OD KONCEPČNÉHO VOZIDLA PO SÚČASNOSŤ
18.08.2020 18:10
-
Pohľad na proces výroby modelu, ktorý je ikonou Skupiny Renault
-
Dizajnéri, ktorí stoja za týmto projektom: Raphaël Linari a Agneta Dahlgren
Koncept predstavili v roku 2009, masovú výrobu spustili v roku 2012, skupina zákazníkov a fanúšikov Renault ZOE rastie každý deň. Obzrieme sa späť za modelom, ktorý je teraz ikonou Skupiny Renault a elektromobilmi v širšom zmysle spolu s dizajnérmi, ktorí stoja za týmto projektom: Raphaël Linari, šéfdizajnér v Renault Design Centre v meste Seoul a externý riaditeľ ZOE Z.E. Concept z roku 2008, a Agneta Dahlgren, šéfdizajnérka segmentu elektrických vozidiel.
Dobrý deň Raphaël a Agneta. Obaja ste boli zapojení do projektu ZOE hneď od začiatku. Aké boli vaše úlohy, ciele, obmedzenia a nové výzvy pokiaľ ide o novinku elektrického vozidla a vývoj ZOE Z.E. Concept v roku 2009? A čo začiatok masovej výroby v roku 2012?
Raphaël Linari (R.L.): Keď vyrábate koncept auta od nuly, je tu oveľa menej technických obmedzení. Keď som bol na čele dizajnu exteriéru, mal som oveľa menšie obmedzenia čo sa týka vzhľadu a rozmerov ZOE Z.E. Concept. Napríklad batérie a elektrický motor sú umiestnené na najlepšom možnom mieste, aby vytvorili skutočne efektívny a dynamický profil. Je potešenie prispôsobiť technické prvky štýlu.
Týmto technologickým hardvérom sme dokázali optimalizovať interiér. Chceli sme aby bol priestranný a oddychový presne tak ako sú japonské záhrady. Takže sme mohli použiť tieto fantastické sedadlá ako kreslá v tvare obrovských kamienkov a mať podlahu s tvarom záhrady Zen.
Agneta Dahlgren (A.D.): ZOE Z.E. Concept a výrobná verzia, ktorej som šéfovala, boli vyvinuté v rovnakom čase. Náš prieskum trhu ukázal, že prechod na úplne elektrický automobil bol pre spotrebiteľov veľkým krokom a mohol byť nepríjemný. To je dôvod, prečo je ZOE odlišná od konceptu. Chceli sme auto s veľkou osobnosťou, ale nie príliš odlišné od tých, ktoré sú už na ceste, práve pre upokojenie publika. Nový ZOE má sám o sebe charakter, ale nie je úplný neznámy pre používateľa.
Do akej miery ste čerpali inšpiráciu z konceptu auta?
A.D.: Zachovali sme si svoju „Zenovú“ stránku, jej individualitu a dotyk modrej farby. Zachovali sme tiež kľučky zadných dverí integrované do kontúr okna, čo súvisí s dizajnom kupé. Interiér čerpá inšpiráciu z pocitu koncepčného vozidla s jednoduchými tvarmi, ktoré vytvárajú skutočný pocit pohody na palube. Celý kokpit je navrhnutý tak, aby vyjadroval chladnú a pokojnú povahu ZOE, jej čistotu a neznečisťujúce vlastnosti, najmä so svetlými farbami. Naši konkurenti nás v tomto nasledovali!
Ako to, že dizajn ZOE je aktuálny po 8 rokoch od predstavenia? Čo je charakteristické pre toto vozidlo, a ktorý jeho odkaz sa odovzdá nasledujúcim generáciám?
R.L.: ZOE vyžaduje efektívnu zmyselnosť, rovnováhu medzi formou a funkciou a čistú estetiku, ktorá je nadčasová. To je niečo, čo má koncept auta a výrobná verzia spoločné. Navyše obe autá majú veľmi výrazné tvary, za ktoré získavajú pozitívne reakcie. Po ich predstavení dokázali, že elektrické autá sú jednoduché na pohľad, a tiež na šoférovanie, rovnako ako akékoľvek iné auto. Pre mňa sa Nový ZOE stal ikonou v kolekcii Skupiny Renault, presne tak ako Twingo alebo Clio.
A.D.: ZOE je a vždy bude auto s charakterom. Počas rokov získal na vyspelosti a osobnosti. Môžete povedať, že Nový ZOE sa vyvinul z dieťaťa na adolescenta, jeho individualita je silnejšia a dizajn je tak fresh ako ešte nikdy.
Raphaël: „So ZOE Z.E. Concept bolo radosťou prispôsobovať technické prvky štýlu! To nám umožnilo optimalizovať interiér, ktorý je rovnako priestranný a relaxačný ako japonská záhrada.“ Raphaël Linari, šéfdizajnér vozidla ZOE Z.E. v roku 2008
Nový ZOE používa recyklované materiály v interiéri. Je toto súčasťou rozhodnutia eco-friendly politiky elektrických áut?
A.D.: Absolútne. Už sme na tom pracovali nejaký čas, ale vývoj nových recyklovaných materiálov potreboval testovanie, skúšku trvanlivosti a testov znečistenia, ktoré sme vykonali v spolupráci so subdodávateľmi, ktorým skutočne záleží na ich práci. To všetko si vyžaduje čas, najmä preto, že v prípade ZOE sa tieto materiály nielen recyklujú: sú súčasťou skutočnej cirkulárnej ekonomiky, najmä pri opätovnom použití odrezkov bezpečnostných pásov.
Neustále technologické inovácie (nový motor, vyvíjajúca sa kapacita batérie, požiadavky na energetickú účinnosť atď.) určite musia ovplyvniť, a dokonca obmedziť vaše dizajnérske práce, však?
A.D.: Samozrejme, sú tu obmedzenia avšak aj tieto môžu byť negatívne aj pozitívne. Ak sa bavíme o konštrukcii vozidla, napríklad pri druhej generácii nás limitovalo využívanie rovnakej platformy, ako pri prvej generácii ZOE. A tak sme sa pohrali s rozmermi vozidla, vďaka výške, vyvýšenému pásu, tenkým predĺženým svetlometom a umiestnením kolies sa nám podarilo úspešne vytvoriť auto s pevným a zároveň ľahkým dizajnom.
V prípade vozidla Nový ZOE sme sa postavili proti novým obmedzeniam. Inštalácia dvojitej nabíjačky za logo znamenala, že diamant musel byť umiestnený zvislejšie, ale to vyhovuje našej ZOE obzvlášť dobre! Prišli sme tiež s riešeniami, ktoré našim zákazníkom ponúknu napríklad predné hmlové svetlá.
R.L.: Každá nová technológia reprezentuje nové možnosti pre dizajnéra. Napríklad použitie LED diód pre svetlomety vytvorilo odlišnosti medzi ZOE Z.E. Concept a výrobným vozdilom.
Ako sa podľa vás zmenia elektrické vozidlá Skupiny Renault v nasledujúcich rokoch. Ďalšie obmedzenia alebo naopak viac slobody?
A.D.: Skutočnosť, že sme v Aliancii Renault-Nissan navrhli špecializovanú platformu pre elektrické vozidlá, je faktorom, ktorý má pre zákazníka obrovské výhody. Väčší priestor v aute znamená viac úložného priestoru. V budúcnosti to bude jeden so silných argumentov v prospech elektrických vozidiel značky Renault oproti konkurentom, ktorí sa rozhodli inak.
Okrem toho, dlhý rázvor kolies a krátke previsy, sú možné vďaka elektromotoru a tejto novej platforme, a tak ponúkajú automobilom nové rozmery s elegantnými líniami.
R.L.: Na ZOE a ďalších modeloch je zrejmé, že dizajn a technológie sú úzko prepojené. Auto ako ZOE, elektrické s pravidelne aktualizovanou technológiou je súčasť priekopníckej stratégie Skupiny Renault. Táto stratégia potvrdí jej líderskú pozíciu v elektromobilovom sektore v nasledujúcich rokoch.