Správna voľba

23.09.2017 08:00

Motocyklový pretekár Ivo Jakeš má za sebou 10. štart na Rely Dakar, kedy sa 2x narodil po zasiahnutí bleskom. Aj o testovaní novej Mazdy 6 sa  dozviete v našom rozhovore.

Tak ako sa to celé začalo na tej poslednej Rely Dakar, keď ste museli prekonávať ťažkosti po zasiahnutí bleskom?

Bol som práve na hornej plošine tak 4000 m nad morom, keď začala veľká búrka, hromy, blesky...dokonca krúpy padali. Zrazu som pocítil ranu v ľavej ruke, nevidel som na ľavé oko, nepočul na ľavé ucho, hučalo mi v hlave. Našťastie som nohu nepoložil na zem a to ma zachránilo. V cieli som tušil, že nie som v poriadku, následne ma vzali do nemocnice, kde ma 4 hodiny pozorovali a urobili všetky testy, ktoré smerovali k tomu, že to bol naozaj blesk. Nasvedčovala tomu aj arytmia srdca no napriek tomu som na druhý deň štartoval,  ale asi mi nebolo súdené, lebo o dva dni som si zlomil zápästie.

Je pravda, že Dakar v Bolívii kvôli dažďom skrátili a už to nie je to, čo bývalo?

Zrušilo sa zopár etáp, ale nechápem prečo to dali do Bolívie v čase dažďov?! Zrazu príde voda, ktorá mení terén. Pre nás je to veľmi nebezpečné, keď idem stosedemdesiat a neviem na takú zmenu terénu ihneď zareagovať.

Začiatkom budúceho roka začína 40. ročník Rely Dakar, ale nehovorte mi, že po tom všetkom, čo sa vám prihodilo, tak sa znovu pokúsite štartovať?

Chystám sa a intenzívne sa pripravujem v hokejovom centre v Petržalke na ďaľšiu sezónu. Nuž musím ešte nájsť sponzorov ako každý rok, nakoľko preteky nie sú lacná záležitosť.

Na Dakare sa veľakrát s motocyklovými jazdcami dobiehate pri jednotlivých skúškach. Máte čas si niečo povedať , keďže je tam obrovská rivalita?

Stretávame sa v rýchlostných skúškach, tak to bolo s talianom Boturim, ktorý išiel oproti mne. Vraj nenašiel ten bod, že to nenájdem a nech sa otočím a idem ďalej, ale ja viem, že musím ísť podľa seba a nedať sa ovplyvňovať. On bod nenašiel, ale ja áno, lebo mám podrobne naštudovanú trať a nevzdávam sa.

Predsa, ak sa stratíte, tak máte nejaké telefóny či vysielačky?

Telefóny máme so sebou aj zariadenie, s ktorým môžeme komunikovať s usporiadateľom. Oni nás neustále sledujú a keď padnem, tak ma vyzvú, aby som sa ohlásil. Ak sa neozvem, tak okamžite ku mne letí helikoptéra.

Najazdíte ročne viac ako stotisíc kilometrov? Autom alebo motorkou?

Autom toľko najazdím, ale motorku využívam iba na rýchly presun v blízkosti domu, keď potrebujem niečo vybaviť. Rekreačne nejazdím so žiadnou partiou v skupinách. Iné je pretekárske jazdenie, čo ma baví a ešte istý čas bude.

Aj tento rok bolo v bežnej cestnej premávke veľa úmrtí na motorkách. Prečo sú vodiči áut tak málo tolerantní voči motorkárom?

Naši vodiči stále nie sú stále pripravení na motorkárov ani tolerantní tak, ako vo Francúzsku. Musím povedať, že aj niektorí motorkári sú zbytočne rýchli a neprispôsobujú svoju jazdu okoliu. Jazdím na Ducati Scrambler a snažím sa byť opatrný a mám rešpekt, lebo si uvedomujem čo všetko sa môže stať.

A v aute bývate niekedy rýchlejší ako obvykle? Ozaj navigáciu využívate?

Čas ma veľmi ovplyvňuje a vtedy som rýchly. Policajtov však potom neviem ovplyvniť a platím pokuty ako hocikto iný. V aute nemám žiadnu navigáciu ani na pretekoch, všetko mám vždy dopredu naštudované a idem po pamäti.

V ktorých krajinách ste zažili najslušnejších a naopak najhorších vodičov?

Najslušnejší vodiči sú v Austrálii a na Novom Zélande. Žiadny stres, pohoda. Ak prídete do baru, všetci sa usmievajú, ak sa tam opijete, zavolajú vám policajta, ktorý vás bezpečne zavezie domov. Najhorší vodiči sú v Thajsku,  jazdia na hocičom a je im jedno, koľko ich sedí na skútri. Úplný chaos vedia urobiť...

Pri Danubiane sme poriadne prevetrali kone pod kapotou dieselovej Mazda 6. Máte rád tieto typy áut?

Veľké rodinné auto v kombi verzii v šedej metalíze mám rád a preferujem tieto vozidlá s príjemným bezkľúčovým uzamykaním. Línie a tvary sú vyhovujúce, ale zaujal ma viac kokpit interiéru. Priestor na pohodlných  kožených sedadlách pre 5-člennú rodinu je vhodný aj na dlhšie dovolenky k moru či na hory. Styling prístrojovky bol praktický bez zbytočných gombíkov. Audiosústava hrala výborne, zadná kamera praktická pri parkovaní. Úložný priestor všade, či už na nápoje, mobil, okuliare alebo vozenie väčších predmetov po sklopení zadných sedadiel. Kufor vyhovujúci. Mazda 6 bola v dobrej výbave a teraz na jeseň každý vodič hlavne ženy ocenia vyhrievanie sedadiel a volantu. Volant sa držal dobre, ale hrúbkou je skôr pre ženské ruky, ale bočné vedenie v zákrutách ma držalo. Presné a rýchle radenie dáva vodičovi informácie o natočení kolies alebo zmene smeru jazdy. Podvozok pomáhal a zvládal nerovnosti na ceste. Naftový motor 2,2 mal plynulý a kultivovaný ťah a jeho dynamika bola cítiť v každom detaile. Mazda 6 je kvalitné auto a správnou voľbou do každej rodiny.

Text a foto: Alena Chorvátová

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode