Aj pri mrazivých teplotách nová GLB poskytuje pocit podľa hesla „Vitajte doma“
12.11.2025 15:01
-
Nová GLB od značky Mercedes-Benz aktuálne absolvuje testy pri nízkych teplotách v klimatických veterných tuneloch
-
Dajú sa v nich simulovať teploty až do –40 °C a snehové búrky
-
Prvý pohľad do interiéru nového kompaktného SUV s miestom až pre sedem osôb
-
Na želanie Superobrazovka MBUX a flexibilnejší interiér

Stuttgart/Sindelfingen. Treskúca zima a husté sneženie na posledných kilometroch. Stierače a vyhrievanie bežia na plné obrátky, aby mal vodič nerušený výhľad na vozovku a cestujúci mohli aj naďalej sedieť v teple. Lyžiari či snoubordisti poznajú takéto extrémne podmienky, keď cestujú za zimnými športami. Aj inžinieri v spoločnosti Mercedes-Benz vedia, aké náročné je zimné počasie: v súčasnosti v Sindelfingene vykonávajú intenzívne testy novej GLB pri nízkych teplotách, ktorá oslávi svoju svetovú premiéru 8. decembra 2025.
Či už ako priestranné päťmiestne vozidlo, alebo ako flexibilné sedemmiestne vozidlo, toto kompaktné SUV je dokonalým spoločníkom na výlety do lyžiarskych stredísk a ďalšie zimné výlety. Okrem vynikajúcej trakcie na zasnežených cestách patria medzi najdôležitejšie faktory najmä maximálny tepelný komfort a spoľahlivo nerušený výhľad cez rýchlo odmrazené sklá. Aby sa zabezpečilo, že GLB spĺňa v týchto disciplínach náročné požiadavky Mercedes-Benz a dokáže ponúknuť typickú vysokú kvalitu značky, je dôkladne testované v zimných podmienkach. Na tento účel sú v Sindelfingene k dispozícii dva moderné klimatické veterné tunely.
Testovanie hraníc: arktické teploty a snehové búrky v studenej komore
Teplotný rozsah v takzvanom studenom tuneli siaha od –40° do +40° Celzia. Tento rozsah pokrýva prevažnú väčšinu reálnych poveternostných podmienok a zahŕňa aj dostatočnú rezervu. Nové snehové stĺpy, teda kompaktné snehové delá, umožňujú zasnežovanie širokou škálou typov snehu v širokom teplotnom rozsahu. Spolu s výkonným ventilátorom veterného tunela možno simulovať snehové búrky, v ktorých snehové vločky dopadajú na testované vozidlo rýchlosťou 200 km/h.

V oboch klimatických veterných tuneloch od výrobcu Mercedes‑Benz sa ukrýva množstvo komplexnej techniky. V každom tuneli valcová skúšobná stolica simuluje vlastnosti povrchu vozovky. Silné elektromotory poháňajú vždy štyri valce. Takto možno v realistických podmienkach testovať aj modely 4MATIC. Skúšobné stolice sú navrhnuté na celkový výkon až 780 kW. To umožňuje dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 265 km/h. Vozidlá možno v tuneloch aj tankovať a nabíjať.
Budova sa rozprestiera na ploche s rozmermi 70 x 60 metrov. Okrem dvoch testovacích stolíc sa v ňom nachádzajú aj kancelárie vrátane ovládacieho centra. Odtiaľ môžu technici ovládať teplotu, vlhkosť vzduchu, rýchlosť vetra a ďalšie parametre. Každý test môžu pozorovať cez veľké, kompletne izolované okná.
Zvyšovanie kvality každé ročné obdobie: simulácia púštneho slnka
A čo ak cieľom nie je St. Moritz, ale St. Tropez alebo jazero Garda namiesto vrchu Grossglockner? Pre vozidlo a cestujúcich predstavuje výzvu nielen sneh a ľad, ale aj horúčava a intenzita slnečného žiarenia. Klimatické skúšobné stolice v Sindelfingene umožňujú testovania aj v týchto podmienkach. V takzvanom tepelnom tuneli možno vytvárať teploty –10° do +60° Celzia. Okrem toho je k dispozícii simulačné zariadenie slnečného žiarenia s 32 žiarovkami, ktorých spektrum žiarenia zodpovedá prirodzenému slnečnému svetlu. Na ploche 8 x 2,5 metra sa intenzita žiarenia môže pohybovať od 200 do 1 200 wattov na štvorcový kilometer. Najvyšší stupeň je porovnateľný s veľmi intenzívnym slnečným žiarením, aké sa objavuje len v americkom Údolí smrti alebo v niekoľkých ďalších odľahlých púštnych lokalitách.
Ďalším vývojárskym nástrojom v horúcom tuneli je takzvaný „Hot Road“ – simulovaný povrch vozovky. Teplotu tu možno zvoliť od +50° a +70° Celzia, teda presne v rozsahu, ktorý dosahuje horúca vozovka v horúci letný deň. Aj tu je cieľom dosiahnuť podmienky čo najbližšie realite.
V klimatických veterných tuneloch možno simulovať takmer všetky poveternostné podmienky – a to s veľmi nízkymi toleranciami. Na rozdiel od testov na otvorených cestných komunikáciách sú merania vždy reprodukovateľné. Studený tunel pomáha výrobcovi Mercedes‑Benz ďalej vypĺňať medzeru medzi simuláciou a praktickou skúškou a neustále vylepšovať kvalitu prostredníctvom rozsiahlych testov.
Zvírený sneh, zamrznuté sklá: praktické testovanie
Inžinieri využívajú skúšobné možnosti klimatických veterných tunelov s cieľom otestovať množstvo komponentov a funkcií vozidla. Dôkladne skúmajú napríklad funkciu stieračov, aby zabezpečili ich bezchybné fungovanie v každom počasí. V studenom tuneli overujú, či by mohol zvírený sneh blokovať otvory na prívod vzduchu. V reálnom živote hrozí takéto nebezpečenstvo od prechádzajúceho nákladného vozidla.
Pri mrazivých teplotách musí vykurovací systém v studenom tuneli ukázať, ako rýchlo sa dokážu rozmraziť zamrznuté sklá. Celý proces rozmrazovania zaznamenáva kamera. Aj tieto testy zvládla nová GLB s bravúrou. Pri vonkajšej teplote –15° Celzia trvá len 15 minút, kým je čelné sklo natoľko odmrazené, že je možné vyraziť. A to len s pomocou nastavenia funkcie odmrazovania vykurovacieho systému – úplne bez akéhokoľvek zásahu vodiča, iba zapnutím stieračov čelného okna.
Príjemná klíma: už krátko po nastúpení
Mrznúť v elektrickom vozidle? Vodiči vozidiel Mercedes‑Benz to poznajú len z počutia. Nová GLB posúva účinnosť a teplotný komfort na novú úroveň. Príklad: počas 20-minútovej jazdy pri vonkajšej teplote –7° Celzia vozidlo vykuruje interiér dvakrát rýchlejšie než jeho predchodca. Prekonáva tak dokonca aj čas vyhriatia modelu s konvenčným pohonom. V porovnaní s predchodcom potrebuje nová elektrická GLB len cca polovicu energie. Toto má pozitívny vplyv na elektrický dojazd.
Vyhrievanie sa spustí automaticky, len čo niekto nastúpi do auta. Stratégiou Mercedes‑Benz je najprv zahriať hornú časť tela a ruky. Zabezpečuje to rýchly tepelný komfort, a to dokonca bez nutnosti použiť predklimatizovanie. Okrem toho teraz možno systém ovládať ešte intuitívnejšie a komfortnejšie a prispôsobiť ho v mnohých aspektoch individuálnym potrebám. Bez ohľadu na to, či cestujúci práve nabíjajú, sedia vo vozidle alebo dokonca driemu – systém pomocou inteligentnej, predvídavej prevádzkovej stratégie plynulo reguluje vyhrievanie aj chladenie.
Technickým základom výrazne zvýšeného komfortu je inovatívne tepelné čerpadlo adaptované z technologického programu VISION EQXX. Ako takzvaný viaczdrojový model dokáže využívať paralelne tri zdroje energie: odpadové teplo z elektrického pohonu a z akumulátora, ako aj okolitý vzduch. Tepelné čerpadlo využívaním voľne dostupného tepla prispieva k vysokej efektívnosti GLB. Oproti porovnateľnému prídavnému ohrievaču spotrebuje pri rovnakom výkone približne tretinu elektrickej energie.
Pocit domova: nová definícia komfortu v segmente kompaktných SUV
Doterajší skulpturálny dizajn bol nahradený puristickou koncepciou zameranou na jednotlivé ikonické, hightech prvky. Dizajn je zredukovaný na podstatné prvky a vytvára vysokomoderné, ako aj elegantné prostredie. Výrazným prvkom interiéru je vznášajúca sa superobrazovka MBUX (na želanie), ktorá sa rozprestiera cez celú šírku interiéru a jej dizajn navodzuje dojem, akoby sa vznášala.
