Praktické „Combo“ na život

24.03.2019 20:00

Herečka Renáta Ryníková o herectve, La Komike, cestovaní... a o tom, kto ju vie vytočiť na cestách a o testovaní nového modelu Opel Combo Life.

 

Vyštudovali ste VŠMU - činoherné herectvo a po škole ste išli do divadla Andreja Bagara v Nitre. Je super, že sa vám podarilo hneď byť členkou divadla. Boli ste rada?

 

Desať rokov v internom úväzku bolo fajn, a popri tom som hosťovala v rôznych iných divadlách /Aréna BA, GunaGu BA, Teatro Tatro NR, Lemon NR, divadlo Maska ZV a iné/.

Stíhala som aj učiť 8 rokov na Súkromnom konzervatóriu v Nitre a podarilo sa mi ukončiť doktorandské štúdium na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre, kde som tiež chvíľu učila. Uvedomila som si, že svoj pohár v tomto meste som naplnila. Dostavil sa pocit, že sa už nikde kariérne neposuniem. S priateľom sme veľa cestovali po rôznych krajinách ako je Dánsko, Malta, Mallorca, Kanada, Kuba, USA, Hawai a nakoniec sme sa na polroka usadili v Prahe, ale nebolo to pre nás napĺňajúce. V pravý čas prišla ponuka od režiséra Karola Vosátka, ktorý otvoril divadlo La Komika a opýtal sa ma, či by som mu neprišla zalternovať herečku Kristínu Turjanovú, ktorá odišla na materskú dovolenku. Najprv to bolo 2x mesačne, ale prišli ďalšie ponuky a vrátila som sa do Bratislavy. Toho času hrám aj v Starom divadle Karola Spišáka v Nitre, v Divadle Ludus, či v putovnom muzikály Kubo. Mesačne odohrám cca. 20 predstavení.

 

Tak ste pracovne vyťažená, čo je v dnešnej dobe super, keď množstvo hercov nemá toľko hereckej práce. Veľa ste cestovali a mňa by zaujímalo, ktorá bola prvá krajina, ktorú ste navštívili?

 

Kanada. Tam sme mali k dispozícii auto a prešli sme celé Ontário. Páčilo sa mi, že tam môžete ísť v najrýchlejšom pruhu iba vtedy, keď idú v aute minimálne dvaja pasažieri. Je to dobre vymyslené, lebo inak by bol enormne vyšší násobok áut na cestách. Všimla som si, že oni sa nepotrebujú ukazovať drahými autami, stačia im normálne značky áut, čo im stačí na premiestňovanie z bodu A do bodu B. Nemajú potrebu sa ukazovať ako naši vodiči luxusnými značkami. Pohonné hmoty sú tam lacnejšie ako u nás. V USA sme mali požičané auto a prešli sme Kaliforniu. Vodiči tam boli slušní, ústretoví, ohľaduplní, neprekračovali rýchlosť.

 

Okrem auta ste jazdili na motorke alebo na inom dopravnom prostriedku?

 

Na Kube sme si požičali v požičovni moped a pobehali sme celé Varadero. V Havane nás ale zastavili policajti. V každom štáte mimo EU si vybavujeme medzinárodný vodičák a samozrejme ho od nás žiadali. Na otázku, kde ho mám, som odpovedala, že v seife na hoteli (smiech)...no aj keď som to trošku vtipne chcela uhrať, tak nás pekne krásne poslali pre ten vodičák do hotela a poslušne sme sa vrátili aj s dokladmi. Žiadna pokuta, boli ozaj milí.

A čo iné ste zažili na Škandinávskych ostrovoch, kde asi tiež nebola núdza o príhody?

 

V Dánsku sme mali neustále v aute zapnutú chladničku. Na noc sme zastavili v kempe, kde sme aj spali. Na druhý deň sme však nemohli naštartovať, lebo baterka bola vybitá, a my sme nevedeli prečo...vraj aj keď sme mali vypnutý motor, ale autochladnička bola zapojená, tak to malo odber. Nemali sme káble, volala som aj na Slovensko do autorizovaného servisu, čo máme robiť...nevideli sme žiadne autá a zrazu sa z ničoho nič vynoril chlapík a dobil nám baterku. Na prvej pumpe sme potom kúpili káble, ale teda nebola to sranda 1400 km od domova, keď sme netušili, čo s autom je.

 

Ste rodená východniarka, tak predpokladám, že vodičák ste si robili tam?

 

Áno, robila som si ho v Prešove. Skúšky boli vtipné, lebo som naštartovala, potom dala blinker doľava a išla doprava (smiech). K tomu všetkému mi zdochol motor a inštruktor mi povedal, aby som si vystúpila. Bola som v strese, ale dal mi to lebo všetko som vykompenzovala na parkovaní medzi kužele a testoch, ktoré boli na 100%. Prax sa prehĺbila potom v Bratislave.

 

Za aký priestupok vás najčastejšie zastavujú?

 

Za rýchlosť, za svetlá...no vtipné bolo, keď som jazdila v Prešove, kde bol prikázaný smer doprava a ja som priateľovi povedala, že šmykni to rovno nech si skrátime cestu, a zrazu sa vyrútili majáky. Vyšla som nešťastná z auta a začala som na toho môjho frajera ziapať ako zmyslov zbavená, čo to urobil, veď som mu hovorila, že nemá tade chodiť. Jednoducho som hrala jedno veľké divadlo (smiech)...a zabralo to, pretože s ním súcitili a poslali nás preč, len s napomenutím. Ozaj, ešte mi chodia pokuty za rýchlosť z Rakúska, naposledy to bolo 50 eur. Tie kamery sú všade a nemáte možnosť ich všetky evidovať. Aj prekročenie 10 km/h vás vyjde draho.

 

Radšej jazdíte v lete alebo zima vám nerobí problém, prípadné šmyky ste nezažili?

 

Neznášam zimu a vždy som hovorila, že chcem žiť v krajine, kde v zime nesneží. V marci asi 6 rokov dozadu, ako som išla po diaľnici z Prešova okolo Hybe, tak navialo strašne veľa snehu a problém bol, že tam neboli žiadne protisnehové zábrany a dostali sme sa do šmyku ani neviem ako...točilo nás, neovládli sme riadenie, hodilo nás do zvodidiel a rozbilo celý predok auta. Vtedy som si dala záväzok, že si spravím školu šmyku.

 

Stále pribúda áut na cestách a ľudia menej využívajú mestskú dopravu. Akoby ste to vy vyriešili, aby sa viac cestovalo MHD?

 

V prvom rade by sme mali myť záchytné parkoviská na okraji mesta, a v druhom rade by mali byť zadarmo! To by odľahčilo dopravu v centre Bratislavy, kde by sme jazdili MHD, ktorú by som posilnila viacerými spojmi a dala by som nižšie ceny cestovných lístkov. MHD je drahá, a preto radšej jazdím autom, kde mám vyšší komfort skoro za rovnakú cenu. Ak sa kompetentní nespamätajú, tak doprava časom skolabuje...Som ekologicky človek. S kolegami do Nitry jazdíme viacerí v jednom aute alebo využívame cestovanie autobusom. Autobus Regiojet stojí iba 3,80, ešte dostanem kávu a pozriem si film. Čo viac si priať? Keby to tak bolo riešené po celom Slovensku, tak naozaj nie je čo riešiť.

 

Ponadávate si občas ako riadne naštvaná žena za volantom?

 

Veľa hreším za volantom a žiaľ veľmi často práve na ženy. Máloktoré sú naozaj dobré vodičky. Za volantom som slušná, prispôsobivá, ani netrúbim, negestikulujem, ale keď zbadám sviatočných vodičov, čo brzdia premávku, nedajbože na diaľnici, tak nadávam jak pohan...ak vidím vzadu na kapote nálepku ryba /znak kresťana/, tak ma ide rozhodiť, lebo každý jeden vodič, čo má rybu, tak jazdí ako keby nemal vodičák! Naozaj je to už pravidlo overené mojou dlhoročnou praxou (smiech). Vtedy predbieham, lebo blokujú cestu, nevedia dať smerovky a podobne. Ja osobne jazdím skôr ako chlap než ako žena (smiech). Inak ale zasa neviem variť (smiech), asi preto mám doma priateľa kuchára, ale viem šoférovať.

 

Medzi vozidlá MPV patrí nový model Opel Combo life 1,5 CDTI. Využili by ste praktickosť tohto auta na svojich cestách?

 

Určite áno! Combo má zaujímavý dizajn s panoramatickou strechou a stredovým panelom nad hlavou, tiahnuci sa dozadu, čo som ešte zatiaľ nevidela. Sedela som vyššie ako v klasickom osobnom aute a mala som výborný výhľad do strán. Dokonca priestor v aute by sa dal využiť aj na spanie, keď sa sklopia zadné sedadlá. Kufor sa dá naložiť do plna, čo je pre mňa naozaj praktické, pretože zvykneme prenášať medi mestami množstvo vecí, takže Combo by u nás dostalo využitie po každej stránke. Inak som ešte nemala auto na gombík. To štartovanie bolo rýchle a praktické. Palubovka neprečačkaná, veľký displej, všetko po ruke, vhodná veľkosť volantu a šesťstupňová manuálna prevodovka sa radila v pohode. Najviac ma očarili rôzne režimy, ako je jazda na štrku, na snehu, či na blate, čo sme aj využili, keď sme skúšali nerovný terén a zapadli sme, ale bezproblémov sme sa vyhrabali. Trošku to prešmykovalo, ale záťažový test sme zvládli. Jedna päťkový motor bol tichý, ale potiahol, keď mal. Akcelerácia výborná a v zákrutách auto sedelo.

Opel Combo Life mi nepríde ako dodávka, ale ako praktické auto pre aktívnych ľudí ako som ja, pre rodiny s deťmi, malých podnikateľov. Záber využitia je široký a naozaj praktický. Vrele odporúčam.

 

Text a foto: Alena Chorvátová

Späť

 

 

 

 

 

 

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode