Hyundai IONIQ 5 N sa predstavil v svetovej premiére

13.07.2023 21:16

Vozidlo IONIQ 5 N od automobilky Hyundai Motor Company, prvý vysokovýkonný a plne elektrický model značky N, sa dnes predstavilo vo svetovej premiére na podujatí festival rýchlosti Goodwood Festival of Speed, ktoré sa koná v západnom Sussexe v Anglicku. Model IONIQ 5 N predstavuje elektrifikovanú budúcnosť značky N a nový spôsob, ako si nadšenci vysokých výkonov môžu elektrifikovať svoju vášeň z jazdy na ceste a na okruhu.

Nové vozidlo predstavuje dlhodobý zámer automobilky Hyundai ponúkať spolu s modelmi N zameranými na vodiča aj vysokokvalitnú mobilitu. Značka N sa v roku 2014 vrátila do seriálu majstrovstiev sveta v rely WRC a jej následný úspech s viacerými svetovými víťazstvami vlial značke Hyundai víťaznú DNA, ktorá sa odráža vo vysokovýkonných modeloch N. Táto dynamika sa posúva vpred s elektrifikáciou, pretože vysoko cenený model IONIQ 5 stojaci na platforme E-GMP poskytuje dokonalý základ pre vytvorenie prvého vysokovýkonného elektromobilu s označením N.

IONIQ 5 N etabluje Hyundai N v rámci Hyundai Motor ako technologickú veľmoc a je lídrom pokročilých technológií, ktoré budú využívať všetky elektromobily Hyundai so strategickým cieľom zvýšiť celkovú konkurencieschopnosť automobilky Hyundai. Model IONIQ 5 N predstavuje prvý krok k tomuto strategickému posunu a ďalšie elektrické modely N budú nasledovať.

IONIQ 5 N kombinuje elektrifikovanú globálnu modulárnu platformu (E-GMP) štandardného modelu s technológiami N pochádzajúcimi z motoristického športu a využíva odborné znalosti N z elektrifikovaných pojazdných laboratórií Rolling Labs (ako napríklad štúdie RM20e, RN22e a N Vision 74). Vďaka tomu dosahuje mimoriadne vysoké výkonnostné schopnosti a zabezpečuje, aby spĺňal tri výkonnostné piliere N: Špecialista na zákruty, Schopnosti na pretekárskom okruhu a Športové vozidlo na každý deň.

Vozidlo s doma motormi a pohonom AWD inšpirované pretekmi rely podporuje schopnosti Špecialistu na zákruty

Schopnosti modelu IONIQ 5 N ako Špecialistu na zákruty sa začínajú vylepšeniami štruktúry základnej karosérie so 42 dodatočnými zváracími bodmi a 2,1 m dodatočných lepidiel. Zosilnenia dostali uloženia motora a batérie, zatiaľ čo vylepšenia predného a zadného pomocného rámu sa zamerali na zvýšenie bočnej tuhosti. Vpredu aj vzadu pracujú zosilnené integrované hnacie nápravy (IDA) inšpirované majstrovstvami sveta v rely, aby vydržali vyšší krútiaci moment elektromotora a zároveň spolu s 21-palcovými kovanými hliníkovými kolesami znížili podiel neodpruženej hmoty.

Zosilnený stĺpik riadenia modelu IONIQ 5 N prispieva k zlepšeniu odozvy riadenia a spätnej väzby, ako aj k zvýšeniu tuhosti. Vozidlo navyše dostalo špeciálne vyladený systém N R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering — elektronický posilňovač riadenia upevnený na hrebeni) s vyšším pomerom riadenia a vylepšenou spätnou väzbou krútiaceho momentu. Výsledkom týchto vylepšení je priamejší a komunikatívnejší zážitok z riadenia, ktorý dáva vodičom väčšiu dôveru.

N Pedal vznikol ako riešenie, ktoré rieši prirodzenú hmotnosť a veľkosť elektromobilov a zároveň sa snaží dosiahnuť citlivé jazdné vlastnosti porovnateľné s modelom Hyundai i20 N WRC, víťazom majstrovstiev sveta v rely. Táto inteligentná softvérová funkcia je v modeli IONIQ 5 N navrhnutá tak, aby poskytovala okamžité reakcie pri zatáčaní a zvýšenú citlivosť škrtiacej klapky. N Pedal, ktorý vychádza z podobnej technológie použitej v rekuperačnom brzdovom systéme i-Pedal, uprednostňuje rýchle a vzrušujúce prejazdy zákrutami pred energetickou účinnosťou. Využitím spomaľovacej sily sa vytvorí agresívny prenos hmotnosti, čo vedie k ostrejšiemu nájazdu do zákruty.

N Drift Optimizer pomáha udržiavať uhol driftu vyvážením viacerých ovládacích prvkov vozidla reagujúcich na vstupy v reálnom čase. Integrovaná funkcia Torque Kick Drift umožňuje vodičovi simulovať impulzy spojky vozidiel so spaľovacími motormi a pohonom zadných kolies pre jazdné situácie, ktoré pošlú vozidlo do driftu. Ide o výsledok sofistikovanej technológie riadiacej elektroniky.

N Torque Distribution poskytuje plne variabilné rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá s možnosťou nastavenia v 11 úrovniach. Elektronický samosvorný diferenciál e-LSD na zadnej náprave upravuje výkon a ovládanie v zákrutách. Rozsah výkonu elektronicky riadeného pruženia rozširujú dodatočné snímače na kolesách a širší rozsah tlmenia s väčšími tlmičmi.

Vylepšený systém PE, vylepšené chladenie batérie a N Brake Regen zlepšujú Schopnosti na pretekárskom okruhu

Výkonný elektromobil ťaží z niekoľkých technických vylepšení. Jeho elektromotory dosahujú až 21 000 ot./min. a so zapnutým systémom na rozšírenie úsmevu N Grin Boost poskytujú výkon 478 kW (650 k). Ide o výsledok práce dvojstupňového meniča so zvýšenou energetickou účinnosťou pre dosiahnutie vyššieho výkonu z novej 84 kWh batérie.

Schopnosti na pretekárskom okruhu podporuje niekoľko exkluzívnych funkcií. N Grin Boost maximalizuje zrýchlenie zvýšením výkonu na 10 sekúnd a systém pre ideálny štart N Launch Control poskytuje tri rôzne úrovne trakcie pre najrýchlejší možný štart, čo umožňuje vodičom vyraziť s ich vozidlom ako s profesionálnym pretekárskym automobilom. Track SOC (stav nabitia) automaticky vypočítava spotrebu batérie na kolo.

IONIQ 5 N nastavuje nový štandard pre tepelný manažment v náročných podmienkach pretekárskej trate. V porovnaní so konkurentmi sa IONIQ 5 N môže pochváliť vyššou odolnosťou voči tepelnej degradácii výkonu, čiže strate maximálneho výkonu v dôsledku prehriatia.

To znamená vylepšený systém riadenia teploty batérie so zväčšenou chladiacou plochou, s lepším chladičom motorového oleja a s chladičom batérie. Nezávislé chladiče batérie a motora zvyšujú odolnosť modelu IONIQ 5 N voči zníženiu výkonu pred a počas ostrej jazdy na trati.

Pred jazdou môže vodič využiť tepelnú prípravu batérie N Battery Pre-conditioning pre úpravu článkov batérie na energeticky najefektívnejšiu teplotu výberom medzi režimom Drag pre krátke spustenie plného výkonu, alebo režimom Track, ktorý nastaví najnižšiu možnú teplotu batérie
na viac kôl.

Funkcia N Race upraví výdrž vozidla na okruhu a poskytuje vodičom priamu kontrolu nad spotrebou energie vozidla. N Race uplatňuje prístup odvodený od motoristického športu na maximalizáciu zdrojov pre čo najrýchlejšie časy. Zatiaľ čo tento typ zmeny nastavenia by si za normálnych okolností vyžadoval tím mechanikov a vybavenie, IONIQ 5 N to ponúka pohodlne na pár stlačení tlačidla.

S N Race majú vodiči strategickú možnosť zvoliť si nastavenie Endurance alebo Sprint. Endurance maximalizuje dojazd na pretekárskej dráhe. To sa dosiahne obmedzením špičkového výkonu, čo má za následok pomalší nárast teploty. Sprint zase uprednostňuje výkon a poskytuje kratšie dávky plnej energie. To pomôže vodičom presne riadiť spotrebu energie a vytvoriť ideálne výkonnostné okno pre dosiahnutie ich cieľov jazdeckého výkonu.

IONIQ 5 N sa môže pochváliť N upravenými brzdami, ktoré predstavujú najvýkonnejší brzdový systém značky Hyundai. Vpredu používa kotúče s priemerom 400 mm so štvorpiestikovými jednodielnymi strmeňmi a vzadu 360 mm kotúče. Tieto brzdy sú vyrobené z nových ľahkých materiálov a pre účinnejšie chladenie dostali upravené prúdenie vzduchu. Rekuperačný brzdový systém, ktorý sa zvyčajne používa na zvýšenie účinnosti, prešiel v modeli IONIQ 5 N úpravami tak, aby zvýšil brzdný výkon. Slúži ako primárny zdroj brzdnej sily, zatiaľ čo mechanické brzdy v prípade potreby dopĺňajú dodatočnú brzdnú silu, čím zaisťujú zvýšenú odolnosť na trati.

Inžinieri Hyundai N vytvorili systém N Brake Regen pre riešenie vysokých nárokov na brzdenie
na okruhu Nürburgring Nordschleife. Ide o N špecifický systém vyvinutý pre model IONIQ 5 N. Ponúka brzdnú silu na úrovni až 0,6 G, čo predstavuje popredné číslo v odvetví. Využíva samotný systém N Brake Regen a zostáva zapnutý aj pri aktivácii ABS s najvyšším účinkom na úrovni 0,2 G. Riziko vädnutia bŕzd v dôsledku hmotnosti elektromobilu sa podarilo obmedziť maximalizáciou rekuperačného brzdného výkonu, čo vedie k nižšiemu brzdnému výkonu mechanických bŕzd.

Plynulý prechod medzi N Brake Regen a hydraulickými brzdami vodič ani nepostrehne. Brzdenie ľavou nohou navyše umožňuje, aby pri jazde na trati fungoval súčasne brzdový a plynový pedál.

 

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode