Nenechajte sa oklamať. Na čo si dávať pozor pri servise auta?

21.03.2017 20:00

Prevádzka automobilu nie je len tankovanie, dolievanie zmesi do ostrekovačov a umývanie. Ak chcete aby vám auto vydržalo dlho, musíte sa oňho starať. Čím komplikovanejšie auto máte, tým je údržba finančne náročnejšia. Viete ako si správne vybrať servis? Pokiaľ chcete šetriť peniaze, čas a aj nervy tak vyberajte dôkladne. Spoločnosť AAA AUTO prináša rady ako sa pri servisovaní auta nenechať okabátiť.


Ako vybrať ten správny servis, keď ani tie autorizované nie sú zárukou kvality?

Nechajte si poradiť od rodiny alebo dobrých známych. Problém je, že aj tí vám môžu niekedy nevedomky poradiť zlý servis, v ktorom si zaúčtujú nevykonané služby alebo nevymenené diely. Dobrou vizitkou je, keď servis ručí za svoje služby a v prípade pochybenia je ochotný vykonať nápravu zdarma.
„Spoločnosť je vhodné preklepnúť aj na internete. Každý väčší servis má dnes web stránku. Samozrejmosťou by mal byť cenník, ktorý by ste mali preštudovať, aby ste nezostali na mieste nepríjemne prekvapení. Na stránke potešia aj fotky z dielne, kde môžete vidieť vybavenie alebo samotný zoznam vybavenia a rôzne certifikáty,“ radí regionálny manažér výkupu AAA AUTO Jindřich Topol.
Typy na čo si dať v servise pozor:
1, Zákazkový list
Zákazkový list je veľmi dôležitým dokumentom, ktorý vám každý slušný servis vystaví pred začatím opravy. Tu si dojednáte požadovaný rozsah opráv, termín odovzdania ale aj cenu. Každé navýšenie sumy musí s vami servis konzultovať (v priebehu opráv sa niekedy objavia nečakané komplikácie). Počítajte aj s tým, že samotná identifikácia poruchy nie je zadarmo. Servis najskôr musí určiť v čom je chyba (pokiaľ to nie je úplne jasné) a až potom môže previesť predbežnú kalkuláciu opravy. Pokiaľ vám ju odmieta dať tak môžete veštiť problémy.
Zákazkový list nepodceňujte a vždy ho vyžadujte aj s presne zapísaným stavom počítadla najazdenej vzdialenosti a stavom palivovej nádrže. Niektorí automechanici si totiž môžu vaše vozidlo požičať na súkromné účely, aj keď daný úkon nevyžaduje testovaciu jazdu. Mechanici radi skúšajú najmä autá, ku ktorým sa bežne nedostanú, takže ak máte výnimočné športové auto, luxusné vozidlo alebo veterána tak buďte na pozore. Palubné kamery v autách zachytili už mnoho neštandardných „testovacích jázd“.
2, Náhradné vozidlo
Ak nedokážete bez auta existovať bude vás zaujímať aj možnosť náhradného vozidla. Mnohé servisy deklarujú dostupnosť náhradných vozidiel (niektoré aj zdarma), ale keď si ho na mieste vypýtate tak vám povedia, že žiadne momentálne nemajú. Ideálne si ho teda rezervujte vopred telefonicky.
Pri preberaní náhradného vozidla postupujte ako v autopožičovni. Trvajte na detailne vyplnenom preberacom protokole, kde budú zaznamenané všetky poškodenia exteriéru aj interiéru. Pamätajte na to, že auto treba väčšinou odovzdať s plnou nádržou.
3, Preberanie
Pri preberaní automobilu si detailne prejdite popis vykonaných opráv a účtované čiastky. „V niektorých nepoctivých servisoch sa môže bohužiaľ stať, že účtované práce vôbec nevykonali alebo vám naúčtovali servis, ktorý nebolo vôbec treba urobiť. Nezabudnite teda porovnať popis opráv so skutočnosťou, spýtať sa či všetky práce boli nutné a prečo. V prípade výmeny dielov sa zaujímajte či ich bolo skutočne treba meniť a nešlo chybu iba opraviť,“ dopĺňa Topol.
Ak sa stane, že servis urobí práce nad rámec zákazkového listu alebo za výrazne vyššiu cenu reklamujte to na mieste. Finálna cena nemôže bez predchádzajúceho súhlasu majiteľa prekročiť predbežnú cenu opravy o viac ako 10 %. Rovnako opravu ihneď reklamujte, ak zistíte, že ani po nej závada nezmizla. Niektoré servisy namiesto správnej diagnostiky menia diely „na skúšku“. Zákazníka nechajú zaplatiť nový diel, napríklad rameno zavesenia alebo novú škrtiacu klapku, ale či tento nový diel závadu odstráni iba skúšajú.
V prípade návštevy nového servisu môžete byť aj trochu paranoidní a žiadať staré diely späť. Máte tak väčšiu istotu, že boli reálne vymenené, aj keď vždy vám vedia ukázať „erárne“ diely z iných áut. V niektorých servisoch dokonca môžete byť pri práci mechanikov, alebo ich sledovať cez sklo alebo cez kameru.
Pri zásadnejších opravách žiadajte ešte pred platením skúšobnú jazdu. Ak nie je nie čo v poriadku tak auto nepreberajte. A nezabudnite si dať všetky úkony zapísať do servisnej knižky.
 

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode