Je to ako láska...

21.04.2018 19:19

Operný spevák, tenorista Miroslav Dvorský porozprával o svojich operných premiérach, prečo sú dôležité bezpilotové solárne lietadlá a o láske k značke VW, ale aj testovaní najmenšieho SUV z ponuky Volkswagenu pod názvom T-Roc

Našich čitateľov určite zaujímajú vaše najbližšie projekty, v ktorých vás môžeme vidieť a počuť. A čo všetko pripravujete v tomto roku?

 

Teraz v apríli bola premiéra veselej operety Poľská krv v SND historickej budove a pripravuje sa premiéra opery Tosca, ktorá bude v júni v tomto roku. Ešte tento mesiac ma čakajú dva koncerty v Taliansku a do konca roka toho bude ešte dosť, pretože hosťujem napríklad vo Viedni aj v iných európskych operných metropolách.

 

Spievali ste v londýnskej Covent Garden, v Národnej opere v Paríži či v Berlínskej štátnej opere, ale ako hovoríte milánska La Scala je to pravou mekkou opery. Kde sa vám najlepšie spievalo?

 

Milánska La Scala je úžasné divadlo, ktoré má obrovskú tradíciu a vysokú kvalitu nielen operných spevákov, ale aj špičkových dirigentov a režisérov. Má to tam nesmiernu noblesu a cítiť tú neskutočnú históriu divadla. Je to ozajstná mekka opery, divadlo divadiel, tam naozaj nie je čo dodať. Pre mňa je česť spievať všade tam, kde ma pozvú a snažím sa podať vždy čo najlepší výkon, či som doma alebo v zahraničí.

 

Zažili ste v živote aj nečakané faux pas, taký „zlý krok“ na javisku vo chvíli, keď ste to vôbec nečakali?

 

To je normálna záležitosť, keď roky spievate a príde niečo nečakané, s čím nerátate. Stalo sa mi v Nemecku, v inscenácii Predaná nevesta, že som trošku v nemčine pozabudol text. Môjho nemeckého kolegu som naučil opakovačku v češtine a podarilo sa nám to aj tak zaspievať. Ľudia nechápali, ale páčilo sa im to a pozitívne reagovali. Pán dirigent chvíľu nechápal, ale keď zbadal, aký to malo úspech, tak nám to odklepol. V opačnom garde sa mi to stalo u nás na Slovensku. V zákulisí mi kolega hovoril vtip a keď som už musel ísť na javisko, čo bola hraničná sekunda, tak som začal spievať po nemecky! Tá „Mařenka“ mala byť uplakaná a keď ma počula spievať v nemčine, tak sa začala nahlas smiať ako aj ľudia v hľadisku, lebo celú záležitosť ihneď pochopili. No a ja som sa tváril ako keby nič...

 

Veľa operných spevákov vrátane vás musí cestovať po Európe či Amerike. Máte za sebou mnoho rôznych ciest, ktoré boli aj únavné alebo niečím možno aj zaujímavé?

 

Jazdil som nielen na slovenských, európskych, ale aj amerických cestách. Mal som nejaké produkcie, tak som si v San Franciscu požičal auto. Je tam trošku iný pocit z jazdenia ako u nás, musel som si zvykať, ale cesty majú široké a kvalitné. Raz som išiel na návštevu do Los Angeles a upozornili ma, aby som veľmi neprekračoval rýchlosť. Hoci tam nikde nevidieť policajtov, tak je pravda, že majú bezpilotové solárne lietadlá, ktoré snímajú rýchlosť vodičov. Aj tak bolo! Vedľa mňa preletelo auto s vyššou rýchlosťou a na prvej odbočke ho mali. Policajti dostanú hlásenie a idú na istotu. Pokuty sú tam dosť vysoké, takže robiť dopravné priestupky sa tam vôbec neoplatí.

 

Pochádzate z Partizánskeho a zrejme aj autoškolu ste si tam robili. Vedeli ste už jazdiť alebo všetko ste sa postupne naučili v autoškole?

 

Nemal som ani 18 rokov, keď som si urobil vodičák. Bol som študent strojníckej priemyslovky v Partizánskom a dokonca nám aj škola poskytla z časti dotáciu na vodičský preukaz. Vyšlo to okolo 300 korún. Autá ma vždy lákali a otec mi dal kúsok šoférovať na takej bočnej ceste, kde neboli autá. Bol som šťastný. No a keď som prvýkrát prišiel na jazdu k inštruktorovi, tak mi začal všetko vysvetľovať a potom mi dal pokyn ísť. Rutinne som naštartoval, vyšiel na cestu a inštruktor sa prísne na mňa pozrel. Vraj som ho mohol ušetriť od toľkého rozprávania, keď viem šoférovať. Potom som ho odviezol do Topoľčian, kde si potreboval niečo vybaviť. To bola moja prvá jazda.

 

Inklinujete k väčším autám alebo vás to ťahá k motorkám?

 

Mám rád veľké autá, pick-upy, dodávky, ale páčia sa mi aj malé mopedy. Dokonca v talianskom Terste som si vyskúšal taký moped – Vespa, na ktorom som sa veľmi rýchlo presúval, keď boli zácpy. Lenže mal som aj menšiu nehodu, obzrel som sa na takej horšej ceste a zrazu jama, do ktorej som spadol. Urobil som salto a boli z toho polámané rebrá, modriny, ale našťastie som prežil.

 

Spomínali ste kolóny, ktoré sú v dnešnej dobe trendom, pretože áut stále pribúda len tie cesty sú stále tie isté...ale mnohí vodiči si nerobia starosti a snažia sa predbiehať. Zažívate aj také situácie, že vás to nahnevá?

 

Stretávam sa s tým, že je obrovská kolóna a niektorí vodiči sa predbehnú, idú úplne dopredu ako keby sa nič nestalo. Mne to vtedy pripadá, ako keby som prišiel do lekárne a vidím, že tam stojí desať ľudí, ale okolo nie je nikto, tak ich predbehnem a postavím sa za toho prvého s tým, že veď je za ním miesto, tak sa zaradím. Vodiči nerozumejú ani pravidlu zipsovania... zrejme to akosi nechápu a tým prispevajú ešte viac ku kolónam a spomaľovaniu premávky.

 

Predsa len mi nedá sa opýtať či vás zvyknú zastaviť za prípadné prekročenie rýchlosti, keď sa ponáhľate na koncert. Ak vás zastavia, tak vás pustia, keď vás spoznajú?

 

Vo Viedni som išiel rýchlejšie a zastavili ma. Tak som im povedal, že som sa ponáhľal na skúšku do štátnej opere vo Viedni. Vyvalili na mňa oči a opýtali sa ma, čo tam budem robiť. Vysvetlil som im, že som operný spevák. Juj, to sa rakúskym policajtom páčilo, hneď som mal vyhraté a pustili ma.

A v deväťdesiatych rokoch som mal premiéru na Neusiedler am See na festivale Morbischi a s rodinou sme išli v niekoľkokilometrovej kolóne. Nevedel som, či to stihnem a hoci som mal časovú rezervu, išiel som sa poradiť za našimi policajtami, ktorí tam blízko stáli. Boli fantastickí a na motorkách s majákmi ma doprevádzali až po rakúsku hranicu a ešte mi zapriali veľa šťastia na premiére.

 

Máte silný trojlitrový turbodiesel, ktorý vás vždy bezpečne dopraví do cieľa alebo bol váš VW Touareg spolu s vami vystavený nepríjemnej situácii ako ste zažili na mopede v Taliansku?

 

Nedávno do môjho Touarega narazil pán na Gorkého ulici. Stál predo mnou, zaradil spiatočku a buchol do mňa. Nestihol som ani zareagovať, keď mi narazil do nárazníka, tak to nebol až taký problém. Väčšiu kolíziu som mal dávnejšie, keď som išiel z Viedne zo skúšky a do cesty mi skočil jeleň. Zrazil som ho a auto som rozbil, ale mne sa našťastie nič nestalo.

 

To preto, lebo máte bezpečné auto... ako ste sa vlastne stali fanúšikom značky VW?

 

Ako koncept auta sa mi VW Touareg veľmi páčil, pretože je to neprehliadnuteľné auto. Hoci pred rokmi som mal VW Passat, tak som prešiel na už môj druhý Touareg, ktorý mám 5 rokov. Je to silné auto s vyšším posedom, ideálnymi jazdnými vlastnosťami akurát pre mňa. Z koncernu som mal aj audinu, ale vrátil som sa k Touaregu, pretože to je ako láska...ale som zvedavý na nový Touareg...

Jeho menšieho brata VW T-Roc ste si mali možnosť vyskúšať a spoznať ďalší model, ktorý prišiel do rodiny Volkswagenu. Mal dvojlitrový benzínový motor dynamiku takú, na akú ste zvyknutý?

 

Bol som milo prekvapený nielen z tichého dvojlitrového motora, ale aj pružnosti podvozku. Riadne to vedelo vyštartovať a pekne sa to odpichlo, keď sa na to poriadne duplo. Pohral som sa s manuálnym radením, čo bolo príjemné a mám to rád hlavne na točivých cestách, keď je treba podraďovať, tak si to viem užiť a regulujem si to podľa svojej chuti. Páčila sa mi kompaktnosť auta vhodného do mesta i do kopcovitého terénu vďaka pohonu všetkých kolies. Hoci je to menšie SUV od Touaregu, tak je dostatočne priestranné pre štyroch sediacich pasažierov, ktorí môžu byť vysokí ako ja, tak sa pohodlne odvezú tam, kam potrebujú. Kombinácia čalúnenia s kožou mi vyhovovala. Auto jazdilo so 7-stupňovou DSG prevodovkou naozaj hladko a tak aj brzdilo. T-Roc je veľmi dobre skoncipovaný aj z hľadiska dizajnu, pretože trošku prešli do hrán, ale má to šmrnc! Dizajnovo pekná bola palubovka, veľký displej, budíky a nič nebolo prekombinované, ale všetko bolo v jednoduchom pohľade, čo mám rád. To sa týka aj výborného infotainmentu a širokého spektra asistenčných systémov. T-Rock ukázal športového ducha a s dobrou výbavou určite zaujme zákazníkov, pretože menšie SUV-čka sú momentálne v kurze...

 

Text a foto: Alena Chorvátová

 

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode