Tipy na šoférovanie v zime. Poctivá príprava a predvídanie je základ bezpečného cestovania

Jazda v zimnom období má vždy svoje úskalia. Platí to aj v tomto roku, napriek tomu, že počasie medzi decembrom a februárom neprináša toľko snehu ako v minulých rokoch. Continental preto prináša niekoľko základných pravidiel a rád, ktoré vám pomôžu v zime cestovať nielen pohodlne, ale predovšetkým bezpečne.

  • Poctivá príprava, vrátane plánovania ideálnej trasy, je základom bezpečného cestovania. A v zime to platí dvojnásobne

 

  • Aj keď tohtoročná zima patrí k tým miernejším, ranné teploty sa pohybujú okolo bodu mrazu a na vozovkách sa môže tvoriť poľadovica. Pre bezpečné cestovanie zvoľte kvalitné zimné plášte, ktoré vyberiete napríklad podľa nezávislých testov

 

Pri jazde na snehu či ľade je dôležité predvídať, nerobiť zbytočne razantné manévre, nechávať dostatočný rozostup a popri opatrnosti sa vyplatí aj plynulá jazda

 

 

Ak sa chystáte v zime na dlhšiu cestu - napríklad na hory, je základná príprava o trochu náročnejšia ako cestovanie v letných mesiacoch. Samozrejmosťou by mal byť dobrý technický stav vozidla, nie je teda od veci si nechať auto prehliadnuť odborníkmi v servise. Okrem zimnej výbavy by sme mali pozornosť venovať aj správnemu obutiu. Z hľadiska bezpečnosti majú pneumatiky v zime ešte zásadnejší význam ako v lete. Základom je predovšetkým dostatočná hĺbka dezénu, ktorá musí byť v zime minimálne tri milimetre.

 

Na kvalite záleží

Rozdiely v dĺžke brzdnej dráhy či mieru trakcie ovplyvňuje mnoho faktorov. Počas tohtoročnej zimy sú cesty pokryté ľadom a snehom len zriedka, väčšinou prevláda mokrá vozovka. Na nej je brzdná dráha dlhšia - predovšetkým v závislosti na hĺbke dezénu a rýchlosti vozidla. Veľmi záleží na kvalite zimného obutia. Na dĺžku brzdnej dráhy má vplyv nielen samotná hĺbka dezénu, ale aj vodičmi často podceňovaný tlak v pneumatikách. Kvalitné plášte môžete vyberať podľa testov nezávislých špecializovaných časopisov, medzi ktoré patrí napríklad magazín Auto Bild, ktorý ocenil zimné plášte Continental WinterContactTM TS860 za ich všestranné schopnosti, stabilnú a vyváženú bočnú priľnavosť na snehu a vynikajúcu ovládateľnosť.

 

Súčasťou príprav na cesty by malo byť tiež dôkladné plánovanie trasy - či už kvôli vyhnutiu sa úsekom, na ktorých hrozia kolóny, alebo napríklad aj kvôli nutnosti zakúpiť diaľničné známky. V niektorých krajinách (napr. v Rakúsku) možno zakúpiť elektronickú diaľničnú známku dopredu z pohodlia domova, čo oceníte najmä v mrazivých dňoch alebo ak ste v časovom strese, pretože nebudete musieť na hraniciach vystupovať zbytočne z vozidla. Niektoré štáty majú tiež špecifické predpisy, týkajúce sa používania zimných pneumatík. V prípade, že si nie ste istí, či pneumatiky, ktoré máte na aute, budú vyhovovať zahraničným predpisom, môžete si tieto informácie overiť napríklad na stránkach spoločnosti Continental. V obľúbených zimných destináciách, napríklad v Rakúsku, sú zimné pneumatiky povinné za určitých klimatických podmienok. V Taliansku, ktoré je tiež častým cieľom slovenských motoristov, sú zimné plášte povinné na vyznačených úsekoch a musia mať minimálnu hĺbku dezénu štyri milimetre – rovnakú hĺbku dezénu predpisujú aj v Rakúsku a v Českej republike.

 

Vo vyššie položených oblastiach nemusí byť výnimkou ani značka, ktorá prikazuje použitie snehových reťazí. Tie sa všeobecne delia na kovové, chemické a textilné. Kovové reťaze ponúkajú najmä dobrú trakciu a odolnosť, ale ich nasadenie nie je úplne jednoduché. Nie je od veci si ich vyskúšať "nanečisto" - napríklad v garáži. Vyhnete sa tak možným nepríjemnostiam - napríklad v horskom priesmyku, keď vám bude snežiť za krk. Naopak, textilné reťaze sa nasadzujú jednoducho, sú pri jazde pomerne komfortné - ale vydržia len určitý počet kilometrov. Nemali by ste zabudnúť ani na kontrolu rovnomerného utiahnutia reťazí po prejdení niekoľkých desiatok metrov a tiež na to, že maximálna povolená rýchlosť pri jazde so snehovými reťazami je 50 km/h.

 

"Snehové reťaze si zadovážte podľa rozmeru pneumatík a typu pohonu, pretože musia byť nasadené na kolesá hnacej nápravy. Pri voľbe zlého rozmeru reťazí sa môže stať, že nebudete mať dostatočný záber a zapadnete. Uvoľnená reťaz môže naopak poškodiť koleso alebo automobil," varuje Aleš Langer, vedúci Technického zákazníckeho servisu v spoločnosti Continental Barum s.r.o.

 

Plynulá jazda nadovšetko

Poľadovica, ľadovica, námraza. Tri rôzne názvy pre tri rôzne javy, ktoré pre vodiča znamená jediné - nebezpečne klzký povrch. Pri jazde na ľade je mimoriadne dôležité predvídať, ísť plynule, nerobiť trhavé a zbytočné manévre, ktoré spôsobia, že pneumatiky stratia priľnavosť a auto sa môže stať neovládateľným. Najlepší spôsob, ako sa vysporiadať s krízovými situáciami, je predchádzať im. Príkladom môže byť námraza na mostoch alebo v lesných úsekoch - tieto miesta totiž často zostávajú pod ľadom dlhšie ako iné časti cesty, a preto môžu vodiča prekvapiť. Mimoriadne nebezpečenstvo znamená tiež tzv. "čierny ľad", pretože je extrémne klzký a navyše zle rozpoznateľný, pretože vyzerá ako mokrá cesta.

 

"Počas zimných mesiacov musia vodiči dbať na zvýšenú opatrnosť. Hoci tento rok nie je na cestách toľko snehu ako v minulých rokoch, vodiča stále ohrozuje poľadovica. Základným odporúčaním na jazdu v zime je upraviť rýchlosť jazdy a predvídať dostatočne dopredu. Správanie vozidla výrazne ovplyvňujú aj pneumatiky, ktoré by mali byť v dobrom technickom stave, mali by mať dostatočnú hĺbku dezénu a správny tlak. Napriek tomu je brzdná dráha v zime o poznanie dlhšia a vodiči by mali znížiť rýchlosť a nechávať si väčšie rozostupy," uvádza Magda Nagy, riaditeľka Divízie marketing v spoločnosti Continental Barum s.r.o.

 

Šmyk však môže postretnúť aj akokoľvek zodpovedného motoristu. Ak idete vo vozidle s predným náhonom, najčastejšie hrozí tzv. nedotáčavý šmyk (automobil má tendenciu pokračovať rovno). Ten je nutné riešiť uvoľnením plynového pedálu a vyšliapnutím spojky (pri automate stačí len zložiť nohu z plynu) a pevne držať volant v smere jazdy, kým sa kolesá opäť "nechytia". U pretáčavého šmyku, ktorý je častejší pri vozidlách s pohonom zadných kolies, je potreba plynulo točiť volantom proti pohybu šmyku a vozidlo postupne vyrovnať. V prípade pretáčavého šmyku pri vozidle s predným náhonom môže pomôcť aj primerané pridanie plynu, ale toto riešenie sa odporúča len zdatnejším vodičom. Teóriu je však najlepšie vyskúšať v praxi - nenabádame vodiča k hazardnej jazde, ale skôr ku skúške uvedených manévrov na špecializovaných okruhoch s klznou fóliou, ktorých je na Slovensku niekoľko.