Ikona na cestách

19.11.2016 10:51

Oftalmológ očnej kliniky iClinic Ivo Ďurkovič si posvietil spolu s Maserati Quatroporte na naše cesty. Ako často by mali vodiči chodiť na kontrolu očí, ale aj aký dopravný systém je v Indii

Pán doktor, dnes už nie je problém zbaviť sa okuliarov, ak sa chceme pohodlne venovať rôznym športom a iným aktivitám...ale ako si vybrať správny typ bezbolestnej laserovej operácie?

V prvom rade odporučí oftalmológ najvhodnejšiu metódu na základe vyšetrenia zraku. Narozšírenejšia metóda Z-LASIK, pri ktorej sa používajú dva lasery - prvý nareže povrch rohovky, ten sa odklopí a pomocou druhého laseru sa odstránia dioptrie. Po zákroku nie sú nijaké bolesti a pacient ihneď vidí lepšie. Druhá bezbolestná metóda je Relex Smile, ktorá funguje inak a to, že laser odseparuje tenkú lentikulu z vnútra rohovky, ktorú chirurg pomocou malého otvoru z rohovky vyberie. Metóda je šetrná a najmenej deštrukčná.

Nie je laserová operácia príliš zdĺhavá?

Samotný zákrok laserom trvá niekoľko sekúnd, takže sa nemusíte obávať zdĺhavého nepríjemného procesu. Celá procedúra od uloženia pacienta na lôžko, samotnú operáciu oboch očí, až po jeho odchod z operačnej sály trvá cca. okolo 20 - 30 minút.

Je pravda, že takú operáciu oka môže podstúpiť takmer každý a nie je limitovaná vekom?

Vek nie je limitujúci, ale pacientov vždy upozorňujeme na fakt, že aj keď sa zbavia okuliarov do diaľky, vek je neúprosný a po štyridsiatke môžu prísť okuliare do blízka. Pacient nesmie mať iné očné ochorenia, ktoré by limitovali úspešnosť operácie.

Pri šoférovaní je dôležitý zrak a mňa by zaujímalo, ako často by ste vodičom odporúčali kontrolu u očného lekára?

Pre každého motoristu je zrak veľmi dôležitý na sledovanie cestnej premávky a preto by sa vodiči mali každý rok zastaviť v očnej ambulancii a a dať si ho skontrolovať. Očné problémy ako sú refrakčné chyby sa riešia laserovou operáciou alebo výmenou šošoviek. Aj v tomto odbore medicína pokročila, tak ako aj v automobilizme.Všetko sa vyvíja, ide dopredu  v každej oblasti.

Každý vodič musí po dovŕšení 65. roku života musí absolvovať zdravotnú prehliadku aj očné vyšetrenie a následne každé dva roky...

Zo zákona to vyplýva, že každý vodič potrebuje potvrdenie od očného lekára, že je schopný viezť motorové vozidlo. Túto hranicu by som ja posunul ešte nižšie ako je 65 rokov, lebo očných ochorení neustále pribúda a treba to sledovať.

A čo vy pán doktor, aký ste vy vodič v cestnej premávke?

V mladosti som mal možno viac nevybúreného testosterónu za volantom, ale teraz som už pokojný vodič a dopravnú situáciu vnímam v zásade úplne neutrálne. Možno vďaka šťastiu a Bohu nepoznám, čo je vystrelený airbag a preto som asi nemal žiadnu vážnu nehodu. To že som vodič, netreba zabúdať na tých ostatných a neohrozovať ich v cestnej premávke. Páči sa mi, že sa vodiči naučili sledovať chodcov, cyklistov aj motorkárov.

Na akom type auta sa premiestňujete v meste a prečo?

Jazdím na 330 koňovom Golfe preto, lebo potrebujem v rôznych kolíznych situáciach akcelerovať a na to potrebujem kone pod kapotou. Aj veľkosť auta je výborná vzhľadom na ťažšie parkovanie v meste.

Spomínali ste, že maturita a vodičák boli základ štartu do života mladého človeka. Aké boli vaše začiatky v autoškole a čo tam bolo inak náročné ako v dnešnej dobe?

Jediná autoškola v Bratislave bola na Exnárovej ulici a funguje doteraz. Páčilo sa mi, že okrem auta, som tam jazdil na skútri a Jawe 350. Dokonca sme museli v aute rozobrať nejaké súčiastky, aby sme si ho vedeli samy opraviť. To ma naozaj dosť bavilo skladať napríklad karburátor. V tom čase síce chýbali psychotesty, ale v podstate sme sa naučili všetko, čo sme potrebovali, ale najdôležitejšia bola aj tak samotná prax po autoškole.

Mali ste asi veľa áut v živote, začínali ste aj vy klasickou škodovkou?

No, vystriedal som ich dosť, ale mojim prvým autom bola Škoda 1203. Vyrábala sa v trnavských automobilových závodoch a v tom čase to boli prvé vany. Jazdili aj ako sanitky. Nemalo to síce servo ani žiadne bezpečnostné systémy, ani sa tam nekúrilo, málo výkonu, ale zážitky s tým autom boli neuveriteľné.

Rád cestujete a poznávate nové krajiny, ale predsa...ktorá krajina vám trošku prirástla k srdcu a stojí za zmienku spomenúť ich dopravný systém?

Jednoznačne India! Fascinovala ma svojou nekoordinovanosťou a neriadenou dopravou a vôbec žiadne nehody. Napriek tomu, že tam nikto nikoho netoleruje a predsa každy Ind vie, kade má ísť s tou svojou rikšou, mopedom či skútrom. Dokonca aj kravy vedia, čo majú robiť na ceste a kam sa majú zaradiť. Je tam vidieť aj autá nižšej triedy a menej zvučných značiek ako Mahindra, Tata, Maruti. Automobilizmus je tam v plienkach a každá automobilka si už ich trh obzerá a časom sa bude snažiť preniknúť.

Viete pilotovať lietadlo a čitateľov by zaujímalo, aký je medzi nimi rozdiel?

Zodpovednosť za dopravný prostriedok máte na ceste aj vo vzduch. Tam nie je rozdiel, ale výrazná bezpečnosť je viac vo vzduchu ako na zemi. Neovplyňuje vás tam frekventovaná dopravná situácia. Lietadlá sú autonómne, máte aj autopilota. Verím, že také autonómne autá raz budú aj na zemi. Výrazná technológia z letectva sa prenáša aj na cesty. Pilot si naplánuje let, pripraví vzlet lietadla, požiada riadiacu vežu na vzlet, urobí manéver, potom zapne pilota a môže čítať noviny. Sleduje letový plán a riadi pristávací manéver. V aute máme jeden pedál a v letadle sa brzdí reverzami a v krátkej dráhe vie zabrzdiť niekoľko ton, samotné brzdy sú na krídlach.

Má, podľa vás vodič iný pocit v Maserati Quattroporte ako v iných bežných autách?

V tomto type auta sedím prvýkrát a paradoxne musím povedať, že som si myslel, že to bude ťažšie a náročnejšie ovládať quatrroporte, ale opak je pravdou. Maserati je talianska ikona a naozaj taliani v dizajne sú jednotkou na trhu v automobilovom priemysle. Interiér ma zaujal kombináciou klasickej prístrojovky s modernými prvkami a dotykovou obrazovkou. Luxus bolo cítiť z každého detailu. Po dobrom nastavení sedadla a volantu som sa cítil bezpečne a odozvy prevodovky perfektne reagovali. Necítil som nerovnosti na ceste ani to, že mám pod sebou 430 koní, benzínový šesťvalec bol pružný na tak veľké auto o rozmeroch cca. 5,5 metra. Na diaľnici výborne sedelo a úžasný zvuk motora som si vychutnával, keď som si zapol športový režim umiestnený vedľa radiacej páky. Zapnúť autorádio v tomto aute by bol ozajstný hriech! A preto, ak by som si ho raz kúpil, tak bez rádia...

Páčilo by sa mi mať auto tejto značky a nemuselo by to byť Quattroporte, ale s pokojom aj Ghibli alebo Levante.

 

Text a foto: Alena Chorvátová

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode