Vek plastov v automobilizme sa vďaka BASF približuje

19.03.2012 11:55

 

Automobilizmus sa od svojich počiatkov vyvinul tak, že dnešné auto už nie je možné porovnať s jeho predchodcami. V súčasnosti sme svedkami kvalitatívnej zmeny ohromného dosahu: s postupným rozvojom plastov môžeme v budúcnosti dúfať v to, že z kovu ostane iba základná konštrukcia vozidla.

Špeciálna výstuha nárazníka (umiestnená za nárazníkom) vyrobená z Ultramidu, po prvýkrát použitá v modeli Opel Insignia, zabezpečuje výrazne vyššiu ochranu zdravia chodcov. Výstuha z materiálu Ultramid totiž vykazuje trikrát väčšiu tuhosť a absorpciu energie oproti klasickému prevedeniu a zaisťuje riadenú deformáciu tak, aby v prípade zranenia chodca došlo k čo najmenšiemu poškodeniu zdravia.

 

Prečo smerujeme k vyššiemu podielu plastov? Majú menšiu hmotnosť. Len pre porovnanie: zatiaľ čo m3 ocele váži 7 850 kg, alebo hliníka 2 700 kg, tak plasty dosahujú hmotnosť iba medzi 1 000 – 2 000 kg na m3. Alebo iný základný údaj: teplota, pri ktorej sa taví oceľ je 1 350 – 1 400 °C (pri hliníku 658 °C), u plastov sa jedná len o 200 - 400 °C (v závislosti od konkrétneho druhu materiálu). Tieto údaje sú zásadné. Úspora 100 kg na váhe znamená zníženie spotreby paliva o 0,4 litra na 100 km. Rovnako tak výrazne nižšia teplota tavenia prináša nezanedbateľnú energetickú úsporu. Z princípu sú všetky termoplasty recyklovateľné. Dnes sa 90% vyťaženej ropy spáli, len 10% ropy sa využije pre chemické účely - aj v tomto môžeme v budúcnosti očakávať premenu. Plasty tak predstavujú ekologické riešenia a prispievajú podstatnou mierou k redukcii emisií CO2.

Využitie plastov pri výrobe automobilov stúpa. Kým v roku 1970 plasty predstavovali 6% váhy vozidla, tak dnešný stav dosahuje rozpätie 12 - 15% a hypotézy predpokladajú, že v roku 2020 bude plast tvoriť štvrtinu hmotnosti automobilu.

 

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode