Čínske automobilky pokorili crash testy. Šesť modelov Voyah a Hongqi získalo maximálny počet hviezdičiek v testoch Euro NCAP a C NCAP
22.12.2025 11:34
Výsledky nárazových testov a hodnotenie účinnosti rôznych asistentov aktívnej bezpečnosti vozidiel sú pre motoristov jedným z dôležitých parametrov pri výbere nového vozidla. Najznámejším kritériom je počet „hviezdičiek“ v testoch nezávislej organizácie Euro NCAP, prípadne výsledky crash testov amerického inštitútu IIHS. Čoraz významnejším testovacím programom je aj čínsky C-NCAP prevádzkovaný tamojším Centrom pre automobilové technológie a výskum. Obrovský dôraz čínskych automobiliek na aktívnu aj pasívnu bezpečnosť dokladajú výsledky vozidiel automobiliek Voyah a Hongqi – modely Voyah Courage, Hongqi EHS5, EHS7 a E-HS9 si odniesli plný počet 5 hviezd z testu Euro NCAP, Voyah Free a Dream zas toto maximálne hodnotenie dostali od z čínskeho C-NCAP.

Najznámejšia organizácia bojujúca za bezpečnejšie vozidlá Euro NCAP zverejňuje výsledky svojich crash testov už od roku 1997. Americký inštitút IIHS, financovaný miestnymi poisťovňami, sa svojho času do centra pozornosti dostal unikátnym tzv. small overlap testom, kedy vozidlo do pevnej bariéry pri rýchlosti 64 km/h naráža len s malým prekrytím 25 % prednej časti vozidla. Testy po uvedení v roku 2012 odhalil výrazné nedostatky na väčšine hodnotených vozidiel, ktoré sa pri testoch Euro NCAP dovtedy neprejavovali.
Metodika čínskeho programu C-NCAP je inšpirovaná testami Euro NCAP, v pravidelných trojročných intervaloch však prechádza revíziou a sprísnením. Základná nárazová skúška, pri ktorej vozidlo vráža do pevnej bariéry celou prednou časťou vozidla, sa vykonáva v rýchlosti až 55 km/h (na rozdiel od 50 km/h v prípade Euro NCAP).
Ako prísnejší sa môže javiť aj bočný náraz 1 700 kg bariéry pri rýchlosti 60 km/h (Euro NCAP testuje 1 400 kg bariéru pri 50 km/h) a špecifikom čínskych testov sú tiež mechanické testy nárazu, tlaku, prepichnutia a vibrácií pre batérie elektromobilov. Aby vozidlá získali 5-hviezdičkové hodnotenia, musia v tejto kategórii dosiahnuť aspoň 90 % bodov.

Naopak, Euro NCAP podrobnejšie testuje výsledky asistentov aktívnej bezpečnosti, napríklad automatické brzdenie pred prekážkami ako sú cyklisti, deti a iné prekážky, systémy detekcie únavy vodiča a udržania v jazdnom pruhu či iné, ktoré C NCAP nehodnotí, alebo má tieto testy menej detailné.
Čínske automobilky Voyah a Hongqi potvrdili bezpečnosť svojich modelov v C NCAP aj Euro NCAP
Voyah Free získal najvyššie hodnotenie 5 hviezdičiek s celkovým skóre 92,32 % v testoch C NCAP už v roku 2021, kedy sa testovalo podľa metodiky zavedenej v roku 2018. Až 100 % získal automobil v teste aktívnej bezpečnosti a v teste bočného nárazu, kde získal 20 bodov z 20.
Voyah Dream si 5 hviezdičiek a výsledné skóre 86,3 % z C NCAP odniesol v roku 2023, kedy však čelil prísnejšej metodike z roku 2021. Práve tá zaviedla aj mechanické nárazy na batérie a ich post-crash monitorovanie, napríklad na tepelné úniky.
Päťhviezdičkové hodnotenia značke Voyah a jej modelu Courage dala aj európska Euro NCAP. Malé SUV získalo za ochranu dospelej posádky 90 % a detskej 88 % hodnotenie.
Podobne úspešné sú aj päťhviezdičkové modely Hongqi. Euro NCAP testovala SUV EHS5 aj väčšie EHS7, ktoré sa zaskvelo 93 % úspešnosťou v ochrane dospelých cestujúcich a 85 % v teste ochrany detskej posádky.
Päť hviezdičiek od Euro NCAP dostalo aj veľké SUV Hongqi E-HS9 s celkovým hodnotením 33,1 bodu (82 %).


.png)




