Osvetľovacia technológia pre každého: Opel Astra premieňa noc na deň

01.03.2019 10:09

V roku 2019 Opel oslavuje 120 rokov automobilovej výroby – a tým aj 120 rokov naplnených inováciami pre každého. Nemecká značka má dlhú tradíciu ako priekopník v oblasti technických výdobytkov a ich zavádzania do sériovej výroby. To robilo mobilitu dostupnú pre mnohých a automobily bezpečnejšie, pohodlnejšie, praktickejšie a čistejšie. Mottom „vidieť a byť videný“ sa riadil už prvý sériový model Opel – Patentmotorwagen „System Lutzmann“ z roku 1899, ako aj ostatné nasledujúce modely od slávneho Opel Kapitän cez legendárny GT a prvú generáciu radu Insignia až po aktuálny modelový rad Astra. Reflektory IntelliLux LED matrix kompaktného bestsellera a vlajkovej lode premieňajú noc na deň. Revolúcia bude pokračovať v triede malých automobilov, keď debutuje Corsa novej generácie s adaptívnymi reflektormi full-LED. V budúcich modeloch okrem toho Opel zavedie ako alternatívu nové reflektory Eco-LED, ktoré ďalej znižujú spotrebu elektrickej energie pri zachovaní svetelného výkonu.

 

  • Výroba automobilov od roku 1899: najlepšie osvetlenie má u značky Opel dlhú tradíciu

  • Bez oslňovania: reflektory IntelliLux LED matrix v modelových radoch Insignia, Astra a Corsa budúcej generácie

  • Šetrenie energie pri zachovaní svetelného výkonu: nové reflektory Eco-LED v budúcich modeloch

  • V hľadáčiku: Opel vždy demokratizoval inovatívne osvetľovacie technológie

 

 

Našim cieľom je najlepšia možná viditeľnosť po celý čas,“ povedal Christian Müller, šéf vývoja Opel. „Chceme ponúkať technológiu, ktorá v príslušnom segmente nemá konkurenciu. Aktuálne sú najlepším príkladom naše reflektory full-LED matrix. Predtým neboli dostupné v masovom segmente a teraz ich ideme zaviesť dokonca v modelovom rade Corsa novej generácie.“

 

Opel všetky svoje modely vybavuje najmodernejšou osvetľovacou technológiou. Napríklad v rade Astra, ktorý kombinuje špičkové technológie s prvotriednou jazdnou dynamikou. K tomu pristupujú asistenčné systémy ako Hill Start Assist a tempomat, ktoré sú štandardom v celom modelovom rade. To isté platí pre klimatizáciu a determálne zasklenie Solar Protect. A voliteľné reflektory IntelliLux LED matrix s farbou svetla približujúcou sa prirodzenému dennému svetlu zabezpečujú optimálne osvetlenie cesty v každej situácii.

 

Romantické svetlo sviečok à la “System Lutzmann”

Počiatky automobilového osvetlenia však boli dosť temné. To, čo je dnes bežné v cestnej premávke, bolo pred 120 rokmi nepredstaviteľné – vtedy pred vozidlom kráčala osoba s lampášom v ruke. Cieľom nebolo osvetľovať cestu ale byť videný inými vozidlami a chodcami na ceste. Koncom 19. storočia Opel Patentmotorwagen “System Lutzmann” postúpil o krok ďalej. Síce tiež osvetľoval svoje okolie sviečkami ale už nikto nemusel niesť lampáš. Sviečka bola zasunutá v rúrke v sklenenej schránke so zrkadlom na zadnej stene. Pružina počas horenia posúvala sviečku stále vyššie aby bol jej plameň stále v rovnakej polohe a mohla optimálne osvetľovať cestu cez sklo. Bolo to jednoduché riešenie za malé náklady s veľkým efektom – skrátka, typický Opel.

 

Opel Kapitän – automobil, ktorý patrí svetu

Opel už dávno začal udávať trendy v oblasti osvetlenia automobilov. Model Kapitän z roku 1938 bol jedným z prvých automobilov, ktoré sa rozlúčili s okrúhlymi reflektormi. Reflektory limuzíny Opel boli nielen plne integrované do blatníkov ale mali aj šesťuholníkový tvar. Automobil pre každého, „automobil, ktorý patrí svetu“, podľa reklamného prospektu z roku 1938. Alebo ako ďalej uvádzal text, Opel Kapitän „zostane mnoho rokov aktuálnym automobilom vďaka jeho moderným líniám a progresívnej konštrukcii“.

 

V 60. rokoch dvadsiateho storočia sa tvar automobilových reflektorov stával čoraz viac hranatým. Opel udal trend v roku 1964 modelom Kapitän A, spolu s jeho sesterskými modelmi Admiral a Diplomat. Hranaté reflektory zvýrazňovali široký a plochý tvar karosérie. Nemožno sa čudovať, že modely radu KAD sa stali skutočnými vlajkovými loďami. Boli to progresívne, pohodlné a výkonné automobily, ktoré si zákazníci mohli dovoliť.

 

V tejto línii pokračoval aj Opel GT v roku 1968, ktorý zapôsobil nielen svojim úplne novým dizajnom v profile fľaše Coca-Coly – legendárny športový automobil pre každého bol aj prvým nemeckým automobilom s vyklápacími reflektormi. Málokto mohol odolať šarmu týchto "spiacich očí". Pomocou páky na stredovej konzole vodič otočil reflektory o 180 stupňov okolo pozdĺžnej osi, ktoré sa tým vyklopili v prednej časti karosérie. Halogénové prídavné diaľkové reflektory v mriežke chladiča v nárazníku plnili aj funkciu parkovacích svetiel

 

Viac svetla a lepšia viditeľnosť s xenónovými reflektormi

Opel Omega B bol prvým modelom od roku 1998 štandardne vybaveným xenónovými reflektormi. Tieto reflektory využívali namiesto žiaroviek výbojky, ktorých sklenená banka bola naplnená vzácnym plynom – xenónom. Oproti bežným halogénovým žiarovkám mali trojnásobnú intenzitu svetla, ktorá im poskytovala dlhší dosah a lepšie osvetlenie cesty. Okrem toho boli xenónové reflektory energeticky úspornejšie – mali o tretinu menšiu spotrebu elektrickej energie, o 40 percent menšie vyžarovanie tepla a dlhšiu prevádzkovú životnosť.

 

Pre xenónové reflektory zákonodarca predpisoval dynamickú reguláciu dosahu, ktorá automaticky kompenzovala zmenu polohy karosérie – napríklad pri veľkom zaťažení vozidla alebo pri akcelerácii a brzdení. Výsledkom bolo rovnomernejšie osvetlenie cesty. Priekopnícku osvetľovaciu technológiu Opel vo svojich modeloch opäť sprístupnil širokému okruhu zákazníkov.

 

AFL pre každého v strednej triede

Preto bolo logické, že Opel bol prvým automobilovým výrobcom, ktorý zaviedol dynamické zákrutové svetlá a statické odbočovacie svetlá do strednej triedy. V roku 2003 ich dostali ako prvý Opel Vectra aj Opel Signum. Inovatívne adaptívne reflektory AFL (Adaptive Forward Lighting) po prvý raz kombinovali dynamické natáčacie zákrutové svetlá so statickými odbočovacími svetlami na osvetlenie križovatiek v uhle 90 stupňov. Ďalšou komfortnou funkciou reflektorov AFL bolo tzv. diaľničné svetlo: pri rýchlosti okolo 120 km/h a konštantnej jazde v priamom smere sa tlmené svetlá automaticky mierne zdvihli dohora aby sa zlepšil výhľad vodiča do väčšej vzdialenosti. Štandardná dynamická regulácia dosahu znižovala riziko oslnenia protiidúcich vodičov.

 

Späť

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode