Zažil som realitu akčného filmu Kobra 11....

04.05.2019 08:26

Redaktor spravodajstva RTVS – Martin Prôčka sa venuje doprave a mnohým témam, ktoré nás vodičov zaujímajú. Nielen to, ale ho vyspovedáme, aký je vodič, na čom ženy musia ešte popracovať a ktoré auto by si kúpil, keď ho bude potrebovať. Toto a všeličo iné sa dozviete v našom rozhovore a zažijete aj jeho názor na nový Renault Megane, ktorý si vyskúšal.

 

Martin, ako redaktor sa venujete predovšetkým doprave a teda aj autám. S kým spolupracujete a akú zaujímavú reportáž ste naposledy pripravovali?

 

Spolupracujem s ministerstvom dopravy, s policajným zborom a občianskymi združeniami, ktoré sa taktiež venujú doprave, ale aj so železnicami Slovenskej republiky. Pripravujem reportáže nielen z dopravy, ale aj zo životného prostredia. Naposledy som sa venoval policajným kontrolám. Akurát pred sviatkami som bol na záťahu s krajským policajným riaditeľstvom, ktorý v rámci Veľkej noci pripravil kontroly na šoférov, resp. kontrola alkoholu. S našim spravodajstvom sme boli prítomní a natáčali sme ich pri akcii. Policajti upozorňujú, že pri dvoch veľkých pivách sa pravdepodobnosť nehody zvyšuje dvojnásobne. A sú to hlavne mladí vodiči, ktorí majú vodičské oprávnenie do 5-tich rokov. Po jednom pive je dospelý muž triezvy za viac ako dve hodiny, dva poháre vína zostanú v tele vodiča takmer 5 hodín.

 

Témy sú zaujímavé a vždy iné a naozaj kreatívne. To vás na tejto práci fascinuje alebo to má viacero faktorov?

 

Každý deň sa venujem rôznym zaujímavým témam a naozaj ma to baví. Či už komunikácia s ľuďmi, ktorí sú pre mňa zaujímaví a inšpiratívni v každodennom živote ma posúva ďalej. Robil som rozhovor s bežným taxikárom, ktorý mal problémy a snažili sme sa poukázať na mnohé problémy, ktoré majú v reportáži. Baví ma počúvať ľudí a spracovávať ich príbehy.

 

Boli ťažké a neraz stresujúce chvíle počas autoškoly, ktorú ste absolvovali?

 

Tak to bola moja prvá jazda v autoškole. Bol som prekvapený, že ma inštruktor hneď zobral na ostrú cestu. Sadli sme do Peugeotu a pamätám si ten stres v sebe, že šoférujem auto na ceste a zdalo sa mi obrovské a široké, že sa nezmestím ani na cestu. Tá zmes vzrušenia, že šoférujem, stres z toho, aby sa nič nestalo bolo naozaj adrenalínové. Jazdil som na manuáli, ale ani automat mi nerobí problém šoférovať.

 

Potom prišli prvé kilometre na akom aute?

 

Prvé kilometre som odjazdil na starej ocinovej Škode Felicia a to bola moja najlepšia škola, ktorú som dostal ešte pred autoškolou. V autoškole vás síce naučia obsluhovať auto, ale šoférovať vás naučí až tá prax. Jazda na Felicii bez posilňovača riadenia bola príjemná makačka a kúrenie viac fungovalo v lete ako v zime. Inak som skôr bezpečný šofér a nemám sa kam ponáhľať. Najhorší šofér je nervózny šofér a snažím sa, aby som sa nedal vyprovokovať nikým, kto po mne trúbi.

 

A vy ste nejakého vodiča nevytrúbili?

 

Mám negatívnu skúsenosť, že som vytrúbil šoféra, ktorý išiel po meste asi dvadsiatkou a išiel neodôvodnene veľmi pomaly. Nedal sa predbehnúť, nechcel som prekračovať povolenú rýchlosť.

Ako som zatrúbil, tak ma zablokoval, vystúpil a chcel ma napadnúť, ale našťastie sa to podarilo vyriešiť slovne a zabrániť prípadnému napadnutiu.

 

Ako mladý začínajúci vodič ste asi platili pokuty. Ak boli, tak väčšinou za rýchlosť alebo parkovanie?

 

Čo sa týka pokút, tak nikdy som nedostal nejakú výnimočnú, že by som sa sťažoval, ale boli skôr za rýchlosť. Stalo sa, že ma policajti zastavili a vtedy mi pomohlo, že som si vypýtal kamerový záznam, keď ma presviedčali, že som prešiel na červenú. Bol som presvedčený, že som na ňu neprešiel. Vtedy pomohlo, že sme si pozreli záznam a pochopili, že ma zbytočne zastavili a neurobil som žiadny dopravný priestupok a ušetril som asi 300 eur. S našimi policajtami nemám zlú skúsenosť, vždy sa snažia byť ústretoví.

 

Prichádza do platnosti nová parkovacia politika. Ako sa dívate na ňu svojimi očami?

 

Bratislava už mala mať dávno parkovaciu politiku ako je to všade vo svete. Skôr si myslím, že tými novým cenami za parkovanie trestajú rezidentov a mohli by tie ceny ešte prijateľnejšie upraviť. Problém vidím v tom, že sa zahltia menšie obce, ktoré sú na okraji Bratislavy, kde sa na nich parkovacia politika nevzťahuje, ako je napr. Dunajská Lužná a tá bude totálne zahltená autami. Napriek kolónam je to stále jazda autom rýchlejšia ako MHD a preto treba logickejšie prepracovať trasy MHD.

 

Papuča, odťah auta...čo býva niekedy problém v susedoch, ktorí zvyknú zavolať mestskú políciu, ak zle parkujete. Máš takú skúsenosť?

 

Tak som presne dostal papuču na rodinnej Octavie a úplne zbytočne... zastal som na rezidenčnom mieste v Žiari nad Hronom a stál som tam asi 10 minút, keď som išiel pozrieť starú mamu. Pred ňou sa nedalo zaparkovať a na inom mieste som bol dohodnutý s pánom, že keď príde, tak tam môžem parkovať ak tam nebude parkovať. Napriek tomu na mňa zavolal policajtov hoci nemusel, lebo som ho neblokoval.

 

Čo kuriozity na cestách a radíš tam aj ženy za volantom?

 

Zažil som medzi Zvolenom a Banskou Bystricou, že sa v protismere kotúľalo auto akoby som pozeral akčný film Kobru 11! V tej chvíli sa mi zresetoval mozog a pochopil som, že to nie je film, ale realita. Pán v aute prišiel o život. Čo sa týka žien za volantom, tak som zástancom toho názoru, že ženy majú problém s cúvaním a v hlave si to nevedia zrovnať ako majú točiť s volantom inak to vo všeobecnosti nerozlišujem.

 

Jazdil si na viacerých modeloch značky Renault a ktoré by si z nich preferoval?

 

Mám rád značku Renault a jazdil som viaceré modely. Sú to veľmi spoľahlivé autá a nemal som pri jazdení žiadne problémy. Páči sa mi vznešenosť značky a typický francúzsky šarm, ktoré autá značky Renault jednoznačne majú. Ak raz budem potrebovať auto, tak by som si vybral testovaný hatchback Renault Megane.

 

 

Text, foto a video: Alena Chorvátová

 

 

Text, foto a video: Alena Chorvátová

 

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode