Podľa štúdie Ford Car Buying Trends 2015 európski vodiči radi využívajú moderné poloautonómne technológie

04.09.2015 10:33

Hoci vo vývoji autonómnych vozidiel máme pred sebou ešte dlhú cestu, podľa najnovšej štúdie spoločnosti Ford Motor Company o európskych trendoch pri nákupe automobilov prejavujú vodiči v celej Európe čoraz väčší hlad po poloautonómnych technológiách, predstavujúcich akési kocky stavebnice, z ktorej by mal vzniknúť automobil budúcnosti. To je jeden zo záverov štúdie Ford Car Buying Trends 2015, analyzujúcej správanie zákazníkov v 22 európskych krajinách pri kúpe nového automobilu, so zameraním na regionálne trendy a rozdiely medzi krajinami. Zo štúdie vyplýva, že výrazne stúpa počet vozidiel s technológiami, ktoré vodičom pomáhajú parkovať, predchádzať nehodám a udržiavať nastavenú rýchlosť a vzdialenosť za inými vozidlami.

  • Technológie, ktoré vodičom pomáhajú parkovať, predchádzať nehodám a udržiavať konštantnú rýchlosť a odstup od iných vozidiel, sa tešia čoraz väčšej obľube.
  • Parkovací systém, ktorý vodičovi pomáha nájsť parkovacie miesto a vmanévrovať doň vozidlo, malo vo výbave v priemere každé tretie vozidlo Ford predané za minulý rok – vo Švajčiarsku to boli takmer tri štvrtiny vozidiel.
  • Oproti predchádzajúcemu roku bolo predaných takmer dvakrát viac vozidiel vybavených systémom automatického brzdenia; vo Švédsku to boli takmer tri pätiny vozidiel.
  • Viac ako polovica všetkých Fordov predaných v Európe bola vybavená tempomatom a v Turecku ho mali vo výbave takmer všetky vozidlá.
  • Viac ako tri štvrtiny vodičov si kupujú vozidlá so systémami hlasového ovládania, pomocou ktorých môžu telefonovať, prehrávať hudbu, vyhľadávať reštaurácie a ovládať navigačný systém.
  • Najžiadanejšie farby boli biela, čierna, strieborná, sivá a modrá, ktorá zaznamenala najvýraznejší nárast obľúbenosti.
  • Štúdia Ford Car Buying Trends 2015 podrobne analyzuje správanie európskych zákazníkov pri kúpe automobilu, ukazuje trendy v jednotlivých regiónoch a odhaľuje prekvapivé rozdiely medzi krajinami.

Hoci vo vývoji autonómnych vozidiel máme pred sebou ešte dlhú cestu, podľa najnovšej štúdie spoločnosti Ford Motor Company o európskych trendoch pri nákupe automobilov prejavujú vodiči v celej Európe čoraz väčší hlad po poloautonómnych technológiách, predstavujúcich akési kocky stavebnice, z ktorej by mal vzniknúť automobil budúcnosti. To je jeden zo záverov štúdie Ford Car Buying Trends 2015, analyzujúcej správanie zákazníkov v 22 európskych krajinách pri kúpe nového automobilu, so zameraním na regionálne trendy a rozdiely medzi krajinami. Zo štúdie vyplýva, že výrazne stúpa počet vozidiel s technológiami, ktoré vodičom pomáhajú parkovať, predchádzať nehodám a udržiavať nastavenú rýchlosť a vzdialenosť za inými vozidlami.

Vývoj vyspelých technológií napreduje

Spoločnosť Ford tento rok ohlásila plán Ford Smart Mobility, ktorého cieľom je prispieť ku globálnej zmene spôsobu cestovania prostredníctvom inovácií v oblasti konektivity, mobility, autonómnych vozidiel, zákazníckych služieb a spracovania veľkých objemov dát.

Úsilie spoločnosti Ford, ktorého cieľom je vyvinutie autonómneho vozidla, začína meniť formu z výskumného programu na pokročilý konštruktérsky projekt, v rámci ktorého v USA prebieha ďalší vývoj a testovanie flotily plne autonómnych výskumných vozidiel Ford Fusion Hybrid, využívajúcich rovnaké senzory a počítačové technológie, aké možno nájsť aj v dnešných vozidlách Ford.

Aktívny parkovací asistent pomocou senzorov a systému riadenia pomáha vodičovi nájsť vhodné parkovacie miesto a potom naň zaparkovať. Tento systém bol namontovaný do viac ako 34 percent vozidiel Ford predaných v Európe – v predchádzajúcom roku len 28 percent. Vo Švajčiarsku však boli týmto systémom vybavené takmer 3 zo 4 (72 percent) vozidiel, v Holandsku to bolo 62 percent a v Španielsku 61 percent vozidiel.

 

Systém Active City Stop dokáže zmierniť náraz do zadnej časti iného vozidla tým, že začne automaticky brzdiť, ak vodič včas nezareaguje, keď vozidlo pred ním začne spomaľovať. V minulom roku bolo týmto systémom vybavených viac než jedno z ôsmich (13 percent) vyrobených automobilov, pričom v predchádzajúcom roku to bolo 7 percent. Táto technológia bola najžiadanejšia vo Švédsku (59 percent), Nórsku (58 percent) a Švajčiarsku (41 percent).

 

Adaptívny tempomat dokáže udržiavať nastavenú vzdialenosť od vozidla vpredu, aj keď toto vozidlo ide nižšou rýchlosťou. V minulom roku bola viac ako polovica nových vozidiel Ford v Európe vybavená nejakým typom tempomatu, a aj tu došlo k nárastu z 48 percent na 52 percent. Najžiadanejšie boli tieto systémy v Turecku (86 percent), potom vo Fínsku (84 percent) a Švédsku (80 percent).

 

Asistent udržiavania jazdného pruhu dokáže zistiť, keď vozidlo začne bez úmyslu vodiča opúšťať jazdný pruh. Vtedy systém upozorní vodiča a zapôsobí na volant silou s cieľom vrátiť vozidlo späť do jazdného pruhu. V minulom roku bolo najviac vozidiel s touto technológiou predaných vo Švédsku (51 percent), Nórsku (28 percent) a Švajčiarsku (21 percent). V celej Európe počet predaných vozidiel s asistentom udržiavania jazdného pruhu v priemere stúpol o 20 percent.

 

Vozidlá, ktoré vás počúvajú

Od uvedenia na európsky trh v roku 2012 obľúbenosť hlasovo ovládaného komunikačného systému od spoločnosti Ford vzrástla tak, že sa dnes montuje do väčšiny nových automobilov. V minulom roku bolo systémami SYNC vybavených 78 percent všetkých vozidiel Ford, čo je o 10 percent viac než v predošlom roku.

Systém SYNC 2 umožňuje vodičovi jednoduchými, hovorovými frázami ovládať telefónny, informačno-zábavný, klimatizačný a navigačný systém vo vozidle. Napríklad po vyslovení vety „I’m hungry“ (mám hlad) systém ponúkne zoznam miestnych reštaurácií.

 

Modrá farba boduje

Medzi európskymi zákazníkmi boli najobľúbenejšie farby biela (23 percent), čierna (19 percent) a strieborná (16 percent) – ktorá z tretej priečky zosadila sivú. Najprudší, 63-percentný nárast popularity zaznamenala modrá farba, ktorú si vybral viac ako každý ôsmy zákazník, čo ju v rebríčku obľúbenosti vynieslo na piatu priečku. Biela bola, tak ako predtým, najpopulárnejšia v Turecku. Takmer tri zo štyroch tam predaných nových automobilov Ford mali bielu farbu karosérie, pričom v predošlom roku to bolo niečo vyše polovice. Vo všetkých krajinách okrem dvoch bola najčastejšou voľbou niektorá z trojice najobľúbenejších farieb – biela, čierna alebo strieborná. Výnimkami boli len Česká republika a Veľká Británia, kde bola najžiadanejšia modrá.

K čiernej najviac inklinovali Portugalci (31 percent), Nóri (28 percent) a Holanďania (26 percent), kým Íri (28 percent), Portugalci (25 percent), Maďari a Poliaci (21 percent) si najčastejšie kupovali strieborné automobily. Veľmi obľúbené boli v Maďarsku aj hnedé vozidlá, ktoré si tu kúpilo 15 percent zákazníkov.

 

Karosárske trendy

Zákazníci si v minulom roku najviac kupovali 5-dverové vozidlá (52 percent) a vozidlá typu kombi (37 percent), ktorým sa v porovnaní s predošlým rokom darilo lepšie na úkor 4-dverových vozidiel (11 percent).

Modely Mondeo a Focus v praktickej verzii kombi najviac oslovili zákazníkov v Dánsku (84 percent), Nemecku (81 percent) a Holandsku (78 percent). 5-dverové verzie tých istých modelov si našli najviac majiteľov v Grécku (96 percent), Španielsku (87 percent) a Veľkej Británii (83 percent), kým 4-dverové verzie boli najpopulárnejšie v Turecku (87 percent).

 

Rozdiely vo voľbe pohonu

Dnes majú zákazníci na výber viac možností, čo sa týka typu pohonu, než kedykoľvek predtým. Absolútnu väčšinu (98 percent) však stále tvoria zážihové a vznetové motory.

 

Pre benzín sa rozhodlo 56 percent európskych vodičov, pričom suverénne najviac ich bolo v Rusku, kde si vozidlo so zážihovým motorom kúpilo 96 percent zákazníkov. Za Ruskom nasledovali Holandsko (87 percent) a Česká republika (83 percent).

Vozidlá so vznetovými motormi boli v minulom roku najžiadanejšie v Írsku (70 percent), Turecku a Rumunsku (v oboch prípadoch 65 percent).

Pomer preferencií medzi manuálnymi a automatickými prevodovkami sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom takmer nezmenil. Vo všetkých európskych krajinách dávajú vodiči prednosť manuálnemu radeniu pred automatikou – 83 percent z nich si kúpilo automobil s manuálnou prevodovkou. V Grécku to bolo až 97 percent, v Írsku 96 percent a v Poľsku 95 percent.

„Pokiaľ ide o vkus a potreby zákazníkov, je niekoľko vecí, ktoré ostávajú nemenné, a veľa aspektov, ktoré sa menia a vyvíjajú,“ povedal Roelant de Waard. „Vďaka analýze týchto zmien, z ktorých niektoré môžu byť prekvapujúce, budeme môcť lepšie vyhovieť našim zákazníkom v celej Európe.“

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode