Lienka

09.02.2019 14:04

Herečka a pedagogička Katarína Šafaříková o svojej hereckej a pedagogickej práci, ale aj o inom dôležitom svete, ktorý jej pomáha zvládať pracovné povinnosti. Zajazdila si historické vozidlá a okrem toho aj jedno šikovné autíčko na parkovanie - Citroen C1. Všetko sa dozviete v našom rozhovore :)

 

Vyštudovali ste herectvo, potom ste začali hrať v divadle a našli ste sa aj ako pedagogička na VŠMU. Ako sa to dá všetko v pokoji stíhať, keďže vás vidíme aj v seriáloch?

 

Divadelnému umeniu sa venujem doteraz. V trvalom angažmáne som bola v Košiciach, ale kvôli rôznorodosti práce som momentálne na voľnej nohe. Najčastejšie hrám v divadle A. Palárika v Trnave. Okrem toho som po výške absolvoval doktorandské štúdium. Tým pádom som zostala na VŠMU učiť hercov techniku javiskovej reči a umelecký prednes. V seriáloch ste ma mohli vidieť v Meste Tieňov, Dr. Ema, Chlapi neplačú a českom seriáli První republika v tretej sérii, kde hrám postavu Ireny von Lippy. Bolo to veľmi príjemné točenie, ktoré trvalo polroka.

 

Veľa sa presúvate na skúšky do trnavského divadla či do Čiech. To je dôvod, prečo potrebujete auto. Bolo niečo zaujímavé ohľadom áut v seriáloch, v ktorých ste účinkovali?

 

Mala som možnosť sadnúť do historického vozidla a zajazdiť si také auto s medziplynom vážiace tri tony bez posilovača riadenia. Akékoľvek bočenie znamenalo posilovňu na bicepsy, čo vyžadovalo určitú silu. Režisér nechápal, že ako je to možné, že dievčatám to jazdenie ide lepšie ako chlapcom. Potom som na jednom historickom aute jazdila vo filme Agáva. Vozila som kabriom Milana Kňažka ako jeho manželka. Viezla som aj Mareka Geišberga a kamera išla pred nami na vozidle a točila nás. V jednom momente som sa postavila na sedadle šoféra a ani jeden z nás nedočiahol na brzdu, takže keby sa niečo stalo, tak neviem neviem, ale našťastie všetko dobre dopadlo. Bola to dlhšia trasa a dali sme to na prvú...

 

Každá vodička prejde autoškolou a niekedy to urobí na dvakrát. Mali ste to šťastie, že to nebol váš prípad?

 

V autoškole som robila skúšky s jedným dievčaťom a najprv sme cúvali a pán policajt sa dosť cynicky ozval, že sa pozrieme, ako nám to pôjde dopredu. Skúšku som nakoniec urobila, ale

kolegyňa to šťastie nemala. Robila hrozné kiksy, tak som sa snažila pána policajta zabávať, aby si ju nevšímal. Bohužiaľ to neurobila a musela ísť na druhýkrát. To nevadí...veď moja mama začala jazdiť ako 50-ročná síce formou pokus-omyl, ale napokon sa do toho dostala.

 

Viete byť tolerantná k ostatným vodičom...pretože vodičák nestačí, ale prax, ktorá nasleduje potom je najdôležitejšia...

 

Som zhovievavá vodička, keď vidím „zetko“ alebo autoškolu. Každý sa to musí naučiť, nikto nespadol z neba s vodičákom snáď okrem môjho otca. Strach mám len vtedy, keď vidím slečnu na vysokých opätkoch a ešte väčšom SUV-čku ako sa venuje hocičomu len nie šoférovaniu, tak to mi stúpa adrenalín. Niekedy si aj ponadávam ak som v aute sama.

 

Koľko pokút a za čo ste dostali za áš doterajší šoférsky život?

 

Iba dvakrát som dostala pokutu vo svojom živote. Raz som prešla na červenú a mali pravdu, len som si myslela, že to stihnem. Križovatka do kopca, nemala som to zrýchlenie, no ale dlho som ich presviedčala a sypala popol na hlavu. Neboli dvaja, že dobrý a zlý policajt, ale traja! Zlý, horší a najhorší...totálna sekera! Fúkať mi dali maďarskí policajti a rukami, nohami mi začal vysvetľovať čo mám robiť. V polovici som ho zastavila a odpovedala som mu v maďarskom jazyku, že mu rozumiem. Bol taký šťastný, žeby ma pustil aj keby som nafúkala. Jasné, že som nenafúkala...

 

Bežné kontroly zvládate, ale čo ak treba ísť na STK-čku. Kto vám pomôže alebo idete sama?

 

Prvýkrát som bola na STK-čke a pán mi povedal, že všetko mám v pohode a ešte mám ukázať trojuholník. Ja som mu prstami ukázala trojuholník, ale on chcel vidieť výstražný...ak otvorím kapotu a pozriem do motora a mám povedať, čo je chladič alebo karburátor, to fakt neviem, ale vodu do odstrekovača viem naliať.

Najviac v zime sa stáva veľa nepríjemných nehôd aj preto, že ľudia v tom období málo jazdia...vy ste ako na tom?

 

Veľa šoférov v zime nejazdí a je to chyba, lebo by mali vedieť ako sa to ich auto správa, ako funguje ABS a iné veci či už nejaké šmyky a čo má následne urobiť. Mne sa na diaľnici stala nepríjemná vec, že som dostala hodiny! Stretla som sa v strednom pruhu, keď ma pán išiel predbiehať sprava a následne som urobila hodiny na mokrej vozovke. Mala som troch ľudí v aute, keď nás hádzalo od zvodidiel k druhým zvodidlám. No nič sa nestalo, tak sme pokračovali v ceste ďalej do Trnavy. To už nechcem nikdy zažiť.

 

Je niečo také, čo vás vie vytočiť?

 

Vždy, keď sa ma pýta zriadenec pumpy, či mi môže natankovať, tak poviem nie, lebo oni mi tak silno zatvoria to veko nádrže, že ju neviem otvoriť. Prečo to tak robia?! Napríklad aj môj otec, keď mi preparkuje auto, tak to vždy spoznám.

 

Čo robíte najradšej za volantom?

 

Často počúvam hudbu, lebo sa profesne zaoberám jazykom a rečou, tak pri ceste do TT a späť prejdem všetky stanice a počúvam moderátorov ako sú na tom s jazykovou výbavou...ako im to ide, či vedia po slovensky. Niektorí by sa mali zamyslieť ako treba udržať štandard jazyka, mali by sa viac zaujímať. Väčšinou majú v rádiach jazykového trénera, to už rozpoznám, ale musím pochváliť verejnoprávne média, ktoré sú snáď o poznanie lepšie. Takto využívam čas na monitoring v rámci svojej práce. Spojiť šoférovanie a počúvanie rozhlasu je príjemné sprestrenie počas jazdy.

 

Katarína, zajazdili ste si na novom Citroene C1 s jednolitrovým motorom. Ako ste sa s hravým malým autíčkom skamarátili?

 

Veľmi rýchlo, pretože mám rada oblé tvary a dizajn zapadal do môjho vkusu a všetko zvonku aj vo vnútri na mňa pôsobilo minimalisticky, tak som bola spokojná. Po nastúpení do vnútra ma očarila farebná kombinácia poťahov, ktorá ladila s interiérom a lahodila oku. Palubná doska s budíkmi a dotykovou obrazovkou s príjemnou grafikou bola strohejšia a čím menej vecí tam bolo, tým lepšie. Tvar jednoduchého volantu sa dobre držal. Tento minimalizmus bol všade naokolo a uplatňujem ho aj u seba v obliekaní a v domácnosti. Nielen sedelo, ale aj dobre a ľahko sa radilo s radiacou pákou. Priestor v aute mi vyhovoval ako aj kufor, ktorý na nákupy úplne stačí. Citroen C1 je taký model pre všetkých, čo sa potrebujú veľmi promptne presúvať pri denných bežných činnostiach ako taká lienka z kvietka na kvietok. Neriešiť veľkosť parkovacích miest a žiadny problém s vchádzaním do podzemných garáží. A samozrejme s nízkou spotrebou je to auto pre mladých ako aj starších vodičov.

 

 

Text a foto: Alena Chorvátová

 

Späť

Advertisement

 

 

Advertisement

 

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode