ZLATÉ VÍŤAZSTVO SÉBASTIENA LOEBA

 

Francúzsko zasiahol na Olympijských hrách takmer zlatý dážď a to bolo inšpiráciou aj pre Sébastiena Loeba, ktorý po tretí raz vyhral fínsku rely. Seb so spolujazdcom Danielom Elenom mali po celý čas za sebou svojich tímových kolegov Mikka Hirvonena s Jarmom Lehtinenom, no aj tak sa im pri 500. štarte šampionátu rely pod hlavičkou FIA podarilo dosiahnuť víťazstvo. Vďaka prvým dvom miestam sa tímu Citroën Total World Rally Team podarilo v celkovom hodnotení zvýšiť náskok na konkurentov.

 

Sébastien Loeb získal víťazstvo systémom štart - cieľ, pričom pri pohľade na celkové hodnotenie šampionátu nebolo jeho víťazstvo úplne nevyhnutné. Hneď od rána mali lídri poradia a osemnásobní majstri sveta 5-sekundový náskok, no stále ich naháňala posádka Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen. Tretí deň bol rozdelený na tri etapy: pretekári dvakrát absolvovali rýchlostné skúšky Surkee a Leustu, nechýbali ani dva prejazdy mýtickým úsekom Ouninpohja.

 

Už v prvých kilometroch 13. rýchlostnej skúšky si Mikko poriadne zavaril, keď pri úzkom prejazde trafil kameň. Fín si chybne myslel, že dostal defekt a tým stratil niekoľko drahocenných sekúnd. V nasledovnej rýchlostnej skúške mal podobné pocity aj Sébastien: "Nič som netrafil, no zdalo sa mi, že zadok sa mi priveľmi hýbe. Bola to iba zmena priľnavosti a ja som to zle vyhodnotil. V momentoch plného sústredenia sa na boj nie je v hlave veľa voľných kapacít." Nakoniec však túto rýchlostnú skúšku aj tak vyhral osemnásobný majster sveta a natiahol svoj náskok na 7,4 sekundy. Po ďalšom prejazde sa Sebov odstup predĺžil o ďalšie dve sekundy.

 

Niekoľko tisícok divákov sledovalo rely a najmä jej víťazný scenár, ktorý sa odohrával na hrbolcoch skúšky Ouninpohja. Pred kamerami, ktoré prenášali súboje naživo, sa tvárou v tvár stretli Loeb a Hirvonen, pričom každý z nich si chcel pre seba utrhnúť rozhodujúce desatinky. Na konci 17. rýchlostnej skúšky bolo všetko jasné - Mikko vyhral pred Sebom o 2,2 sekundy. Aj keď sa náskok scvrkol na 7,2 s, rodákovi z Jyväskylä bolo jasné, že tieto preteky jasne patria jeho tímovému kolegovi.

 

Druhý prejazd bol okrášlený prideľovaním bonusových bodov pre troch najlepších v rámci Power Stage. Nieslo sa to v duchu celých troch dní trvania rely - na stupne víťazov sa postavili piloti tímu Citroën. Najlepší čas 15 min., 17,3 s. dosiahol Mikko. S priemernou rýchlosťou 129,54 km/h prepísal rekord Pettera Solberga z roku 2004. "Prišiel som sem vyhrať a z druhého miesta som trochu nešťastný", poznamenal Mikko. "Skúšal som všetko, tri dni som išiel naozaj na hrane, no Sébastien bol naozaj rýchlejší. Tímu Citroën ďakujem za to, že nás nechal ukázať, čo v nás je a som hrdý, že som prispel k piatemu tímovému double."