Retro je opäť v móde
26.10.2025 20:00
Návrat do minulosti alebo Retro je opäť v móde. Renault 5 bol v 70. rokoch synonymom hravosti, slobody a mestského štýlu. Teraz sa vracia – nie ako replika, ale ako plnohodnotný elektromobil, ktorý spája nostalgiu s moderným pohonom. Už pri prvom pohľade cítiš, že to nie je len ďalšie elektrické auto – je to návrat k ikonickej minulosti, ktorý však dýcha budúcnosťou. Ikonickú minulosť je doslova vidieť všade, V dizajne, od svetiel, cez krivky karosérie, rozšírené blatníky, dokonca aj hranatejšie tvary sedadiel.

Z tých všetkých vecí ma najviac zaujala replika výduchu v prednej kapote, ktorá odkazuje na vrcholový model R5 Turbo. Aj keď je posunutá pod čelné okno a na stranu vodiča (pôvodne bola v strede), stále je to funkčný doplnok. Okrem toho, že v nej svieti „päťka“, táto zároveň indikuje stav nabitia batérie. Mimochodom, aby sa nikomu nemálilo, tých číslic je na aute hneď niekoľko. Na karosérii, 18-palcových diskoch a aj v interiéri. Dokonca aj logo je v retro dizajne. A, aby sme nezabudli na pôvod auta, je to malá francúzska vlajka v predných reflektoroch.

V interiéri vodiča privíta digitálny displej, ktorý je rozdelený na dve obrazovky. Po zapnutí na vás vybehne modrý vysmiaty kosoštovrcový „Reno asistent“, ktorý sa aktivuje hlasom. Nie je tu len na hlasové povely, ale interaktívne sa opýta, či má aktivovať napríklad klimatizáciu pri zarosenom okne, alebo dokonca vám vie porozprávať vtipy. Len treba vedieť po anglicky, lebo v slovenčine zatiaľ nie je k dispozícii. Nevýhoda sa preukáže napríklad pri telefonovaní, keď chcete hlasovo vytočiť niekoho zo zoznamu, musíte príkazu dodať anglický prízvuk. A treba si dať aj pozor na jazyk, lebo „Reno“ sa zapojil do rozhovoru, keď usúdil, že sme ho oslovili. Inak infotainment používa integrované služby Google, ktoré robia mapy a navigáciu celkom dynamickými.

A jazda? Plná zážitkov. Športového ducha je cítiť v podvozku a dynamike. Akonáhle sa kolesá zakusnú do asfaltu, pevne sa držia. Auto síce poskakuje na ceste vďaka tvrdému odpruženiu, ale sedadlá sú dostatočne mäkké, presne ako v minulosti, takže na komforte nič neuberú. A na záver posledný detailný prvok výbavy. Držiak na bagety. Áno, čítate dobre, cez príslušenstvo sa dá dokúpiť, síce nepraktický, ale potešujúci košík, ktorý je určený na tento typický francúzsky pokrm. Takže, keďvyrazíte na cesty v tejto žltej ikone, užívajte si pohľady okoloidúcich, lebo ich budete doslova cítiť ako sa každý obzrie za týmto zaujímavým presúvadlom.
|
Renault 5 E-tech Iconic Cinq 150k |
|
|
Maximálny dojazd km |
410 |
|
Max. výkon v kW |
110 |
|
Max krútiaci moment v Nm |
245 |
|
Objem batožinového priestoru dm³ |
277/959 |
|
Zrýchlenie 0-100 (s) |
8 |
|
Cena testovaného modelu |
37100,- |
Text a foto: Martin Solár





