Audi Q5 e-hybrid: Univerzálne vozidlo s dlhým elektrickým dojazdom
11.06.2025 22:08
-
SUV a Sportback ako plug-in hybrid so systémovým výkonom 220 kW (299 k) a 270 kW (376 k) majú elektrický dojazd do 100 kilometrov
-
Vysokonapäťová batéria s väčšou kapacitou, intenzívnejšia rekuperácia a inteligentný manažment hybridného pohonu zvyšujú efektivitu a výkonnosť
-
Rozšírené sériové vybavenie s 3-zónovou komfortnou automatickou klimatizáciou; verzia s výkonom 270 kW (376 k) s LED svetlometmi plus a MMI experience plus
Audi rozširuje nový modelový rad Q5: okrem verzií so spaľovacími motormi s technológiou MHEV plus teraz prichádzajú na trh SUV a Sportback aj s novou generáciou pohonu plug-in hybrid (e-hybrid). Audi Q5 SUV e-hybrid quattro a Q5 Sportback e-hybrid quattro sú na výber so systémovým výkonom 220 kW (229 k) a 270 kW (376 k). Vysokonapäťová batéria pohonu novej generácie má v modeloch Audi Q5 e-hybrid kapacitu približne o 45 percent vyššiu oproti predchádzajúcej generácii. Tým je k dispozícii pre elektrický pohon 25,9 kWh (netto 20,7 kWh) elektrickej energie.
Novou, v poradí už treťou generáciou radu Q5 značka Audi v minulom roku otvorila ďalšiu kapitolu histórie úspechu SUV segmentu premium v strednej triede. Aj modely Audi Q5 SUV e-hybrid quattro* a Audi Q5 Sportback e-hybrid quattro* s pohonom plug-in hybrid zachovávajú všetky doterajšie prednosti modelov SUV a Sportback v rade Q5: veľký priestor, všestrannosť, pohon všetkých kolies quattro, ako aj progresívna dynamická silueta. Vycibrený dizajn, najmodernejšia technológia spaľovacích motorov a nová koncepcia ovládania sú ďalšími charakteristickými znakmi novej generácie. Modely s pohonom plug-in hybrid so systémovým výkonom až do 270 kW (367 k) a elektrickým dojazdom do 100 kilometrov poskytujú športovo komfortný zážitok z jazdy s vyváženou kombináciou výkonnosti a efektivity.
Nové Audi Q5 SUV e-hybrid quattro a Audi Q5 Sportback e-hybrid quattro sú dostupné v dvoch výkonových stupňochs maximálnym systémovým výkonom 220 kW (299 k) a 270 kW (376 k). Poháňa ich turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalcový benzínový motor s priamym vstrekovaním paliva 2.0 TFSI s výkonom 185 kW (252 k) skombinovaný s elektromotorom s výkonom 105 kW. Maximálny systémový výkon pohonu sa líši podľa celkového vyladenia. Verzia s výkonom 270 kW (367 k) zrýchľuje SUV a Sportback za 5,1 sekundy z 0 na 100 km/h, verzia s výkonom 220 kW (299 k) zrýchľuje za 6,2 sekundy. Obe verzie dosahujú rovnakú maximálnu rýchlosť 250 km/h. Športový a súčasne komfortný zážitok z jazdy zabezpečuje elektrifikovaná dvojspojková prevodovka S tronic v kombinácii s pohonom všetkých kolies quattro ultra.
Novým prvkom je vysokonapäťová batéria pohonu, ktorej články sú v modeloch Q5 e-hybrid uložené v dvoch rovinách nad sebou. Kapacita batérie 25,9 kWh (netto 20,7 kWh) je oproti predchádzajúcej generácii Q5 s pohonom PHEV približne o 45 percent väčšia. Maximálny nabíjací výkon striedavým prúdom je 11 kW. Úplne vybitú batériu je možné nabiť na 100 percent za 2,5 hodiny.
K dispozícii sú dva prevádzkové režimy – elektrický, označený „EV“ a hybridný, označený „Hybrid“. V režime EV jazdia SUV a Sportback zásadne s elektrickým pohonom. Pri jazde v režime Hybrid manažment hybridného pohonumôže v prípade potreby udržiavať úroveň nabitia batérie na konštantnej úrovni, aby ušetril dostatok elektrickej energie pre neskoršiu jazdu s elektrickým pohonom. Pri automatickom hybridnom režime je teraz po prvý možné nastaviť želanú úroveň nabitia batérie pomocou digitálneho posúvača v menu MMI.
Konštruktéri Audi výrazne zvýšili aj rekuperačný výkon. Intenzita rekuperácie pri spomaľovaní sa dá pri jazde výlučne s elektrickým pohonom nastavovať pádlami na volante. Pri zodpovedajúcej aktivácii vozidlo rekuperuje automaticky. Východiskovými parametrami sú pri tom dáta trasy uložené v navigačnom systéme vozidla. Audi Q5 SUV e-hybrid quattro a Audi Q5 Sportback e-hybrid quattro automaticky rekuperujú aj bez aktivovaného navádzania do cieľa. Manažment hybridného pohonu nových modelov je orientovaný na efektivitu, flexibilitu a maximálny komfort zákazníka, preto automaticky volí optimálnu prevádzkovú stratégiu.
Všetky modely Q5 e-hybrid majú obohatené sériové vybavenie. Pri verziách s výkonom 220 kW (299 k) zahŕňa napríklad športový podvozok S a 3-zónovú komfortnú automatickú klimatizáciu. Verzie s výkonom 270 kW (367 k) majú navyše sériovo LED svetlomety plus a LED zadné svetlá pro. Sériový systém infotainmentu MMI experience plus dopĺňa Audi Application Store, Smartphone Interface a Audi Soundsystem. Súčasťou sériového vybavenia je aj interiérový paket S line so športovými sedadlami potiahnutými kombináciou kože a umelej kože čiernej farby, 19-palcové 10-ramenné disky kolies z ľahkej zliatiny v dizajne Aero a brzdové strmene lakované červenou farbou. Zvlášť praktickým prvkom je kompletne nastaviteľné zadné sedadlo plus, ktoré je možné posúvať v pozdĺžnom smere a aj sklon jeho operadla možno nastavovať.
Audi Q5 SUV e-hybrid quattro so systémovým výkonom 220 kW (299 k) sa na Slovensku predáva za cenu od 66 995€ s DPH, cenník Audi Q5 Sportback e-hybrid quattro začína od 69 405€ s DPH. Verzia SUV so systémovým výkonom 270 kW (367 k) stojí od 75 520€ s DPH, Q5 Sportback e-hybrid quattro s rovnako výkonným pohonom má cenu od 77 930€ s DPH.
Nové modely Audi Q5 s pohonom plug-in hybrid, ktoré sa budú vyrábať v závode San José Chiapa v Mexiku, sa dajú v Európe objednávať od polovice júna 2025. Uvedenie na trh je plánované v treťom štvrťroku.
Obohatené sériové vybavenie pre SUV a Sportback
Rovnako ako modely Audi Q5 so spaľovacím motorom sú aj modely Q5 e-hybrid výrazne komfortnejšie oproti predchádzajúcej generácii – posádka to pocíti už po prvých metroch jazdy.
Súčasťou sériového vybavenia modelov s pohonom plug-in hybrid je kompletne nastaviteľné zadné sedadlo plus. Dá sa posúvať v pozdĺžnom smere a aj sklon jeho operadla je možné nastavovať – čím sa dá v prípade potreby buď zväčšiť objem batožinového priestoru alebo priestor na nohy cestujúcich vzadu. Pri sklopenom zadnom sedadle sa objem batožinového priestoru zväčší pri SUV až na 1358 litrov a pri verzii Sportback na 1300 litrov.
K ďalším praktickým prvkom patrí oproti predchodcovi zväčšená odkladacia schránka pod stredovou lakťovou opierkou vpredu a množstvo drobných odkladacích priestorov na slnečné okuliare, kľúče a iné drobné predmety každodennej potreby, ako aj chladená bezdrôtová nabíjačka smartfónu s výkonom 15 wattov v prednej lakťovej opierke a dva konektory USB-C vpredu aj vzadu. Na želanie môžu zásuvky USB-C vpredu poskytovať nabíjací výkon až do 60 wattov, zadné dokonca až do 100 wattov. Vďaka tomu sa dajú počas jazdy bezpečne napájať elektrickou energiou aj väčšie zariadenia ako napríklad laptopy.
Obohatené sériové vybavenie pri verziách s výkonom 220 kW (299 k) zahŕňa napríklad športový podvozok S a 3-zónovú komfortnú automatickú klimatizáciu. Verzie s výkonom 270 kW (367 k) majú navyše sériovo LED svetlomety plus a LED zadné svetlá pro. Sériový systém infotainmentu MMI experience plus dopĺňa Audi Application Store, Smartphone Interface a Audi Soundsystem. Súčasťou sériového vybavenia je aj interiérový paket S line so športovými sedadlami potiahnutými kombináciou kože a umelej kože čiernej farby. Vonkajší vzhľad dotvárajú 19-palcové 10-ramenné disky kolies z ľahkej zliatiny v dizajne Aero a brzdové strmene lakované červenou farbou.
Inteligentný manažment pohonu pre vyššiu efektivitu
Manažment hybridného pohonu nových modelov Q5 e-hybrid je orientovaný na efektivitu, flexibilitu a maximálny komfort zákazníka, preto automaticky volí optimálnu prevádzkovú stratégiu. Na elektrický pohon slúži synchrónny elektromotor s permanentným budením, ktorý dosahuje špičkový výkon 105 kW. Elektromotor je integrovaný priamo do skrine 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky S tronic. Už blízko nad voľnobežnými otáčkami je k dispozícii maximálny systémový krútiaci moment hybridného pohonu – 500 Nm pri verzii s výkonom 270 kW (367 k) a 450 Nm pri verzii s výkonom 220 kW (299 k). Výkonová elektronika (pulzný menič), ktorá sa používa v modeloch Q5 s pohonom plug-in hybrid, je nanovo vyvinutá. Pulzný menič je menší, ľahší a efektívnejší, a vďaka tomu prispieva k zníženiu spotreby elektrickej energie. Preto je nižšia aj spotreba vozidla v hybridnom režime pohonu.
Výrazne zvýšená kapacita batérie a energetická hustota
Srdcom pohonu plug-in hybrid v nových modeloch Q5 e-hybrid je nová vysokonapäťová akumulátorová batéria, umiestnená v zadnej časti vozidla. Konštruktéri Audi zvýšili jej kapacitu na 25,9 kWh (netto 20,7 kWh), čo predstavuje nárast približne o 45 percent oproti predchádzajúcemu modelu. Vysokonapäťová batéria má pre optimálne využitie priestoru, ktorý je v karosérii k dispozícii, rozmery 517 x 880 x 302 milimetrov. Vďaka zdokonalenej a výrazne optimalizovanej súhre medzi hydraulickými brzdami a spätným získavaním energie prostredníctvom elektromotora okrem toho výrazne vzrástol aj rekuperačný výkon systému hybridného pohonu.
Články batérie v modeloch Q5 SUV e-hybrid quattro a Q5 Sportback e-hybrid quattro sú kvôli priestorovým pomerom v karosérii usporiadané v dvoch rovinách pod podlahou batožinového priestoru. Každý článok hranolového tvaru dokáže akumulovať približne o 46 percent viac energie ako články, ktoré sa doteraz používali v modeloch segmentu C – až 70 Ah (ampérhodín). Použitá chémia článkov umožňuje väčšiu energetickú hustotu. Celkovo 102 článkov je rozdelených na 6 paketov po 17 článkov, ktoré sú zapojené do série.
Čo sa týka usporiadania článkov batérie, Audi používa nový postup tzv. cell-to-pack. Pri ňom sa jednotlivé články batérie už neumiestňujú do osobitných modulov, ale priamo sa nalepia do skrine batérie. To umožňuje umiestniť väčšie množstvo článkov v danom priestore, čo je výhodné z hľadiska zvýšenia kapacity a energetickej hustoty systému vysokonapäťovej batérie. Vďaka ďalšiemu technickému vývoju chémie článkov poskytuje nová batéria v porovnaní s predchádzajúcou generáciou väčší elektrický výkon aj pri nižšej úrovni nabitia (State-of-Charge, SoC) a nižšej vonkajšej teplote batérie. Maximálny nabíjací výkon striedavým prúdom (AC) bol zvýšený z dvojfázového 7,4 kW na trojfázový 11 kW – v závislosti od dostupnej infraštruktúry. Zvýšením nabíjacieho výkonu sa doba nabíjania batérie z 0 na 100 percent skrátila na 2,5 hodiny. Nabíjací kábel (Mode 3, zástrčka Typ 2) na pohodlné nabíjanie doma i na cestách je súčasťou sériového vybavenia. Vlastná nabíjacia služba Audi charging na želanie zabezpečuje prístup k množstvu nabíjacích staníc so striedavým prúdom v 28 európskych krajinách.
Intenzívnejšia rekuperácia pri dobiehaní a brzdení
Oproti predchádzajúcej generácii pohonu plug-in hybrid konštruktéri Audi výrazne zvýšili rekuperačný výkon. Modely Q5 e-hybrid sa zásadne usilujú jazdiť čo najdlhšie s elektrickým pohonom, aby energiu akumulovanú v batérii úplne spotrebovali do cieľa jazdy. Pre efektivitu pohonu plug-in hybrid sú rozhodujúce fázy v ktorých vodič uvoľní pedál akcelerátora. V takýchto situáciách dochádza k regulácii rekuperácie v závislosti od zvoleného jazdného režimu prostredníctvom presne definovaného spomalenia. Navyše možno pri jazdných režimoch D a M zvoliť automatickú rekuperáciu prostredníctvom systému MMI. Pri tom vozidlo reguluje rekuperáciu automaticky.
Parametrami na to sú dáta cesty uložené v navigačnom systéme ako klesania, polomery zákrut, začiatok a koniec obce alebo rýchlostné obmedzenia. Ďalším dôležitým faktorom je premávka pred vozidlom. Keď je nastavená automatická rekuperácia, pomocou prediktívneho asistenta efektivity (PEA) získava funkcia rekuperácie prediktívne signály. Nové Audi Q5 e-hybrid automaticky rekuperuje aj bez aktivovaného navádzania do cieľa.
Vo fázach spomaľovania pri stlačenom brzdovom pedáli dokážu Q5 SUV e-hybrid quattro a Q5 Sportback e-hybrid quattro dobíjať vysokonapäťovú batériu pohonu elektrickou energiou, vyrobenou rekuperáciou, výkonom až do 88 kW. Elektromotor v prevodovke, fungujúci ako generátor, zabezpečuje vyše 90 percent všetkých spomalení. Integrovaný systém regulácie bŕzd iBRS, umožňujúci plynulé prelínanie, zabezpečuje rovnomerné spomalenie s maximálnym využitím rekuperácie. Až pri intenzívnejšom stlačení brzdového pedála sa zapoja hydraulické brzdy. Brzdný pocit vodiča zostáva nezmenený, kombináciou brzdenia nie je nijako ovplyvnený, pretože brzdový pedál nie je mechanicky prepojený s hydraulickou brzdovou sústavou.
Rekuperácia nastaviteľná pádlami na volante
Vďaka novej architektúre elektroniky E3, použitej v platforme Premium Platform Combustion (PPC), je možné intenzitu rekuperácie pri dobiehaní v režime elektrického pohonu (EV) nastaviť v troch stupňoch pádlami na volante, rovnako ako pri modeloch Audi s elektrickým pohonom. Voľba stupňa intenzity brzdenia pomocou elektromotora a tým aj rekuperácie sa nastavuje ľavým pádlom (mínus). Pravým pádlom (Plus) je možné stupeň rekuperácie opäť vrátiť. Takýmto spôsobom sa dá napríklad pred zákrutou pomocou pádiel nastaviť vyšší stupeň spomalenia. Keď vodič pri nulovom stupni uvoľní pedál akcelerátora, plug-in hybrid dobieha voľne bez spomalenia. Pri tomto nastavení vozidlo rekuperuje až po stlačení brzdového pedála.
Inteligentná prevádzková stratégia pre maximálnu efektivitu
V nových modeloch Q5 e-hybrid sú k dispozícii dva prevádzkové režimy, označené „EV“ a „Hybrid“. V režime EV automobil jazdí zásadne s elektrickým pohonom. Spaľovací motor sa naštartuje iba keď vodič režim EV vypne spínačom na lište pod panoramatickým displejom alebo prostredníctvom MMI, pri jazdnom režime S nastavenom pomocou systému regulácie jazdnej dynamiky Audi drive alebo pri spustení navádzania do cieľa s aktivovaným hybridným asistentom.
Keď je aktívne navádzanie do cieľa v navigačnom systéme, hybridný asistent zohľadňuje dáta trasy pri voľbe spôsobu pohonu. Aj pri zošliapnutí pedála akcelerátora úplne na podlahu (Kickdown) sa naštartuje spaľovací motor a režim elektrického pohonu EV je deaktivovaný až kým vodič neuvoľní pedál akcelerátora. Ak nenastane nijaká z týchto situácií, nové modely Audi e-hybrid využívajú elektrický pohon dovtedy, kým sa vysokonapäťová batéria úplne nevybije. Digitálny posúvač, ktorým sa dá v hybridnom režime nastavovať želaná úroveň nabitia batérie (SoC) prostredníctvom MMI, sa pri elektrickom režime EV nedá ovládať, pretože vtedy sa využíva na pohon celá dostupná kapacita batérie. Pri jazde s elektrickým pohonom je maximálna rýchlosť obmedzená na 140 km/h. Modely Q5 e-hybrid sa môžu rozbiehať buď v elektrickom alebo hybridnom režime. Nastavený režim zostáva zachovaný pri opätovnom štarte.
Pri jazde v režime Hybrid manažment pohonu v prípade potreby môže udržiavať úroveň nabitia batérie na konštantnej úrovni, aby sa ušetrilo dostatok elektrickej energie pre neskoršiu jazdu s elektrickým pohonom – napríklad v meste. Audi Q5 e-hybrid má podľa metodiky WLTP EAER City elektrický dojazd do 113 km.
Rovnako pri jazde na krátke vzdialenosti, ako aj pri jazde na dlhé trasy je režim Hybrid najefektívnejším jazdným režimom z hľadiska optimálnej spotreby paliva. Podľa jazdnej situácie, respektíve požiadaviek vodiča na výkon, prevádzková stratégia rozhoduje, či bude vozidlo poháňané elektromotorom alebo spaľovacím motorom podporovaným elektromotorom, aby jazdilo čo najefektívnejšie. Pri tom v meste regulácia pohonu preferuje elektromotor. Pri vyšších rýchlostiach pribúda podiel hybridného pohonu. Pri aktivovanom navádzaní do cieľa prevádzková stratégia zohľadňuje plánovanie trasy. Vtedy automaticky volí najlepšiu možnú konfiguráciu energie pre želanú trasu. Systém vypočíta, na ktorých úsekoch trasy bude vozidlo jazdiť s elektrickým pohonom, aby dosiahlo čo najefektívnejší spôsob jazdy. Úseky trasy s predpokladanou malou rýchlosťou jazdy ako napríklad obce alebo dopravné zápchy vozidlo prioritne absolvuje s elektrickým pohonom. Pri aktivovanom hybridnom asistentovi a aktívnom navádzaní do cieľa sa prepíšu nastavenia urobené vodičom, ako napríklad želaná úroveň nabitia batérie, aby bolo možné dosiahnuť efektívnu prevádzkovú stratégiu.
V automatickom hybridnom režime sa teraz po prvý raz dá digitálnym posúvačom presne nastaviť želaná úroveň nabitia batérie. Takýmto spôsobom môže užívateľ presne nastaviť, aká vysoká má byť úroveň nabitia vysokonapäťovej batérie pohonu. Okrem toho sa dá úroveň napríklad pred štartom jazdy nastaviť tak, aby zostalo v batérii dostatočné množstvo elektrickej energie pre jazdu s elektrickým pohonom v cieľovej oblasti ak je to potrebné, alebo ak nie je k dispozícii možnosť nabíjania. Želaná úroveň nabitia batérie sa dá nastaviť posúvačom na stupnici v percentách. Keď je nastavená hodnota SoC (State of Charge) pod aktuálnou hodnotou, batéria sa využívaním elektromotora na pohon vybije na nastavenú hodnotu. Ak je nastavená hodnota zhodná s aktuálnou úrovňou nabitia batérie, vozidlo poháňa prevažne spaľovací motor, aby sa úroveň nabitia batérie zachovala. Keď je nastavená úroveň vyššia ako skutočná, vozidlo poháňa spaľovací motor, ktorý súčasne poháňa aj elektromotor v prevodovke, fungujúci ako generátor dobíjajúci batériu. Dobíjanie vysokonapäťovej batérie pohonu prebieha v duchu maximálnej efektivity a podľa možnosti malého zaťaženia životného prostredia. Znamená to, že dobíjanie batérie spaľovacím motorom sa uskutočňuje iba pri rýchlosti jazdy nad 65 km/h – pod touto hranicou sa úroveň len udržiava.
To maximálne zvyšuje efektivitu a zabezpečuje vyšší podiel jazdy s elektrickým pohonom v meste a v premávke stop-and-go. Batéria sa dá takýmto spôsobom nabiť do úrovne 75 percent SoC. Tým je zabezpečené, že nabíjanie vysokonapäťovej batérie pohonu sa pri jazde uskutočňuje s maximálnou účinnosťou. Na zvýšenie SoC nad 75 percent je potrebné nabíjanie striedavým prúdom (AC) z wallboxu alebo verejnej nabíjačky.
Hodnoty spotreby elektrickej energie, paliva a emisií uvedených modelov:
Audi Q5 SUV e-hybrid quattro 220 kW (299 k)
Spotreba paliva (vážená kombinovaná): 3,3–2,5 l/100 km; spotreba elektrickej energie (vážená kombinovaná): 16,8–15,5 kWh/100 km; emisie CO2 (vážené kombinované): 75–56 g/km; spotreba paliva pri vybitej batérii (kombinovaná): 8,3–7,2 l/100 km.
Audi Q5 SUV e-hybrid quattro 270 kW (376 k)
Spotreba paliva (vážená kombinovaná): 3,3–2,5 l/100 km; spotreba elektrickej energie (vážená kombinovaná): 16,8–15,5 kWh/100 km; emisie CO2 (vážené kombinované): 75–56 g/km; spotreba paliva pri vybitej batérii (kombinovaná): 8,2–7,2 l/100 km.
Audi Q5 Sportback e-hybrid quattro 220 kW (299 k)
Spotreba paliva (vážená kombinovaná): 3,3–2,5 l/100 km; spotreba elektrickej energie (vážená kombinovaná): 16,8–15,5 kWh/100 km; emisie CO2 (vážené kombinované): 75–56 g/km; spotreba paliva pri vybitej batérii (kombinovaná): 8,2–7,2 l/100 km.
Audi Q5 Sportback e-hybrid quattro 270 kW (376 k)
Spotreba paliva (vážená kombinovaná): 3,3–2,6 l/100 km; spotreba elektrickej energie (vážená kombinovaná): 16,8–15,8 kWh/100 km; emisie CO2 (vážené kombinované): 76–60 g/km; spotreba paliva pri vybitej batérii (kombinovaná): 8,3–7,4 l/100 km.