V elektrických autách vôbec nepočuť rýchlosť…

25.03.2023 12:10

Športová strelkyňa Danka Barteková prekvapila celé Slovensko svojím nedávnym osobným rekordom. Otec ju naučil zvládať rôzne kolízne situácie a správny prístup k šoférovaniu. Kedy sa cítila ako pretekárka a kde sa jej najviac páči, ako vodiči šoférujú…sa dozviete v našom rozhovore. Ako správna fanúšička značky Mercedes si vyskúšala jeden z modelov triedy C, ktorým bol plugin hybrid a jej zážitky z testovania si pozrite vo videách. Danka je vynikajúca strelkyňa a určite by bola aj výborná motoristická novinárka. Veď posúďte…

 

V Katare si prekonala o tri terče svoj osobný rekord a trafila všetkých 125 terčov! Je to úžasná prezentácia pre Slovensko a sme na teba pyšní. Psychicky to bolo asi náročné…?

 

Tento strelený rekord máme len tri ženy na svete… Ja, Zuzana Štefečeková a tretia strelkyňa bola z Chille. Určite je to pre mňa psychicky náročné, aby som bola 100% pripravená a kvalifikovala sa sa do finále a potom do semifinále, kde som nakoniec skončila na šiestom mieste. Mám dobrého psychológa, ktorý ma vie usmerňovať, aby som svoje emócie zvádala. Už mám za sebou 26 rokov na strelnici, tak tie skúsenosti už sú. Samozrejme, že tam musím byť maximálne racionálna, hoci v súkromnom živote som skôr emočný typ človeka, ale snažím sa to skĺbiť, aby to  bolo vyvážené.

Obráťme list a skúsme to z iného súdka, a to motoristického, keďže veľa cestuješ. Pamätáš si na autoškou a začiatky za volantom, v čom ti výrazne pomáhal otec, ktorý je tvojím vzorom?

 

Otec ma odmietol učiť pred autoškolou a môj prvý kontakt so šoférovaním bol až v autoškole. Povedal mi, že tam ma naučia správne základy šoférovania a potom už len praxou budem získavať skúsenosti. Akonáhle som však mala vodičák v ruke, tak ma zobral na strelnicu, kde bolo obrovské parkovisko a naučil ma šoférovať jednou rukou, tú druhú som si dala pod seba…vraj nech mám pocit kontroly, aby som zvládala rôzne kolízne situácie, ktoré sa mi môžu počas jazdenia prihodiť. Hocikedy mi dal kľúče od svojho auta, aby som sa učila zodpovednosti. Napriek tomu, že bol na mňa na začiatku prísny, dal mi dôveru za volantom, za čo mu ďakujem.

 

 

Každý deň ťa so sestrou vozili na tréningy a tvoj vodičák ich potešil. Požičiavali ti auto alebo si si kúpila nové?

 

Môj vodičák bola veľká úľava pre rodičov…moje prvé auto som si kúpila od maminy. Pomohli sme si navzájom a ona si mohla kúpiť nové auto. Nikdy som síce nemala nič zadarmo, ale naučila som sa, vážiť si veci a tak raz určite chcem viesť i svoje deti. Aj som mala prvú búračku, čo bola veľká lekcia do života. Zamyslela som sa a zbadala som auto, ako mi cúva do cesty. Neodhadla som, že som v pohode a chcela som sa mu vyhnúť a urobiť myšičku…lenže namiesto brzdy som stlačila plyn a vyletela som mimo cesty, čo ma vyrušilo z myšlienok. Na druhý deň mi otec dal kľúče od jeho auta, aby som si všetko išla vybaviť do poisťovne. Bola som v strese a chcela som, aby ma odviezol, ale on mi povedal, že nikto, to za mňa neurobí. 

 

Vlastníš policajný preukaz, ale stalo sa, že ťa tvoji kolegovia zastavili za nejaký dopravný priestupok?

 

Akurát som testovala Mercedes GLE, čo boli tie prvé elektrické modelové série na Slovensku a popálila som sa na tom, že to ide veľmi ticho a nepočuť motor. Netušila som, koľko idem a išla som nad limit v dedine a prekročila rýchlosť. Zastavili ma kolegovia a normálne ma riešili, ale nakoľko som urobila svoj prvý priestupok v  šoférskom živote, tak ma pustili bez pokuty s dohovorom, aby som si na to v budúcnosti dávala pozor. Odvtedy používam tempomat aj v dedine, lebo v elektrických autách vôbec nepočuť rýchlosť, tak som v tomto smere ostražitá.

 

Mala si takú možnosť, že si si vyskúšala nejaké športové auto a cítila si sa ako pretekárka? Vyskúšala si si aj opačné pravostranné jazdenie?

 

Mala som od kamaráta, ktorý jazdí rallye, požičané upravené športové auto, ktoré malo množstvo koní pod kapotou…cca. Asi 400-500 koní. Smutné pre mňa bolo, že som si to auto až tak neužila, keďže v Katare boli všade kamery a predpísané limity na rýchlosť. Na druhej strane nezabudnem na ten riadny zvuk auta, keď som ráno naštartovala a vyrazila na strelnicu…určite som vtedy zobudila celý hotel! Pravostranné riadenie som si vyskúšala na Cypre, kde chodím trénovať a mávam tam sústredenie. Nerobí mi to žiadny problém na opačnej strane jazdiť, je to otázka zvyku.

 

Danka, momentálne jazdíš na testovacom Mercedese CLA a dlhé cesty do zahraničia môžu občas priniesť aj technické neduhy. Čo sa ti také nečakané pritrafilo?

 

V Taliansku sa mi stalo, že mi vtedy na aute začala taká svietiť kontrolka, že som mala zanesený filter a obmedzilo mi to jazdu na rýchlosť do 80km/h. Viezla som jednu Peruánku a chceli sme čakať na diaľnici, kým príde nejaká asistenčná služba, čo som tam riešila s požičovňou áut, od ktorej som mala auto. Nakoniec som to nejako v tej rýchlosti došoférovala a požičovňa si to už doriešila. V Taliansku sa za volantom ihneď stávam taliankou. Vyhovuje mi ich štýl vyjadrovania emócií za volantom a páčia sa mi desaťhodinové cesty, ktoré si viem užívať, ale aj mentálne oddýchnuť. Počúvam podcasty, hudbu…jednoducho relaxujem.

 

Text, foto a video: Alena Chorvátová

 

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode