Ola Källenius: „Aspoň jedna elektrifikovaná alternatíva v každom konštrukčnom rade“

31.10.2017 10:26

Od začiatku tohto roka je Ola Källenius (48 rokov) zodpovedný za výskum koncernu Daimler AG a vývoj divízie Mercedes-Benz Cars. Rozprávali sme sa s ním o stratégii riadenia.

Pán Källenius, prostredníctvom štúdií značky Mercedes-Benz EQA a smart vision EQ na elektrický pohon dáva divízia Mercedes-Benz Cars jasné signály o mobilite na čisto elektrický pohon. Je to nové zázračné riešenie?
Källenius: ide o kľúčový míľnik na ceste za mobilitou, no nie je jediným riešením. Nezabúdajme na naše hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete: nový model S 560 e, GLC F-CELL s hnacím systémom s palivovým článkom, ako aj výkonná hybridná štúdia Mercedes-AMG Project ONE využívajú elektrickú energiu zo zásuvky, aj keď nefungujú výlučne na tento pohon. Túto technológiu nazývame EQ Power. V budúcnosti plánujeme systematicky rozširovať naše portfólio hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete. A to nie je všetko. Uvedením 48-voltovej napäťovej sústavy v kombinácii so štartovacím generátorom v rozsiahlej miere prinášame komponenty elektrického hnacieho systému a tak neustále zlepšujeme účinnosť spaľovacích motorov.

Je teda stratégia hnacích systémov naďalej súčasťou viacerých základných pilierov?
Källenius: áno, na ceste za jazdením bez emisií sa neustále držíme stratégie hnacieho systému, ktorá sa skladá z troch prvkov: zameriavame sa na vysokoúčinné špičkové spaľovacie motory, systematickú hybridizáciu a elektrický pohon s akumulátorom alebo palivovým článkom. Celkom vedome sa v širokej miere presadzujeme vzhľadom na našu rozsiahlu ponuku vozidiel a požiadavky zákazníkov týkajúce sa mobility.

Éra spaľovacích motorov sa teda ešte neskončila?
Källenius: som presvedčený o tom, že spaľovacie motory tu budú ešte dlho. V roku 2025 očakávame, že vozidlá na čisto elektrický pohon s akumulátorom budú tvoriť až 25 percent podielu z predaja. To automaticky znamená, že najmenej 75 percent vozidiel bude mať na palube spaľovací motor – samozrejme, v kombinácii s elektrickým pohonom.

Z elektrifikácie teda profitujú aj spaľovacie motory?
Källenius: presne tak, ako je to napríklad v našej novej Triede S, v rámci ktorej sme uviedli šesťvalcový radový motor s integrovaným štartovacím generátorom. Zaznamenali sme tak obrovský pokrok v oblasti jazdných vlastností, výkonu a spotreby. Mimochodom, sme jediným výrobcom automobilov, ktorý ponúka tento typ integrovaného štartovacieho generátora so 48-voltovou technológiou ako súčasť sériovej výbavy. 48-voltovú technológiu postupne zavádzame v rámci celého portfólia – ďalším krokom bude koncom tohto roka štvorvalcový motor v našej Triede E.

Znamená to koniec dieselového pohonu?
Källenius: to určite nie, dieselový pohon stále potrebujeme a v budúcnosti budeme pokračovať v jeho ďalšom vývoji. Má svoje výhody v oblasti emisií CO2 a ako druh pohonu má stále svoje miesto v rámci prepravy tovarov, ako aj v mnohých krajinách, predovšetkým v Európe. Prostredníctvom našej novovyvinutej rodiny dieselových motorov sme dokázali, že s naftou možno jazdiť ekologicky.

Značka smart plánuje v Európe a USA do roku 2020 v rámci svojej ponuky modelov úplne prejsť na elektrický pohon. Kedy môžeme očakávať podobné modely na elektrický pohon s akumulátorom aj od značky Mercedes-Benz?
Källenius: tieto projekty majú u nás zelenú. Prostredníctvom novej značky produktov a technológií EQ nezačíname len iniciatívu modelov na čisto elektrický pohon; postupne tak tvoríme aj ekosystém v oblasti elektromobility, ktorý zahŕňa aj potrebnú nabíjaciu infraštruktúru. Do rozvoja samotného portfólia našich vozidiel EQ investujeme viac ako desať miliárd eur.

A poznáte už aj konkrétny termín uvedenia prvého modelu EQ?
Källenius: v prvej polovici roka 2019 najprv uvedieme EQ SUV, ktoré sa bude nazývať EQC.

EQC je však len začiatkom iniciatívy v oblasti elektrického pohonu, nemám pravdu?
Källenius: do roku 2022 celkovo uvedieme viac ako desať vozidiel na čisto elektrický pohon. Navyše budeme elektrifikovať celé portfólio značky Mercedes-Benz, čím našim zákazníkom v každom konštrukčnom rade značky Mercedes-Benz ponúkneme aspoň jednu alternatívu s elektrickým pohonom, teda celkovo viac ako 50 modelov. Zákazníci budú mať možnosť vybrať si – v závislosti od svojich vlastných predstáv a potrieb.

Ako je to s palivovými článkami v rámci tejto stratégie?
Källenius: palivový článok je a naďalej zostáva zaujímavou technológiou na ceste za jazdením bez emisií. Neoddeliteľnou súčasťou našej iniciatívy v oblasti elektrického pohonu je GLC F-CELL. Nedávno sme zaznamenali veľký krok svetovou premiérou predsériových vozidiel. Na trh ich plánujeme uviesť budúci rok. Vďaka veľkému dojazdu, ktorý vznikol kombináciou palivového článku a akumulátora, krátkym časom nabíjania a vhodnosti vozidla SUV na každodenné používanie sú tieto vozidlá ideálnym spoločníkom. Naozajstné vozidlo značky Mercedes-Benz – a na čisto elektrický pohon!

Z akej platformy vychádzajú vozidlá EQ?
Källenius: základom našej stratégie v oblasti elektrifikácie je náš systém modulov. Umožňuje vytvárať konštrukciu elektrického vozidla pre našu rodinu vozidiel EQ aj medzi jednotlivými modelmi, a možno ho v každom ohľade rozšíriť a flexibilne používať. Mimochodom, netýka sa len modelov osobných motorových vozidiel: systém modulov divízie Mercedes-Benz Cars využívajú aj naši kolegovia z divízie Mercedes-Benz Vans na elektrifikáciu modelov Sprinter a Vito.

A čo akumulátory?
Källenius: aj tu zaznamenávame pokrok. Spoločnosť Daimler investuje viac ako miliardu eur na vytvorenie koordinovanej celosvetovej siete na výrobu akumulátorov. V rámci investície vo výške 500 miliónov eur sa ráta s vybudovaním druhého závodu na výrobu akumulátorov v rámci dcérskej spoločnosti Accumotive v meste Kamenz (Sasko). Navyše pribudnú závody Stuttgart – Untertürkheim, Peking a Alabama. Naším cieľom je dosiahnuť výrobnú kapacitu milión akumulátorov ročne.

A čo technológia?
Källenius: spočiatku zostaneme pri lítium-iónovej technológii. V nasledujúcich rokoch očakávame ďalší vývoj v oblasti výkonu. Úžasným úspechom by bolo aj zvýšenie výkonu, či už o 10, 20 alebo dokonca 30 percent. Veľké výsledky by mohli priniesť aj technológie, ktoré prídu po lítium-iónovej technológii, napríklad lítium-sírové alebo polovodičové akumulátory, no z dnešného pohľadu k tomu ešte ďalších päť rokov nedôjde.

Ako je to s nabíjaním? Bez náležitej infraštruktúry asi len sotva nastane prielom v oblasti elektrickej mobility...
Källenius: niet pochýb, že od začiatku hľadáme riešenia inteligentne prepojeného nabíjania. Veď skutočnosť, aby zákazníci prijali tieto technológie, úzko súvisí s primeranou infraštruktúrou. Chceme našim zákazníkom v oblasti elektrickej mobility poskytnúť celkovú prémiovú ponuku. Či už ide o nabíjanie doma, v práci, na cestách či ultrarýchlo: bližšie preskúmame všetky druhy scenárov a v širokej miere nadviažeme spoluprácu s vybranými partnermi. Spolu so značkami BMW, Ford a Volkswagen Group napríklad v rámci spoločného podniku pracujeme na vybudovaní najvýkonnejšej nabíjacej siete na hlavných dopravných osiach v Európe.

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode