Šelma

01.02.2015 14:00

Slovenský spevák Peter Lipa - skladateľ, dlhoročný dramaturg, podnikateľ, moderátor a  predseda jazzovej spoločnosti rád relaxuje za volantom pokiaľ nestojí v kolónach, ktoré z duše nemá rád a s našími čitateľmi sa podelil s motoristickými zážitkami, porozprával dojmy z jazdy na novej limuzíne Peugeote 508 2.2 HDi GT


Od marca vám začne koncertné turné po Slovensku a Čechách. Je obdivuhodné čo všetko máte v pracovnej náplni a viete to skĺbiť dokopy?
Všetko čo robím, súvisí s hudbou a to je pre mňa vždy príjemný relax, mám to rád. S hudbou stále žijem kdekoľvek som. Momentálne mám mesiac volno, ale začiatkom marca vypukne koncertovanie, na čo sa veľmi teším.
S koncertami ste pochodili celú Európu. Akí sú zahraniční fanúšikovia?
Doma je spevák v určitej výhode, lebo ho poznajú. Fanúšikovia vedia na čo prišli, ale v zahraničí pokiaľ vás nepoznajú, tak musíte počas koncertovania s nimi budovať budovať vzťah, aby boli spokojní a prišli v budúcnosti opäť na váš koncert.
Potom máte na konte veľa odjazdených kilometrov pri presunoch počas šnúry vašich koncertov?
Ročne urobím 30-40 000 km. Veď spievam už od svojej dvadsiatky a vodičák som si robil, keď som mal 25 rokov. Až potom som si kúpil Fiatku 850 Special. Bol som na angažmá v Nemecku a keď som sa vrátil, tak som si za bony v Tuzexe kúpil fiatku, ktorá mala na sebe akýsi ochranný vosk. Išiel som do Mototechny, tam mi ho umyli. Mám na to auto pekné spomienky, ale aj smutné.
Smutné? Niečo sa s autom stalo?
Pamätám si ako sme s kamošom kúpeného Fiata viezli z Tuzexu. Dôveroval som mu, nech odšoféruje nové auto, lebo bol skúsený šofér a ja som pre zmenu išiel na jeho aute. Stalo sa však to najhoršie, cestou práve on nabúral moje nové auto a ja som nenabúral...Našťastie som ho mal poistené, tak nebol žiadny problém. Tri roky som ju mal a potom som mal Daciu.


Na koncerty ste s malým  Fiatom asi nejazdili?
Kedysi sme museli mať kompletnú aparatúru s mikrofónmi, tak sme museli mať veľké auto. Najprv som mal Iveco, VW Sharan, Seat Alhambra, Mercedes Viano 2x, asi sedem rokov a teraz som si kúpil Volvo XC60.  To si však už všetko nevezieme, len svouju aparatúru a už toho nie je toľko. Vtipné, ale doôležité je, že bubeník si musí nosiť so sebou koberec. Ten zaberie dosť veľa miesta, ale bez koberca by bol polovičný bubeník. Bubeník bubnuje a keby nemal koberec tak sa posúva hádam aj k obecenstvu.
Cesty v zahraničí boli prejazdné a dobré? Stalo sa vám v živote, že ste vašou príčinou na nejaký čas prerušili dopravu v meste?
V roku 1976 som bol prvýkrát v Španielsku a cesty boli dobré hlavne v Baskicku, ale na juhu už nie, najhoršie cesty boli v NDR. Raz sme sa aj ťahali, keď sme mali poruchu a stala sa taká nepríjemnosť, že ten prvý čo ťahal odbáčal doľava a ten druhý si myslel, že to už nestihne, tak zabrzdil a ostali sme visieť v križovatke.
Vždy ste mali autá v dobrom technickom stave, keď ste mali pred sebou zahraničné cesty?
Jeden pán mal prerobenú Aviu na obytnú , to sa tu nás bežne robilo, aby sme mohli chodiť na dovolenky. Pre siedmych hudobníkov sa to zdalo ekonomicky výhodné, keď sme išli na 3-týždňový zájazd do Španielska. Žiaľ to nedopadlo dobre, lebo technický stav auta nebol dobrý. Prišli sme len do Švajčiarska, tam sme si požičali iné autá, kruto sme na to doplatili.


V zime vás občas prekvapia zľadovatelé alebo zasnežené cesty, že ste sa nevyhli kolízii?
V zime som s Fiatom nabúral, chcel som ísť doľava a išiel som rovno...a bolo! Dvakrát som mal Volgu a na diaľnici som dostal šmyk a nabúral som, našťastie to nebolo vo vysokej rýchlosti. V zime, keď nemusím, tak nejazdím...
Aspoň, že vás policajti poznajú a vyhnete sa zbytočne pokutám?
Policajti ma síce poznávajú, ale jazdím tak, aby som nebol terčom pokút. Dodržiavam rýchlosť nielen v obci aj na diaľnici, mám pripnuté pásy a netelefonujem za volantom. No naposledy som platil za rýchlosť nedávno. Aj som tých policajtov vidiel, išli vedľa mňa a predo mnou išlo pomaly auto ledva 40-tkou a na konci dediny som ho predbehol. Pri predbiehaní som akceleroval a zrýchlil trošku viac ako som mal, oni ma dobehli a zaplatil som 40 eur pokutu. Pokus na zjednanie pokuty vždy existuje, ale nie vždy to zaberie.
Niečo milé na zasmiatie pre nás nemáte?
V Prahe sa mi stalo, že jeden čašník zhodou okolností to bol slovák a spýtal sa ma, či nie som Jaro Lipa. Ja že nie a on na to, že si ma splietol, nakoniec aj tak zaklincoval slovami: " A nech vám to dobre trúbi".


Stále máme zimu a ešte nám aj poriadne napadalo snehu, že pomaly je kalamita v Bratislave a vy ste si zajazdili na novej limuzíne Peugeote 508 2.2 HDi GT. Cítili ste ten komfort, ktorý mnohí vodiči obľubujú na dlhších trasách svojich ciest?
 Vždy som bol zástancom pohodového šoférovania a v tejto parádnej limuzíne naozaj som cítil komfort a pohodlie. Dobré sedenie, ktoré sa pohodlne dalo nastaviť do najvhodnejšej polohy, prehladná prístrojová doska so stredovým panelom, ktorá dýchala eleganciou a dobrým vypracovaním každého detailu aj v celom interiéri. Vedel by som si v 508-čke predstaviť dlhé a náročné cesty, ktoré často absolvujeme., len by muselo ísť ešte jedno auto s aparatúrou, lebo do zadného kufra, by sme dali iba tak gitary.  Kufor nie je dostatočne uspôsobený na prevoz našej aparatúry, aj keď je dosť hlboký. Viac ma zaujal tichý motor, ale pri zrýchlení sa to vedelo odlepiť od vozovky a vystreliť ako šelma, keď zbadá korisť.  Na automat som zvyknutý, šestupňové radenie bolo rýchle, cítil som aj športový záber, ktorý vychádzal zospodu. Z podvozku.  Prominentný Peugeot 508 vo verzii GT sa viac hodí pre riaditeľov bánk a ambicióznych manažérov, ktorí potrebujú prestížne reprezentovať firmu. Všimol som si aj LED technológie, ktoré sú vpredu a vzadu. Efektne vyzerali na zadných svetlách tri pruhy ako by to boli "drápy" šelmy.
Text: Alena Chorvátová
Foto: autorka
 

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode