Mustangománia! Ford Mustang má pre mňa atmosféru...
22.07.2017 08:00
Slovenský spevák a hudobník Martin Harich pochádza z Liptovského Mikuláša a pochádza z hudobníckej rodiny. So spevom začal vo folklórnom súbore a neskôr začal vystupovať so svojím otcom a jeho kapelou. V roku 2011 sa stal finalistom televíznej súťaže Česko Slovenská Superstar, kde skončil na štvrtom mieste. Ešte v tom istom roku nahral svoj prvý videoklip a CD s názvom Príbeh snov. Okrem toho nahral 4 videoklipy ku skladbám z prvého albumu - Nezvestná, Príbeh snov a z druhého albumu Posledná pieseň a Čakám, čo sa stane. Druhý album s názvom "NECH" vydal v roku 2013. Obsahuje 11 skladieb. Posledný štúdiový album Pátram vydal v septembri 2016. Hrá v kapele Musitany Hope. U Martina vzhľadom na mladý vek nejde len o imidž sladkého chlapca, ale o schopnosti talentovaného speváka, za ktoré bol ocenený pochvalou aj od samotného Simona Cowella.
Bola to práve Česko Slovenská Superstar 2011, ktorá vás odštartovala do sveta hudby a šoubiznisu?
Dá sa povedať, že áno, pretože Superstar to urýchlila. Od piatich rokov som vnímal hudbu veľmi intenzívne cez môjho otca muzikanta, ktorý hrá s kapelou 22 rokov. On bol ten, ktorý chcel zo mňa muzikanta a prihlásil ma do folklórneho súboru. Kúpil mi bubny, ktoré zapadli prachom, až neskôr som si kúpil vlastné. Nejako si ma to hľadalo a časom našlo, ale Superstar zrýchlila celý ten proces.
Minulý rok ste získali pochvalu od Simona Cowella v britskej televíznej súťaži X Factor a dnes vás na Markíze s nadšením sleduje množstvo dívákov v druhej sérii šou Tvoja tvár znie povedome. Čo spôsobilo, že vaše kroky išli smerom televíznych súťaží?
Chcel som robiť slovenskú hudbu pre slovenských fanúšikov, pretože mám rád slovenčinu a dobre sa mi v nej píše. Vždy som bol viac pesničkár ako spevák a všetko vo mne dozrievalo až prišlo to, že ak chcem tú svoju hudbu robiť, tak nech mi niekto zvonku povie, že som dobrý a že na to mám! Simon Cowell to potvrdil a naozaj ma začali na Slovensku brať ešte viac. Nejako cez Londýn som išiel robiť kariéru na Slovensko...o nič iné mi nešlo. Potom prišla ponuka od Markízy do šou Tvoja tvár znie povedome, čo pre mňa znamenalo, že 80% vecí, čo sa dialo okolo mňa, tak bolo viac v Čechách ako na Slovensku. Prijal som ponuku a všetko zafungovalo, čomu som rád.
Ako relaxujete, keď toho už máte všetkého až po krk, tak kde si viete najlepšie oddýchnuť?
Asi sa dostaneme k tomu, čo je hlavná téma nášho rozhovoru a to je šoférovanie. Veľakrát sa cítim ako šofér z povolania, tak nejako to hovorím aj kamarátom. Vyznie to ako klišé, ale je to naozaj tak, lebo keď šoférujem do Plzne skoro osem hodín a potom dve hodiny hrám na koncerte, tak čoho je viac?! Šoférovania alebo hrania?? Aj preto som si urobil hobby zo šoférovania. Okrem tohto relaxu, rád cestujem, čo je moja inšpirácia a motivácia. Robím veľké cesty na miesta, ktoré nie sú typické pre bežných turistov, ale mne to vyhovuje, lebo tam dobíjam baterky. Odchádzam do Afriky a preto som teraz 3x viac pracoval ako inokedy, aby som všetko mohol nechať tak a odísť. Jednoducho nadrobiť si.
Prekvapilo ma, že na tak mladého človeka ako ste vy, ste absolvovali pešiu púť dlhú 750 km do španielského mesta Santiago de Compostela. Naozaj klobúk dolu a prezraďte čitateľom či bol niejaký konkrétny cieľ tejto vašej netradičnej púte?
Teraz v septembri mi vyšiel album Pátram, ktorý uzatvorilo moje obdobie po absolvovaní púte. Počas ktorej som začal snívať o Forde Mustang. Aj keď to síce bola materiálna inšpirácia, vedel som, že musím veľa pracovať a zarobiť peniaze, aby som si ho kúpil a splnil svoj sen. Celým severným Španielskom, ktorým viedla púť, boli krásne cesty a mať dobré auto, to by bolo fajn si to tam užiť! Bola tam nezaľudnená oblasť a keď som zbadal auto, tak som začal snívať a rozmýšľať ako by mi ubiehali kilometre, keby som ho mal...
A stal sa sen o Forde Mustang skutočnosťou?
Dva týždne po Španielsku som už mal Mustanga dovezeného z Ameriky, lebo inak sa ho nedalo zohnať. Potom prišiel mesiac vybavovačiek a prihlásovania, ale zvládol som to.
Dôvod, prečo som ho neskôr predal bol ten, že nebol prispôsobený na naše cesty. Zospodu začal hrdzavieť a radšej som ho predal pred zimou. No potom mi začalo byť smutno a už sa opäť obzerám po ďaľšom.
Vraj máte jednu zvláštnu záľubu, ktorá už nejaký rôčik trvá. Zvedavosť ma ženie sa opýtáť, že o čo vlastne ide?
Je to zbierka malých Fordov Mustang. Moja práca je dosť o odovzdávaní energie a z každého mesta, kde som bol, tak si donesiem malý model a zospodu si napíšem, odkiaľ ho mám. Za tri roky už mám slušnú zbierku. Je to taká moja tradícia a keď občas príde melanchólia, tak si ich prezerám.
Ako je to s vami a vašou kapelou, jazdíte spolu alebo každý zvlášť?
Niekedy sme jazdili na jednej dodávke (Ford Transit), ale ak som niekoré koncerty hral sám, tak som osedlal Mustanga.
Ford Transit bol ideálny pre kapelu a prečo už nejazdí?
Odslúžil si svoje. Nabehaných mal asi jeden a pól milióna a keď sa predal, tak mal určite stočených ešte o niečo viac kilometrov, lebo v tej dobe bolo moderné niečo stáčať...to auto doplatilo na to, že ten motor fungoval stále, len sa rozpadla karoséria, lebo zhrdzavela. Pamätám si, že v ére šrotovného sa auto dalo zošrotovať.
Asi bol Transit spoľahlivá dodávka, zaspomínate si na tie časy?
Každý rok sme s ním jazdili a ocinovou kapelou do Paríža. Od roku 1995 ako som sa narodil, tak sa tam chodilo pravidelne hrávať každý rok na ples Čechov a Slovákov žijúcich v Paríži. Posledný rok čo sme nemali Transit sme si požičali inú dodávku a do Paríža sme nedošli. Ostali sme na benzínke v Norimbergu. Dodávka sa pokazila a všetci s nostalgiou spomínali na Transit.Teraz uvažujem kúpiť nové auto, lebo hráme 150 koncertov za rok a v aute žijem viac ako doma. Lavírujem medzi srdcom a rozumom. Srdce zastupuje Ford Mustang a rozum hovorí Ford Tourneo Custom. Uvidím ako sa rozhodnem...:)
Ako jeden z prvých ste otestovali nového Mustanga, keď prišiel do Európy. Kde to bolo a aký je rozdiel s predchádzajúcou generáciou?
Prvé kusy začali chodiť oficiálne do Európy a mal som tú česť v rámci Česko-Slovenska ho vyskúšať medzi prvými. Dokonca sme jedného mali požičaného vo videoklipe, v ktorom som zákal celú kapelu a malo to takú americkú atmošku. Hotová „mustangománia“! Bolo to v dobe, keď som mal toho môjho Mustanga a videl som tam rozdiel, ktorý bol neskutočný. Nový Mustang je už skôr európske auto, športiak pre mladých ľudí. Starý oproti novému bol ako traktor.
Šoférovanie je pre vás pokojným relaxom, ale Mustang je rýchle a športové auto, tak pokutám ste sa asi nevyhli. Neverím, že ste neplatili ani jednu pokutu za rýchlosť, lebo mladosť a rýchle auto má svoje riziká...
Mal som 5 áut a žiadnu nehodu! Jazdím bezpečne, snažím sa byť pozorný a nemám zo šoférovania stres ako mnohí iní vodiči.
Mustang má pre mňa atmosféru a jazda na ňom ma skôr ukľudňuje. Jasné, že viem, zrýchliť ak to vyžadujú okolnosti, ale potrebu sa s niekým pretekať už nemám, takže pokuty za rýchlosť neplatím.
Text: Alena Chorvátová