Nová Toyota Aygo

07.03.2014 23:50

Toyota a jej jedinečné poňatie segmentu A

Nové AYGO je výsledkom odhodlania Akia Toyodu vyrábať stále lepšie automobily, ktoré prinášajú ešte väčší pôžitok zo šoférovania. Stavia na silných stránkach súčasného modelového radu AYGO, ako sú časté omladzovacie zásahy, atraktívny dizajn a potešenie za volantom, a pridáva nový, hravejší rozmer. Hlavná dizajnová idea nového modelu AYGO dostala pomenovanie „J-Playful“, symbolizujúce kultúru súčasnej japonskej mládeže, ktorá obľubuje výrazné a priamočiare formy a tvary.

Dizajnérske aj konštruktérske rozhodnutia týkajúce všetkých aspektov nového modelu AYGO, od nového, kultového čelného dizajnového motívu „X“ až po sortiment voliteľných doplnkov, sú výsledkom snahy dosiahnuť čo najväčší „faktor zábavy“.

„Mojou hlavnou snahou bolo vytvoriť automobil, ktorý by ľudia milovali“ hovorí David Terai, hlavný konštruktér nového modelu AYGO. „Obľúbenosť vozidiel v segmente A zvyčajne spočíva v ich praktickosti a kompaktnosti, a tiež v nízkej cene. Ale až príliš často im chýba atraktívny vzhľad. Prvky, ktoré vo vás vzbudzujú skutočnú túžbu vlastniť konkrétny automobil, ktoré vás pri rozhodovaní o kúpe nútia znova a znova vziať do rúk brožúru, sú tu zanedbávané. Dizajnu sa neprikladá veľká dôležitosť a zákazník nemá pri výbere výbavy veľa možností.“

„Akoby medzi plánovačmi, dizajnérmi a konštruktérmi existovala tichá zhoda v názore, že vodiči malých automobilov tak či tak netrávia za volantom veľa času, a preto im nebudú prekážať isté kompromisy. Mne sa jednoducho nechce veriť, že to je pravda. Som presvedčený, že títo vodiči – tak ako ktoríkoľvek iní – chcú automobil, ktorým sa môžu popýšiť, a práve také vozidlo som si dal za úlohu vytvoriť.“

Tento prístup vysvetľuje, prečo nové AYGO stavia na dedičstve modelu prvej generácie, ktorému sa už podarilo zbaviť sa niektorých nezdravých stereotypov panujúcich v segmente A. Aj napriek malým rozmerom má pôsobivý vzhľad s dramatickými, rafinovanými, a pritom hravými krivkami. Je to dizajn, ktorý ľudí núti zaujať jasný postoj; niekoho očarí, iného nie. A David Terai trvá na tom, že presne toto bol jeho cieľ.

„Ak chcete dosiahnuť citové prepojenie medzi zákazníkom a vaším dizajnom, musíte akceptovať fakt, že ľudia nemajú jednotný vkus“ hovorí. „A na preplnenom trhovisku je lepšie mať tovar, ktorý bude polovica zákazníkov absolútne milovať, než tovar, ktorý nikoho neurazí, ale ani nezaujme. Preto sa nové AYGO snaží vyniknúť.“

A aj sa mu to darí. Interiér aj zovňajšok boli koncipované tak, aby poskytovali široké možnosti na rôzne stvárnenia. Preto teraz nové AYGO ponúka nielen radosť z jazdy, ale aj radosť pri jeho prispôsobovaní „na svoj obraz“. A každá z takto vytvorených osobností má schopnosť uspokojiť určitý vkus.

A navyše, asi 10 dielov na rôznych častiach vozidla sa dá ľahko vymeniť za alternatívne diely s inou farbou alebo iným dizajnom, takže zákazník si môže vytvoriť skutočne vlastné AYGO. Vďaka dômyselnej konštrukcii a dôkladne premyslenej montážnej stratégii zostávajú tieto voliteľné doplnky cenovo dostupné a nekomplikované, takže ich ceny a dodacie lehoty stále zodpovedajú segmentu A.

Život za volantom je teraz ešte príjemnejší vďaka väčšiemu vnútornému priestoru a celému radu inovatívnych prvkov výbavy, navrhnutých s ohľadom na životný štýl mladších ľudí, ktorých nové AYGO s najväčšou pravdepodobnosťou osloví. Najvýraznejším príkladom je multimediálny systém „x-touch“. Pomocou jeho 7-palcovej plnofarebnej dotykovej obrazovky možno ovládať množstvo palubných systémov a vďaka rozhraniu MirrorLink pre smartfóny sa môže vozidlo stať prirodzenou súčasťou rušného „on‑line“ života, ktorý dnes mnohí z nás vedú.

Nové AYGO je vybavené vylepšenou verziou uznávaného 3-valcového zážihového 1,0-litrového motora Toyota VVT-i. Tento motor, ktorý patrí medzi najľahšie vo svojej kategórii, umožňuje vďaka mnohým úpravám zameraným na zvýšenie výkonu dosahovať najnižšiu spotrebu paliva a najnižšie emisie CO2 v danej triede.

Teraz, keď je nové AYGO pripravené pre prvých zákazníkov, je hlavný konštruktér David Terai šťastný človek: „Chcel som sa vyhnúť tradičným kompromisom v segmente A a vytvoriť niečo, na čo by som mohol byť skutočne hrdý. Keď sa teraz pozerám na výsledok mojej snahy, na tvári sa mi objavuje úsmev a cítim, že som sa zamiloval, takže viem, že som dosiahol, čo som chcel.“ Predstavitelia spoločnosti Toyota dúfajú, že nezostane len pri jednom úsmeve, ale že nové AYGO prinesie veľa radosti vodičom aj cestujúcim.

 

Dizajn „J-Playful“

Nové AYGO je stvorené na zvádzanie. Hlavná idea jeho dizajnu dostala názov „J-Playful“, inšpirovaný kultúrou súčasnej japonskej mládeže, ktorá obľubuje výrazné a priamočiare formy a tvary.

„Hrdosť na to, že vlastním nejakú vec, vychádza predovšetkým z jej dizajnu“ hovorí hlavný dizajnér Nobuo Nakamura. „Vždy, keď sa pozriete na svoje nové auto, zaparkované pred domom, chcete pocítiť utvrdenie o správnosti svojej voľby. Preto sme neboli ochotní robiť žiadne kompromisy, pokiaľ ide o dizajn.“

Zovňajšok vozidla pôsobí kompaktne a hravo, ale aj robustne. Nie je to však náhoda, ako ďalej vysvetľuje Nobuo Nakamura. „Navrhnúť kompaktný automobil ako tento nie je jednoduché. Jednak chcete, aby vyzeralo očarujúco, ale zároveň musí pôsobiť spoľahlivo. Preto by malo vyzerať solídne a pevne, sebavedomo obhajujúc svoje miesto na ceste.“

Táto solídnosť vychádza z tvarovej jednotnosti, ktorá celému dizajnu dodáva vizuálny objem. Aby vozidlo získalo hravý charakter, základnou myšlienkou jeho dizajnu je rozpínajúci sa mäkký objekt vnútri pevnej konštrukcie. Plochy vydúvajúce sa cez tvrdú škrupinu vytvárajú zlomy, ktoré sú súčasťou výrazného dizajnového motívu „X“ na prednej maske modelu AYGO. Tento motív sa tiahne smerom von naprieč celou karosériou, pričom zahŕňa všetky hlavné komponenty vozidla vrátane hornej a dolnej masky chladiča, svetlometov, hmlových svetiel, a dokonca spätných zrkadiel a bočného presklenia.

„Kvôli zachovaniu integrity tohto dizajnu sme museli urobiť určité ťažké rozhodnutia“ hovorí Nobuo Nakamura. „Napríklad, keďže sme chceli zachovať svetlomety dosť úzke na to, aby sa vošli do motívu „X“, museli sme v nich použiť projektorovú technológiu. To je v segmente A, kde sa skôr preferujú lacnejšie, ale väčšie svetlomety reflektorového typu, výnimočné riešenie. Je to však dobrý príklad toho, ako často sme odmietali robiť kompromisy, aby sme dosiahli lepší výsledok.“

Tento výrazný grafický motív „X“ zároveň vytvára základ pre úpravy zovňajška pomocou voliteľných prvkov, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou dizajnu nového modelu AYGO.

Pokiaľ ide o profil, došlo k zníženiu strechy a posunutiu čelného panela dopredu. Výsledkom je posunutie ťažiska kabíny smerom dopredu, vďaka čomu vozidlu pôsobí vyváženejšie, akoby bolo mierne naklonené dopredu. Tento dojem ešte zvýrazňuje šikmá spodná línia okien, zakončená dopredu naklonenými zadnými združenými svetlami. Samotná strecha má nový profil v tvare „dvojitej bubliny“ a jej súčasťou je zadný spojler, zlepšujúci aerodynamické vlastnosti.

Trojdverová a päťdverová verzia sa od seba líšia tvarom bočných okien, ktoré v prípade päťdverovej verzie siahajú až po zadné združené svetlá, čo vozidlo opticky predlžuje.

Motívy použité na prednej maske nového modelu AYGO sa odrážajú aj na jeho zadnej časti. V tomto prípade tvoria dvere batožinového priestoru a dolný nárazník zlomové línie, rozdeľujúce inak jednoliaty povrch vozidla. Zadné združené svetlá sú zasadené do šesťuholníkových dverí batožinového priestoru a horná časť nárazníka siaha až po výrazne vyčnievajúce blatníkové oblúky, vďaka čomu vozidlo pôsobí stabilnejšie, akoby bolo naširoko rozkročené.

Späť

Advertisement

Advertisement

 

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode