Kia sa stáva prvým výrobcom originálneho vybavenia (OEM), ktorý verejne testuje technológiu „pasu batérie“ na úrovni jednotlivých článkov

13.10.2025 17:07

 

• Kia posúva iniciatívu batériového pasu pred európsku reguláciu 

• V rámci vedeckej štúdie Kia použila model EV3 vybavený monitormi článkov na preskúmanie možností pokročilých údajov o batériách 

• Okrem predbežného výskumu Kia založila špecializovanú organizáciu na nezávislé poskytovanie špičkovej a odlíšenej služby batériového pasu 

• Cieľom spoločnosti Kia je umožniť zákazníkom elektromobilov profitovať z lepšej opraviteľnosti, dlhšej životnosti batérie a vyššej zostatkovej hodnoty vďaka údajom o stave batérie na úrovni článkov

Kia Europe realizuje prvý verejný test batériového pasu na úrovni článkov ako súčasť predbežného výskumu. Tento prelomový krok zabezpečuje transparentnosť batérií v elektromobiloch poskytovaním živých, podrobných údajov o zdravotnom stave každého batériového článku. Batériový pas umožňuje sledovanie aktuálneho stavu (State of Health – SoH) v reálnom čase, diagnostiku opráv a úplnú sledovateľnosť počas celého životného cyklu batérie. Pre vodičov elektromobilov to prináša výhody ako predĺžená životnosť batérie, dostupnejšia údržba a vyššia dôvera pri kúpe alebo predaji jazdených elektromobilov.

Kia si kladie za cieľ nastaviť nový štandard pre zákazníkov v oblasti transparentnosti a výkonu batérií,“ povedal Marc Hedrich, prezident a generálny riaditeľ Kia Europe. „Testovaním batériových pasov na úrovni článkov získavame poznatky o tom, aké výhody vlastníctva môžeme našim zákazníkom ponúknuť. Okrem výhod ako predĺžená životnosť batérie budujeme aj vzťah založený na dôvere.“

Okrem tohto predbežného výskumu Kia založila špecializovanú internú organizáciu, ktorá združuje odborníkov z celej spoločnosti, aby vyvinula vlastnú službu batériového pasu v spolupráci s partnermi z celého hodnotového reťazca batérií pre elektromobily a súvisiacich sietí. Batériový pas Kia pôjde nad rámec regulačných požiadaviek tým, že bude obsahovať dodatočné údaje týkajúce sa bezpečnosti, čím zabezpečí výnimočný štandard, ktorý sa stane referenčným bodom pre celý priemysel. Kia plánuje túto službu poskytovať pre všetky modely EV/HEV predávané v Európe do februára 2027, ako to vyžaduje regulácia EÚ pre batérie.

Test s reálnym modelom Kia

Na účely testovania bol model Kia EV3 vybavený systémom monitorovania článkov batérie Dukosi prepravený z Kórey do Európy a vo februári dorazil do Nemecka. Testovacie vozidlo je schopné monitorovať a prenášať živé údaje o každom článku batériového balenia a nahrávať ich do svojho digitálneho batériového pasu.


 


 

Po nahratí údajov môžu používatelia, mechanici, regulátori a ďalší pristupovať k informáciám o stave batérie (SoH) v reálnom čase prostredníctvom infotainment systému vozidla. Na 

zabezpečenie presnosti a sledovateľnosti počas celého životného cyklu batérie sa systém automaticky aktualizuje po každej oprave. Na prístup k údajom z batériového pasu získaným počas testu sa využilo pilotné prostredie na zdieľanie údajov vyvinuté organizáciou TNO.

Test batériového pasu koordinovala Technická univerzita v Delfte spolu so skupinou Hyundai Motor Group. Systém je možné nakonfigurovať aj pre iné aplikácie, ako napríklad iný model auta, interoperabilitu s inou značkou alebo dokonca použitie v inom sektore.

Spoločný európsky výskumný test s viacerými partnermi na zrelosť batériového pasu

Za testami batériového pasu stojí celoeurópska výskumná iniciatíva, ktorej cieľom je pilotne overiť a preskúmať výzvy a príležitosti pri implementácii batériového pasu EÚ v reálnom prostredí s viacerými zainteresovanými stranami. Technickú a systémovú integráciu batériového pasu, aby sa zabezpečil bezpečný prenos údajov medzi systémami vozidla a zainteresovanými stranami, riadili globálny dodávateľ automobilových dielov Hyundai Mobis a Hyundai Motor Group.

Test v spolupráci s projektom DATAPIPE financovaným EÚ, ako aj s organizáciou ARN (holandská organizácia zodpovedná za spracovanie vozidiel a batérií po skončení ich životnosti), skúmal potenciálne výhody digitálnych produktových pasov v budúcnosti. V súčasnosti batériový pas EÚ obsahuje viac ako 100 dátových atribútov.

Inteligentnejšie, lacnejšie a ekologickejšie pre zákazníkov

V porovnaní s konvenčnými monitorovacími systémami, ktoré merajú SoH len pre celý batériový balík alebo modul, výskum Kia zhromažďuje a zobrazuje údaje pre každý článok. Tento detailný zber údajov prináša zákazníkom rôzne výhody. Vďaka prehľadu o stave batérie v reálnom čase môžu zákazníci včas identifikovať a riešiť problémy s údržbou. To môže viesť k predĺženiu životnosti batérie a zníženiu dlhodobých nákladov.

Zvýšená presnosť monitorovania batérie umožňuje aj cielenejšie opravy jednotlivých článkov. To umožňuje výmenu jednotlivých článkov namiesto celých modulov, čím sa šetrí čas aj peniaze. Pre majiteľov jazdených elektromobilov živé údaje o batérii zvyšujú dôveru vo výkon vozidla, čo podporuje vyššiu zostatkovú hodnotu. Táto úroveň transparentnosti ovplyvňuje rozhodovanie o opätovnom použití a recyklácii batérií. Uľahčuje to dlhšie udržanie batérií elektromobilov na trhu a znižuje množstvo odpadu.

Test Kia stanovuje nový štandard pre to, ako môžu výrobcovia automobilov spojiť súlad s predpismi s hodnotou pre zákazníka. Prostredníctvom transparentnosti na úrovni článkov, diagnostiky v reálnom čase a živého prístupu k zdieľaniu údajov vedie spoločnosť cestu k udržateľnejšiemu ekosystému elektromobilov.

 

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode