceste Honda Instituto de Seguridad (HIS), popredného centra pre bezpečnosť jazdy spoločnosti Honda v Španielsku. To, čo pred viac ako tromi dekádami začalo ako skromný víkendový program na predmestí Barcelony, v priebehu rokov prerástlo na špičku v oblasti výcviku jazdcov a bezpečnosti pri jazde na motocykli. A to nielen v Španielsku, ale v celej Európe.
História HIS začína v roku 1992, keď bola v Španielsku prvýkrát založená motocyklová škola Honda Riding School (HEC). K dispozícii v tom čase nebolo žiadne špeciálne zázemie, a tak sa na účely programu využívali úseky trate na testovanie motocyklov v továrni Montesa Honda v Esplugues del Llobregat v Barcelone. Spočiatku sa aktivity obmedzovali na víkendy a spoliehali na vypožičané priestory a malý tím nadšených inštruktorov.
Spoločnosť Honda, vedená poslaním vštepovať jazdcom hodnoty bezpečnej a zodpovednej jazdy, urobila už na počiatku odvážne rozhodnutie a vyslala inštruktorov do Japonska, kde absolvovali školenie priamo pod vedením odborníkov spoločnosti Honda Motor. Táto iniciatíva položila základy pre to, čo sa postupne stalo jedinečným a autentickým spôsobom výcviku jazdcov, ktorý vychádza z globálnej bezpečnostnej filozofie značky Honda.
V počiatočnej fáze sa výcvikové stredisko zameriavalo predovšetkým na výučbu mladých jazdcov, najmä na študentov vo veku 14 až 16 rokov, ktorí v tom čase smeli legálne viesť motocykle s objemom do 50 cm3. V spolupráci s miestnymi školami značka Honda vytvorila plne dotované programy, ktoré zahŕňali výučbu v triedach a praktický výcvik na maloobjemových skútroch. Tieto osvetové akcie umožnili mladým jazdcom oboznámiť sa s motocyklami v kontrolovanom, zodpovednom a rozvíjajúcom sa prostredí.
V roku 1994 sa spoločnosť Honda Spain presťahovala do nového závodu v Santa Perpetua de Mogoda v Barcelone, kde bola v roku 1996 založená nová jazdecká škola (Safety Training Centre). Vďaka dynamickej platforme a vyhradenej malej budove ju je možné považovať za počiatok HIS. Zariadenie umožnilo rozšíriť bezpečnostný výcvik pre mládež a začiatočníkov na skútroch s objemom 50 cm3 a motocykloch s objemom 250 cm3.
Tieto aktivity v Santa Perpetua de Mogoda prebiehali až do roku 2006, keď sa zariadenie opäť posunulo o krok ďalej. Nasledoval trojročný vývoj, ktorý v septembri 2009 vyvrcholil otvorením plnohodnotného strediska Honda Instituto de Seguridad. Nové zariadenie, do ktorého sa investovali 4 milióny eur, ponúklo špičkovú infraštruktúru, komplexné učebné osnovy a jediný cieľ – prostredníctvom lepšieho výcviku znížiť počet nehôd motocyklistov.
Týmto spôsobom značka reflektovala trend, akým sa v rovnakom období v Španielsku motocyklový svet rozvíjal. V rokoch 2003 až 2006 sa v celej krajine zvýšil predaj motocyklov, zároveň však stúpol počet dopravných nehôd s účasťou jednostopových vozidiel. Podľa vedenia spoločnosti HIS bol trend tohto nárastu exponenciálny.
„Nebola to otázka nízkych percent. Z roka na rok sa ich počet zvyšoval. Uvedomili sme si, že musíme konať a robiť omnoho viac,“ vysvetľuje Albert Cavero, manažér celoeurópskeho oddelenia bezpečnosti v spoločnosti Honda Motor Europe.
Cavero, ktorý je po celý svoj profesijný život zamestnancom spoločnosti Honda, začal svoju kariéru v roku 1991 v spoločnosti Montesa Honda a zásadným spôsobom sa podieľal na premene HIS do dnešnej podoby. Cavero bol od počiatku svojej kariéry zodpovedný za bezpečnosť cestnej premávky v Španielsku a od marca 2025 je zároveň zodpovedný za dohľad nad celoeurópskou bezpečnostnou stratégiou značky. Je to rola, ktorá odráža dlhodobú víziu spoločnosti Honda o spoločnosti bez kolízií, v ktorej sa všetci ľudia môžu voľne pohybovať vedení svojou zvedavosťou, s pocitom bezpečia a pokoja.
A práve širšia snaha pochopiť a dosiahnuť zlepšenie je hnacou silou mnohých aktivít HIS. V polovici prvej dekády 21. storočia sa spoločnosť HIS zamerala na vzostupnú špirálu nehodovosti, čo jej expertov viedlo ku skúmaniu trhových trendov a zvyklostí španielskych zákazníkov.
Jedna z oblastí, ktorá bola identifikovaná, sa týkala brzdových systémov motocyklov. Napriek tomu, že ABS je v Španielsku povinnou výbavou všetkých motocyklov, existuje niekoľko výnimiek. Po prvé sa táto požiadavka vzťahuje iba na motocykle s objemom nad 125 cm3, za druhé platí iba pre novopredané motocykle a navyše sa tento systém stal povinným až od roku 2017. „Priemerný vek motocyklov v Španielsku sa pohybuje medzi 17 a 18 rokmi. Preto sa odhaduje, že plných 70 % všetkých jazdcov v Španielsku nemá ABS k dispozícii,“ poznamenáva Cavero.
Keď k tomu pripočítame štatistiku, že väčšina dopravných nehôd je dôsledkom ľudskej chyby, je potreba kvalitného a trvalého poradenstva a vedenia, ktoré by rastu počtu nehôd zabránili, stále aktuálnejšia.
„Naše výcvikové aktivity nie sú súčasťou motocyklového podnikania značky Honda, ale súčasťou jej spoločenskej zodpovednosti,“ uviedol Cavero. „Ako popredný celosvetový výrobca motocyklov máme jasnú zodpovednosť voči našim zákazníkom aj širšej verejnosti, aby sme ponúkli rozšírený výcvik, vďaka ktorému bude každý môcť zostať na ceste v bezpečí.“
Výcvik je preto zameraný na šírenie povedomia o tom, čo systém ABS je a na čo slúži, pretože jazdci musia význam tejto funkcie, jej vplyv na správanie motocykla v extrémnych situáciách a výrazné rozdiely medzi motocyklami vybavenými a nevybavenými týmto systémom správne pochopiť.
V súčasnosti je HIS jediným strediskom pre bezpečnosť motocyklov v Španielsku, ktoré je plne vlastnené a prevádzkované výrobcom, čo jednoznačne potvrdzuje trvalý záväzok spoločnosti Honda usilovať o blaho jazdcov. Areál sa teraz rozkladá na ploche viac než 20 000 m2 a zahŕňa budovu s rozlohou 1 500 m² vybavenou učebňami, dielňami, simulátormi a viacúčelovými výcvikovými priestormi.
Výcvikový areál zahŕňa:
- Viacúčelový asfaltový okruh na ploche 8 000 m² na nácvik situácií z reálnej premávky
- Vozovky s rôznou adhéziou určené na nácvik núdzového brzdenia a kontroly stability (s využitím stabilizátorov upevnených k motocyklu).
- 6 000 m² terénna zóna, ktorá jazdcom umožňuje zdokonaľovať techniku jazdy v rôznych terénnych podmienkach.
Terénne zóny sú symbolom rozvoja uvažovania spoločnosti HIS. Výcvik na nespevnenom povrchu môžu absolvovať jazdci starší ako šesť rokov. Na tieto účely sa využívajú modely Honda CRF 50, 110 a 125. Jedinou podmienkou je schopnosť dotknúť sa pri státí oboma nohami zeme. Pretože návšteva HIS je pre deti často prvou skúsenosťou s jazdou na motocykli, snaží sa tím strediska zaistiť, aby pre ne zároveň bola príjemným a poučným zážitkom. Výučba sa neobmedzuje iba na jazdca, ale povinne sa na nej zúčastnia aj rodičia. „Toto nie je zážitok pre jednotlivcov,“ hovorí Cavero. „Účasť je povinná aj pre rodičov, aby sa zaistilo zachovanie nadobudnutých znalostí aj po odchode zo zariadenia.“
Výrazne sa zmenili aj učebné osnovy. Napriek tomu, že vzdelávanie mládeže zostáva kľúčovou súčasťou poslania, HIS teraz slúži širokému spektru jazdcov, od začiatočníkov až po profesionálov. Významnú časť každodennej práce HIS tvorí tiež pokračujúci výcvik radu súkromných používateľov po tom, čo získali vodičské oprávnenie. Dnes program zahŕňa špecializované školenia pre policajné zložky, záchrannú službu a motocyklových inštruktorov, čím sa dosiahne to, že tí, ktorí v jednej stope trávia najviac času, sú zároveň najlepšie pripravení.
Spôsob práce HIS je postavený na troch pilieroch: technických zručnostiach, povedomí o rizikách a mentálnom nastavení jazdca. Každý prvok, od teoretickej výučby až po praktický výcvik pod vedením certifikovaných inštruktorov značky Honda, je navrhnutý tak, aby posilňoval kultúru bezpečnosti, rešpektu a kontroly. „Záver, ktorý chceme dostať do všeobecného povedomia, znie: Záleží v prípade nehody na tom, či ste boli v práve, alebo nie, keď ste to vy, kto prišiel k ujme?“ pýta sa Cavero.
Keď sa ohliadneme späť, zistíme, že transformácia spoločnosti HIS odráža viac než len fyzický rast – predstavuje posun v oblasti spoločenskej zodpovednosti. To, čo začalo ako víkendová škola pre tínedžerov, je dnes kľúčovou iniciatívou, ktorá každoročne vyškolí tisíce jazdcov a hrá zásadnú rolu pri znižovaní nehodovosti a zvyšovaní štandardov vo všetkých oblastiach.
Vzhľadom na to, že používanie motocyklov stále rastie a osobná mobilita sa vyvíja, je existencia HIS dôležitejšia než kedykoľvek predtým. „Veríme, že každý jazdec si zaslúži aj znalosti a istotu, aby mohol svoj motocykel bezpečne ovládať,“ uzaviera Cavero. „V tomto stredisku nielen cvičíme jazdcov, ale vytvárame kultúru bezpečnosti, ktorá sa odráža aj mimo cesty.“
Honda Instituto de Seguridad, ktorý má za sebou viac než tridsaťročnú históriu plnú inovácií a vzdelávania, ktoré zachraňujú životy, nie je len výcvikovým strediskom – je dôkazom vízie spoločnosti Honda o bezpečnejšej budúcnosti pre všetkých jazdcov.