Okrúhle dýzy na koncoch superobrazovky MBUX pôsobia športovo a futuristicky. Prstence v tieňovej striebornejSilver Shadow farbe navodzujú dojem, akoby sa pred lievikovým tvarom vznášali. Stredová dýza nahrádza bežné lamely plochým, vysokomoderným telesom. Ďalším atraktívnym prvkom sú dvere, ktorých konkávny tvar ustupuje do úzadia. Veľkorysé stredové diely obloženia dverí, ktoré navodzujú dojem, akoby sa vznášali, integrujú otvorený odkladací priestor. Priťahovacia rukoväť v klasickom rúrkovom dizajne pôsobí priamočiaro, ale zároveň dynamicky a športovo.
Dizajn završuje stredová konzola, ktorá pôsobí dojmom, akoby sa vznášala. Elegantne sa začleňuje pod superobrazovku MBUX a ponúka veľkú, trojrozmernú úroveň ozdobných prvkov, ktorá je k dispozícii v rôznych luxusných vyhotoveniach. Do ozdobného prvku výrobca Mercedes‑Benz integruje odkladací priestor na chytrý telefón s bezdrôtovým nabíjaním (na želanie) a držiaky na poháre v estetickom tvare.
Nový volant je navrhnutý ešte ergonomickejšie a ovláda sa intuitívnejšie. Na základe mnohých želaní zákazníkov výrobca vozidiel Mercedes‑Benz opäť zaviedol koncepciu ovládania pomocou kolískového prepínača pre obmedzovač rýchlosti a systém DISTRONIC, ako aj valček na ovládanie hlasitosti.
Väčší priestor aj flexibilita v interiéri
Nová GLB je k dispozícii ako päťmiestne a sedemmiestne vozidlo. Bez problémov sa prispôsobí tým najrozličnejším požiadavkám a poskytuje veľa miesta pre rodinu, priateľov a spontánne plány. V porovnaní s predchodcom nová GLB ponúka výrazne viac priestoru v oblasti hlavy v prvých dvoch radoch sedadiel. Vyplýva to z tvaru strechy SUV, ako aj z panoramatickej strechy, ktorá je súčasťou sériovej výbavy. Cestujúci sa môžu tešiť aj na viac priestoru na nohy v oblasti zadných sedadiel. Komfort sedenia v druhom rade sa viditeľne zlepšil okrem iného aj predĺžením podpery stehien.
Zadná lavica posúvateľná v pozdĺžnom smere je pre päťmiestny model k dispozícii na želanie a pre sedemmiestny model súčasťou sériovej výbavy. Pomocou tejto funkcie možno nastaviť operadlá v druhom rade vo viacerých uhloch a celý rad sedadiel posunúť v pozdĺžnom smere. Takto možno maximalizovať komfort pre cestujúcich alebo zväčšiť objem batožinového priestoru.
Nastupovanie do tretieho radu, ktorý sa dodáva na želanie, je jednoduchšie, ako to bolo v prípade predchodcu. Vyplýva to okrem iného z výrazne dlhšieho rozsahu nastavenia funkcie EASY-ENTRY. Ak šieste ani siedme sedadlo nie sú potrebné, možno tretí rad sedadiel zasunúť do podlahy ložného priestoru.
Prepínateľná veľká panoramatická strecha s osvetlenou hviezdnou oblohou
Veľká panoramatická strecha nastavuje nový štandard v tomto segmente. Zabezpečuje neobyčajný pocit veľkorysého a otvoreného priestoru. Na ochranu pred priamym slnečným žiarením je vyhotovená z tepelnoizolačného vrstveného bezpečnostného skla s povrchovou úpravou odrážajúcou infračervené žiarenie a na vnútornej strane s povrchovou úpravou s nízkou emisivitou. V lete tak znižuje zahrievanie interiéru vozidla. V zime povrchová úprava s nízkou emisivitou znižuje tepelné straty tým, že odráža vnútorné teplo späť do priestoru. S hrúbkou 200 nanometrov je tenšia ako ľudský vlas, ktorý má priemer cca 50 000 nanometrov.
Na želanie možno počas 10 až 20 milisekúnd zmeniť priehľadnosť skla v rámci jednotlivých segmentov. Cestujúci si môžu vybrať medzi priehľadným stavom pre nerušený výhľad nahor a opálovým (mliečnym) stavom pre vyššiu mieru súkromia. Opálový (mliečny) stav nielen chráni pred zvedavými pohľadmi, ale pri priamom slnečnom žiarení ponúka aj lepšiu ochranu proti oslneniu. Na ovládanie slúži príslušná ponuka v nastaveniach vozidla na centrálnom displeji.
Absolútne výnimočné: veľká panoramatická strecha je na želanie dokonca osvetlená. Je prepojená s náladovým osvetlením a ponúka osvetlenú hviezdnu oblohu. Hviezdy sa rozsvietia v individuálne zvolenej farbe náladového osvetlenia. Svetlo dodávajú predné moduly LED.





