MITSUBISHI MOTORS OSLAVUJE 100 ROKOV

08.08.2017 07:59

MITSUBISHI MODEL A: KDE TO VŠETKO ZAČALO

(august 1917)

Začiatok 20. storočia bol pre rodiaci sa automobilový priemysel veľmi plodným obdobím. Ešte viac to platí pre krajinu ako Japonsko, kde zároveň prebiehali zásadné transformačné procesy - politické, hospodárske a spoločenské.


Na tomto pozadí vzniklo množstvo miestnych iniciatív zameraných na vývoj japonských vozidiel. Avšak až po nasadení finančných a priemyselných zdrojov silnej skupiny Mitsubishi sa v auguste 1917 podarilo tieto iniciatívy pretaviť do sériovej produkcie vozidla Model-A.

Prvopočiatky skupiny Mitsubishi sa datujú do roku 1870. Až v roku 1970 prišlo k začleneniu automobilovej divízie koncernu Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. do spoločnosti "Mitsubishi Motors Corporation", avšak história Mitsubishi ako výrobcu automobilov začala oveľa skôr.


Prvým vozidlom značky Mitsubishi bol Model-A, zhmotňujúci prvý japonský pokus o lokálnu sériovú výrobu osobných automobilov - sériovosťou je tu myslené opakovanie toho istého výrobného postupu stále dokola. Model-A predstavila presne pred 100 rokmi spoločnosť Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd., ktorá je predchodcom dnešnej Mitsubishi Heavy Industries, Ltd.


Výsledná dvojica prototypov Mitsubishi Model-A bola vystavená na hlavnej triede v blízkosti budovy Yaesu v tokijskej štvrti Marunouči. Spoločnosť Mitsubishi Internal Combustion Engine Co. tieto prototypy v marci 1922 prihlásila ako exponáty na tokijskú výstavu Peace Exhibition, kde sa im dostalo zo strany návštevníkov nemalej pozornosti.

 

Pokusy
Spomína pán Nakagawa, ktorý mal vtedy na starosti vývoj motorov: "S výrobou motora, prevodovky a chladiacej sústavy bolo spojených veľa pokusov a rôznych dohadov. Pred montážou ozubených kolies sme používali brúsku k zabrúseniu a doladeniu povrchov, ale potom sme museli celý deň jazdiť okolo miestnej školy, aby si prevody sadli. Veľa vecí, ktoré sme museli v prípade vozidla Model-A robiť, by pri výrobe dnešných automobilov bola nemysliteľná."

Pán Jušida, ktorý mal na starosti konštrukciu motora, dopĺňa: "Vozidlo malo veľkú drevenú kabínu a motor s výkonom 35 koní. Neboli stanovené žiadne tolerancie, takže rozmery záviseli na zručnostiach a inštinkte mechanikov. Na správnych toleranciách sme sa dohodli až potom, čo sa niekoľko jednotiek zadrelo. Ozubené kolesá neboli dokonale vycentrované, takže dochádzalo k značnému treniu medzi zubami, čo sa prejavovalo vysokou hlučnosťou. Pri kabíne pre cestujúcich sme uplatňovali skúsenosti s výrobou koňom ťahaných kočov, pričom kabína bola vzhľadom k svojim rozmerom extrémne ťažká. Vozidlo dosahovalo najvyššiu rýchlosť asi 30 km/h. Pamätám si, ako sme za jazdy trúbili."

 

Skúšobná prevádzka

Výroba spaľovacích motorov začala v auguste 1917 v lodenici Kobe Mitsubishi spoločnosti Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd. Následne sa v máji 1920 výroba presunula do mesta Nagoja, kde bol spustený závod spoločnosti Mitsubishi Internal Combustion Engine Manufacturing Co., Ltd.


Vozidlo Mitsubishi Model-A ponúkala a predávala firma Ohte-Shokai K.K., ktorú v roku 1918 spoločne založili Mitsubishi Shipbuilding a Mitsubishi Corporation pre účely dovozu a predaja amerických automobilov a pneumatík.


Po štvorročnom skúšobnom období, kedy vzniklo 20 vozidiel (plus 2 prototypy) však bola výroba Modelu-A v roku 1921 ukončená a Mitsubishi namiesto automobilov uprednostnilo leteckú výrobu - počnúc jednomiestnym dvojplošníkom 1MF, ale aj nákladnými vozidlami a ďalšími strojmi:

  • 1920: "T1", prvé nákladné vozidlo Mitsubishi, ktorého odolnosť bola testovaná na trati dlhej 1 000 km (na vtedajšiu dobu mimoriadnu).
  • 1931: "450AD", prvý japonský vznetový motor (s priamym vstrekovaním) určený pre motorové vozidlá.
  • 1932: "B46", prvý autobus Mitsubishi, vo svojej dobe najväčší a najvýkonnejší na trhu.
  • 1936: "PX33", prvé vozidlo Mitsubishi s pohonom všetkých kolies, vzdialený predchodca dnešných modelov Pajero, Outlander, Eclipse Cross, ASX, Pajero Sport, L200 a ďalších.

 

Tradícia pre budúcnosť

Nehľadiac na nízky počet vyrobených vozidiel sa Model-A stal v Japonsku priekopníkom, prostredníctvom ktorého sa Mitsubishi navždy etablovalo ako inovátor.


Práve odtiaľ pramenia dnešné kreatívne konštrukčné schopnosti Mitsubishi Motors Corporation a z nich vyplývajúca schopnosť prichádzať s “predpripravenými” inováciami, japonské remeselné spracovanie a robustnú spoľahlivosť na cestách, v teréne, na diaľkových trasách alebo na motoristických súťažiach ...

 

... Ako hold vzdaný dávnemu predchodcovi bola v roku 1972 postavená replika za pomoci súdobých materiálov. Bežne je k videniu v múzeu spoločnosti Mitsubishi Motors Corporation, v galérii automobilov Mitsubishi, otvorenej od roku 1989 v japonskom meste Okazaki v blízkosti vývojového R&D centra automobilky.

 

Hlavné technické špecifikácie

 

  • Dĺžka: 3 830 m
  • Šírka: 1 620 m
  • Výška: 2 070 m
  • Rázvor náprav: 2 727 m
  • Rozchod kolies: 1 400 m
  • Hmotnosť: 1 300 kg
  • Pohonná jednotka:
    • Typ: benzínový štvorvalec - chladený vodou
    • Zdvihový objem valcov: 2 765 cm3
    • Výkon 35k

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode