Riadny metál...
08.12.2018 10:05
Známy slovenský spevák Paľo Drapák o novom albume, videoklipe, koncertoch, ale aj jazde na sanitkách v snehovej kalamite. Otestoval pre náš časopis Mazdu 6 a pospomínal aké skúsenosti má s touto značkou...prajeme príjemné čítanie.
Nezabudnuteľná hudobná kapela Metalinda a Paľo Drapák, ale v roku 2001 ste odišli a v speve pokračovali ďalej. Pripravujete niečo nové, čo by ste nám prezradili?
Bude to v poradí piaty sólový album, na ktorom bude viac duetov, ku ktorému som si prizval aj mnoho skvelých speváckych hostí ako je muzikálová speváčka Lenka Lera Rakarová. Spievam s ňou pieseň Zločin vášne a hudbu som robil ja. Album bude hotový na jar a v priebehu budúceho roka budem mať k nemu veľa promo koncertov. Môžte si vypočuť skladbu Motlitba, ktorá je súčasťou tohto albumu.
Pali, určite máte zaujímavé skúsenosti za volantom a príbehy, ktoré veľakrát píše sám život. Aké bolo vaše prvé auto?
Moje prvé auto bol Renault 8 a zážitkov je požehnane. S mojím bubeníkom Jankom z Metalindy a mojou ženou Janettkou sme išli zo Súľova. Do auta sme na sedadlo naložilli televízor a do kufra dve vrecia zemiakov, ktorý sme uviazali špagátom, aby dobre držal. Zaťažení sme išli rýchlosťou 140 km/h, to vážne neklamem. Ani to vôbec nič nežralo, dokonca to išlo aj na technický benzín a motor sa nezadrel. Smutné bolo to, že som auto požičal kamarátovi, ktorý ju v kopčeku roztláčal a nabúral ho do steny. Rozbili mi celý zadok auta tak, že bolo nepoužiteľné, tak sme to predali. Od svokry sme dostali ruskú Tauriu. A keď som prišiel na STK, tak sa ma spýtali, že kto ma tak potrestal a ja, že svokra :)...poriadne sme sa nasmiali.
Za bohatý šoférsky život ste mali aspoň jednu dopravnú nehodu?
Menšiu nehodu som mal, keď som bol na návšteve u známeho. Mal som sa postaviť na kopček za autá, tak som zabrzdil, dal nožnú brzdu a odišiel. Ako som sa vracal späť, tak predo mnou bolo auto, ja som pustil spojku, pridal plyn a uvoľnil nožnú brzdu a vtedy to auto miesto dozadu strelilo dopredu. Autu predo mnou som rozbil celý zadok. Nechápal som ako sa to mohlo stať. Bola to rana ako z dela, ale cez poisťovňu sa to nakoniec vyriešilo do pohody.
Vozíte v aute cédečka, keď vás za priestupok zastavia policajti? Viete sa vždy dohodnúť?
Išiel som po Bajkalskej asi o 12 kilometrov rýchlejšie ako bola predpísaná štyridsiatka. Zastavili ma policajti, tak som im hneď ponúkol cédečko a on mi hovoril, že už má odo mňa tretie cedečko, ale zobral si ho s tým, že ho mám podpísať: „pre moju manželku Majku.“ Tak som napísal pre „moju“ a to som potom preškrkol, ale pokutu som neplatil len sme sa na tom poriadne zasmiali. Dnes už sa nesnažím ukecávať policajtov, pretože jazdím podľa predpisov a pokuty skoro vôbec neplatím.
Máme zimné sychravé počasie, ktoré prináša nehody so zverou, ktorá sa potuluje pri cestách. Zrazili ste nejaké zviera ako je jeleň či srnka?
Mal som stret s jeleňom i so zajacom. Jazdil som na väčšom aute a jeleň mi ho zdemoloval. Letel vo vzduchu, chytil som mu zadok asi v 90-tke, potom ho odhodilo a všade veľa krvi naokolo. Podarilo sa mu utiecť. Volal som aj poľovný revír, ale ani po týždni, ani mesiaci ho nenašli. No a zajac bol rozmixovaný na šalát a mal som aj prehnutý chladič. Odvtedy sa blízkosti lesa snažím jazdiť opatrne hlavne večer po desiatej, pretože zver sa zvykne premávať aj do piatej hodiny rána.
V roku 1987 bola snáď najväčšia kalamita na Slovensku. Ako ste zvládali v tom čase jazdenie a spôsob prepravy... akú ste viac preferovali?
Bol som ten najväčší blázon, keď som v tej kalamite jazdil na sanitke. 1203-ka mala zadný náhon a musel som si dať dozadu 4 kocky betónu, aby bol zadok zaťažený. Vozil som detičkám plienky do jasličiek, pretože patrili v tom čase pod ÚNZ. Nebolo nikoho kto by sa toho chytil, ale mňa to bavilo a za deň som obišiel 10 jasličiek. Dokonca ako saniťáka ma poslali na záchytku a kolega musel dať opilca do sanitky a on sa mu pocikal na rukách. Ešte dobre, že som sadol za volant inak by som bol mokrý ja. Celú noc sme jazdili a nebolo času sa ani prezliecť.
Nedá mi spomenúť, že ste dokonca odrodili tri pôrody v sanitke. Čo ste sa neuberali cestou štúdia medecíny ako lekár? Skúsenosti ste mali bohaté...
Trikrát som odrodil v sanitke. Boli to dvakrát chlapci a jedno dievčatko. Pri prvom som sa tak spotil, že som skoro odpadol. Samozrejme som absolvoval pôrodnícky kurz a následne prišla prax. Od malička som chcel byť detským chirurgom, aj som túžil ísť na medecínu, ale nakoniec z toho zišlo. Zo záchranky som potom odišiel, keď sa stala na diaľnici nehoda, pri ktorej matka prežila a dve deti zomreli. To ma psychicky zložilo.Vtedy som už hral s Metalindou, tak som sa rozhodol, že pôjdem hudobnou cestou a začal som sa jej venovať naplno.
Veľa vodičov začína v autoškolách a vodiči na cestách ich pomalšiu jazdu netolerujú. Ako túto skutočnosť vnímate vašimi očami?
Mnohí vodiči jazdia neplynulo, nevedia sa zipsovať, ale to nehovorím o začiatočníkoch. Každý z nás začínal, ale dôležité je na seba upozorniť Zetkom, ktoré si treba dať dozadu, aby vodiči boli zhovievavejší. Moja žena si dala dve Zetká dozadu, keď začínala a teraz už jazdí super, tak jedno zetko si dala dolu a druhé si nechala. Páči sa mi, že je zodpovedná a to odporúčam aj ostatným začiatočníkom nielen ženám, nech to vôbec nepodceňujú. Vodiči sú k nim potom tolerantnejší.
Mali ste niekedy skúsenosť so značkou Mazda?
Bol som majiteľom dvojlitrovej Mazdy 626 a musím povedať, že motory tejto značky sú vynikajúce, tiché a bez poruchy. Pri vyšších objemoch občas zaškriekajú, ale to mám rád. Najazdil som s ňou veľa kilometrov a po čase mi odišlo ložisko. Napriek tomu to auto bolo maximálne využité ako sa len dalo.
Dá sa povedať, že aj testovaná benzínová Mazda 6 2,5 Skyactive-G urobila na vás dojem?
Určite áno! Fantastická limuzína, ktorá má obrovský priestor v celom aute. Interiér bol nádherný, krásne zladený v kombinácii kože +čalúnenie a všetko to bolo kvalitne vypracované. Prehľadný, praktický displej a prevedenie ukazovateľa rýchlosti v čelnom skle mi pripomínalo akoby som sedel v prémiovej značke. Nastaviteľné a vyhrievané pohodlné sedadlá teraz v zime potešia každého vodiča. Ako aj automatická klimatizácia, bi-xenóny, LED denné svietenie, veľa airbagov a asistentov. Strešné okno presvetlilo interiér a to som mám rád. Malo to technologické vychytávky a v stredovej konzole bol umiestnený joystick, s ktorým som si mohol zapnúť navigáciu, naladiť rozhlasové stanice na kvalitnou audiu. V clonách zrkadielka uvítajú hlavne ženy, ale mňa najviac potešilo 200 koní pod kapotou a to bola iná pieseň po dupnutí na plyn. Prepol som si do športového režimu a zaspievalo to riadny metál. Šesťstupňový automat presne dodal tú správnu tóninu a hladko preraďoval. Pohral som sa aj s manuálnym radením. Mazda 6 je podľa mňa dizajnovo, ale aj motoricky veľmi dobré auto pre každého chlapa, ktorý má rád dynamiku. Šestka môže byť rodinným i manžérskym autom.
Text a foto: Alena Chorvátová