Retro štýl

27.09.2015 11:21

Hudobníčka, herečka, spisovateľka, cestovateľka a majiteľka cestovnej kancelárie Dorota Nvotová otestovala Fabiu Combi a porozprávala, čo všetko zažila za 6 rokov v Nepále

Tak ste sa vrátili po dlhšom čase z Nepálu na Slovensku, stihli ste sa tretíkrát vydať a najviac času venujete svojmu 22-mesačnému synovi....ako ďalej budú pokračovať zájazdy s vašou cestovkou?

Okrem starostlivosti o syna sa naďalej budem venovať zájazdom do Nepálu, ale len toľko, koľko mi materstvo dovolí. Keď som prišla do Nepálu prvýkrát, nečakala som, že ma cestovanie bude až tak baviť, že sa tým budem živiť. Predtým som bola dosť scestovaná a rozmýšľala som nad tým, v ktorej krajine chcem žiť. A prišlo mi prirodzené, že to má byť Nepál. Teraz je mojou prioritou rodina a minimálne 10 rokov budeme žiť v Bratislave. Vrátiť sa do Nepálu určite raz chcem...

Texty aj hudbu si robíte sama, to znamená, že si to aj sama zaspievate? Tuším je to  v poradí váš štvrtý album, ak sa nemýlim a vyšlo vám niekoľko cestopisných knižiek?

Skladby na štvrtý album sú ešte len v mojej hlave, ani kapela to ešte nepočula, ale na albume  pracujem. Knižka mi vyšla zatiaľ jedna a píšem občasné cestopisy do časopisu Eva, pretože cestovka mi berie najviac času.

Čo máte najbližšie v pláne robiť nakoľko vám to vaše materské povinnosti dovoľujú?

Dokončiť záhradnú chatku, ktorú sme si s manželom kúpili, lebo nemáme peniaze na dom. Budeme tam kúriť drevom, lebo ma celý život rodičia vláčili po dreveniciach, tak som si zvykla. Som outdoorový typ človeka, ktorý má rád prírodu okolo seba a neustále ju bude vyhľadávať. To mám a som spokojná. Chcem koncertovať, točiť a písať knihy. Vrátiť sa späť do pôvodnej formy.

Predsa len by ma zaujímal váš život z motoristickej stránky a nedá mi spomenúť vášho Jožka – trabanta, ktorého máte poslušne zaparkovaného pred domčekom a usmieva sa na všetkých, ktorí okolo neho prechádzajú...Máte rada retro aj v autách?

Celý život jazdím na ojazdených autách a na nich som sa učila jazdiť. Veď prvé auto bol pätnásťročný Renault 9, potom dvanásť ročný passat a potom prišli dva trabanty. Jožko, ten je síce pekne zaparkovaný, ale už na ňom asi mesiac nejazdím, lebo mu odišlo zapalovanie a čakám na nové z Nemecka. Tak sa viac presúvam taxíkmi. To je však dosť nákladné a preto uvažujeme s manželom nad kúpou nového auta. A Jožko bude len víkendový-okrem toho, že je často chorý, tak má aj moc veľký apetít :)

Verím, že s trabantom ste mali veľa vtipných zážitkov na svojich cestách, kým ste s ním jazdili?

Horel na diaľnici pri Čataji, keď som išla do Trenčianskych Teplíc na filmový festival. Odtiahli ho do Bratislavy a ja som pokračovala stopom do Trenčianskych Teplíc. A tak sa narodil Jožko, ktorý bol poskladaný z toho prvého trabanta.

Vraj ste v Nepále mali skúsenosť so skútrami a motrkami, len ste na to nemali vodičák. Nebáli ste sa bez neho jazdiť?

Začínala som na skútroch a neskôr som si kúpila staršiu motorku, kópia Hondy. Potom mi na nej padla reťaz, skoro som sa zabila, tak som si kúpila novú. Mám zlomenú platničku, tak som obmedzená váhou a silnú motorku som nemohla viesť, preto som kúpila cestné enduro - KTM DUKE, len som na to vodičák nemala. Ak som videla policajtov, tak som sa ich snažila prvá osloviť a pýtala som sa na cestu, kam mám ísť. Poradili mi a nejako mi to prešlo.

6 rokov v Nepále, nabehli ste tam v pohode na ich dopravný systém?

Tam sa mi jazdilo dobre ako v celej Ázii, kde nefungujú žiadne pravidlá, lebo neexistujú. Jazdíš tam podľa logiky a šiesteho zmyslu. Si viac pozornejší, čo má za následok, že je tam menej búračiek ako u nás. Ak aj sú, tak menej smrteľných, lebo sa, kvoli hustote aut jazdí pomaly. Nie sú tam semafóry, v Nepále je len jeden. Vždy je na ňom červená, ale nikto to nerešpektuje a ide. Jazdí sa tam anglicky na opačnej strane a tiež nie vždy sa to dodržiava, ideš, kam môžeš ísť. Žiadne pravidlo pravej ruky, ale dáš prednosť len veľkému vozidlu. Toto všetko ruší pravidlo prvého zatrúbenia, kto prvý zatrúbi a má silnejšiu trúbu, tak vyhráva a ide prvý. Toto sa skombinuje s intuíciou, tak sa dorozumieš a vieš, kedy máš ísť. Obaja zastavia, kto prvý zatrúbi, tak ide.

Je tam bežné vidieť kravu alebo slona v cestnej premávke?

Čakáš, že z neba padne slon a on padol a bol účasník cestnej premávky. Ostatní účastníci čakajú kým zviera neprejde a potom idú. Z Katmandu som raz išla z letiska veľmi pomaly, lebo krava ležala v strede cesty. Nikto ju nechcel rušiť, tak sa jazdili v jednom pruhu a bola kolóna.

Je pravda, že máte nebezpečnú záľubu jazdiť na streche džípov, v ktorých sa premiestňujú aj vaši klienti z cestovky?

Par ľudí tam vraj pri tom zahynulo, ideš po serpentýnach, nad priepasťami, ale je to dobrodružstvo. Milujem jazdiť na streche a mám vždy na rukách svalovicu, lebo sa musím silno držať. Aj cestujúcich pozývam na strechu. Je to ozajstný adrenalín!

Okrem Nepálu ste navštívili aj iné krajiny. Bola nejaká, kde ste zažili niečo netradičné a zvláštne, o čom naši ľudia ani nechyrujú?

V Južnej Amerike, v Andách som sa viezla na najnebezpečnejšej ceste do mesta Coroico, kde už veľa áut popadalo do priepastí, ktorá je naokolo. Cesta je na šírku jedného autobusu, nie sú tam zvodidlá a je tam najväčšia nehodovosť, že ani tie popadané autá nevidno. Ak padne autobus, tak musí byť zoznam cestujúcich, lebo inak nevedia, kto tam zomrel.

Váš manžel pracuje v Moskve, čo bol jeden z dôvodov, prečo ste sa presťahovali. Boli ste tam za ním sa pozrieť? Hovorí sa, že tam majú najväčšie kolóny v rámci Európy?

Tam je doprava neskutočne prepchatá a v piatok po práci trvá cesta aj desať hodín z Moskvy na vidiek. Bohatí ľudia tam majú vrtuľníky, ale nie všetky môžu pristáť v centre, len oligarchovia. Majú tam drahé, snobské autá so špeciálnymi farbami, gýčovo olepené, len aby vynikali nad ostatných. Ružový Hummer, zlatý bavorák. Prepchaté majú aj metro...

15- miliónová Moskva má vraj tri okruhy a policajtov ste tam videli zastavovať autá?

Môj muž hneď ako tam prišiel, sadol za volant a nebál sa ich premávky, ktorá je náročná pre turistov, pretože sa tam jazdí agresívne bez smeroviek. Zastavujú len na prechodoch, lebo za to sú vysoké pokuty. Policajti môjho muža zastavili a namerali mu zostatkový 0,14 miligramu v krvi a chceli mu dať pokutu. Polhodinu sme sa handrkovali, ale nezaplatili. Vraj mal piť radšej vodku, lebo pivo v tele ešte fermentuje. Pokutu sme nakoniec neplatili.

Jeden škodovácky model vám tuším sadol do ruky. Ako sa vám šoférovalo na novom modeli Fabia Combi 1,4 TDI?

Úplne mi Fabia sadla po každej stránke a viem si predstaviť, keby som mala dobrú cenu, že si ju hneď kúpim, na leasing. Nevadil mi ani úsporný režim, že sa to na križovatke samé vypínalo, systém Štart-Stop. Fabia Combi je trošku čo sa interiéru týka také retro, ktoré odporúčam ľuďom, ktorí sa vracajú späť do minulosti, lebo ja nové trendy nemám rada. Obľubujem autá, ktoré sa usmievajú, nie ktoré sa mračia. Táto Fabia sa mi páči, len nie v striebornej farbe, ale určite v inej. Interiér jednoduchý, ale prehľadný. Nič zbytočné som tu nepostrehla. Živý naftový trojvalec som vytáčala v nízkych otáčkach a to mám rada. Ani raz mi to neskapalo a naozaj by som sa do takého priestranného auta zbláznila a uvítala práve teraz, keď rozmýšľame nad kúpou nového auta. Retro dizajn a veľký priestor, kde okrem kočíka dám všetko možné. Rodinné cool auto, ktoré má šmrnc! Už len vykradnúť banku!

 

Text a foto: Alena Chorvátová

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode