Duša na štyroch kolesách

23.11.2014 14:14

Známa slovenská módna návrhárka Andrea Paldan pre náš časopis otestovala nový model Kia Soul 1,6 GDI

Načo sa  Andrea Paldan vo svojej módnej tvorbe najviac špecializuje? Čo charakterizuje váš štýl?

Typická pre mňa bola tvorba spoločenských šiat šitých na mieru. Zistila som však, že ma viac napĺňa navrhovať oblečenie, ktoré je nielen pekné, ale predovšetkým funkčné. V hlave mi znela veta: rozdaj svoj talent tisícom a tisícom ľudí, tak som sa rozhodla ju nasledovať. Aktuálne navrhujem športovú módu pre viaceré značky. Takto namiesto pár klientov tvorím pre tisíce ľudí na celom svete.

Pre aké značky navrhujete? Je medzi nimi aj nejaká zahraničná firma?

Najvýznamnejšou bola pre mňa spolupráca s nemeckou značkou Golfino, ktorá je európskym lídrom na trhu s golfovým oblečením. Navrhovala som kolekcie Black Label Ladies jar/leto 2013, ktoré sa predávali na vyše 500 predajných miestach v Európe a Južnej Kórei. Aktuálne som z golfovej módy prešla na cyklistiku a outdoor a pracujem na kolekciách na rok 2015 a 2016.

Viem, že ste študovali na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Máme na Slovensku aj talenty z oblasti dizajnu áut?

Viacerí študenti Ateliéru transport dizajnu VŠVU svoj talent uplatnili v  zahraničí, v štúdiách prestížnych značiek ako napríklad v inovačnom tíme AUDI v Nemecku. Slovensko nie je len krajina, kde sa autá montujú, ale formujú sa tu aj car dizajnéri svetového formátu. Posledne na medzinárodnej scéne predstavil projekt AeroMobil vedúci ateliéru VŠVU Štefan Klein.

Ako sa cíti  Andrea za volantom?

Ja som sa k šoférovaniu odhodlávala v podstate dlhé roky. Začať jazdiť pre mňa znamenalo prekonať samu seba, svoj najväčší strach. Brat mal nehodu, pri ktorej začalo auto horieť a nemohli sa dostať von, čo vo mne vytvorilo akýsi blok, že pri šoférovaní ide o život. Takže svoj vodičák považujem za vydreté víťazstvo a som neskutočne hrdá na tých svojich pár tisíc kilometrov. Ďakujem hlavne môjmu priateľovi, že ma „rozšoféroval“.

Na akom aute jazdíte?

Jazdím na Octavii a zastihli ste ma práve v období, kedy uvažujem nad novým autom.

Zaujímalo by ma, ako vidí umelec svet bežnej cestnej premávky s poza volantu?

Umelec, alebo aspoň ja, má celkovo iné videnie sveta. Pri mojej zvýšenej vnímavosti všetkého naokolo som spočiatku za volantom viac sledovala to, aké tiene vrhajú stromy popri ceste , kde je aká zaujímavá architektúra alebo farby na bilboardoch. Bola som zvyknutá na optiku spolujazca a  sústrediť sa iba na vozovku a značky mi dávalo zabrať. Keď šoférujem, nepočúvam ani rádio, lebo je to ďalší element, ktorý ma rozptyľuje. Pri jazde sa proste potrebujem plne sústrediť.

Ste typ poslušného vodiča alebo skôr cestný pirát?

Ako umelcov nás vždy viedli k nekonformite, čiže neprispôsobovaniu sa normám a pravidlám spoločnosti, k tvoreniu vlastných pravidiel... Pri šoférovaní ide o úplný opak, treba rešpektovať dané pravidlá, rýchlosť, všetci musia robiť ideálne všetko rovnako, aby to na cestách fungovalo. Spočiatku som jazdila veľmi rýchlo a „kreatívne“, dnes jazdím naopak pomaly a s rešpektom, snažím sa to všetko pekne dodržiavať.

Sú naše cesty, na ktorých jazdíme porovnateľné s cestami v zahraničí?

V kvalite ciest máme rozhodne čo doháňať. Pred pár dňami som bola v Krakove a prekvapilo ma, že ešte aj v Poľsku sú lepšie vozovky ako u nás... Alebo v nemeckých Alpách som nemohla uveriť vlastným očiam. Značka s 90-tkou pred železničným priecestím a úplne plynulý prechod bol dosť v kontraste s tým, že u nás spomalím na 20-tku a aj tak ma to „vyhrká.“ Niet čo dodať.

Nájdete si aj počas svojich pracovných ciest v zahraničí čas aj na témy týkajúce sa áut?

Ale áno. Posledne, keď som bola Mníchove, som si nenechala ujsť príležitosť zájsť do BMW Welt pri Olympia parku, kďe sa nachádza aj Múzeum BMW. Dýcha to tam kvalitou a inováciou.

Je nejaký model auta za ktorým sa vždy otočíte, prípadne by ste ho chceli vlastniť?

Je pravda, že nie som veľmi na technické parametre, autá vnímam skôr cez dizajn. Otáčam sa hlavne za detailami. Vždy si všimnem novú Mazdu 3, tú krásnu chrómovú linku prednej masky. Alebo dynamicky a elegantne tvarované predné svetlomety aké má nový Peugeot 308 a Hyundai i40. Mala som možnosť jazdiť športový model Opel Astra OPC, ktorý je dizajnovo aj vybavením naozaj prepracovaný. Bol to skutočný zážitok z jazdy.

Je nová Kia Soul očami módnej návrharky trendy? Zaujal vás tento model, ktorý ste mali možnosť si vyskúšať?

Ako odevnú dizajnérku ma na prvý pohľad do interiéru auta zaujalo to, ako je „šité“. Kontrastné žlté štepovanie na sedadlách, volante a palubnej doske dodáva autu športový šmrnc. Z pohľadu šoféra ma zaujal predovšetkým úžasne tichý a pri tom dynamický motor benzínovej jednašestky, štartovanie systémom START/STOP, 6-stupňová manuálna prevodovka aj so zobrazovaním stupňa, na ktorý treba preradiť či parkovacie kamery. Vychytávkou je aj dotykový display a otváracia presklená strecha, vďaka ktorej som sa cítila ako v lietadle. Je to štýlové mestské SUV, ktoré aj vďaka výraznej žltej farbe vystupuje z davu.

 

Text: Andrea Paldan

Foto: Alena Chorvátová

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode