CNG ofenzíva začína: ŠKODA Octavia G-TEC štartuje na slovenskom trhu

26.06.2014 20:07

Prvá ŠKODA Octavia s pohonom na CNG s cenou od 18 270 eur; rozdiel v cene oproti najpredávanejšej dieselovej motorizácii je iba 440 eur.


Svetový bestseller, ŠKODA Octavia tretej generácie, je od dnešného dňa k dispozícii s pohonom na stlačený zemný plyn aj pre slovenských zákazníkov. Nová ŠKODA Octavia G-TEC prináša ekologickú, úspornú a hlavne cenovo dostupnú mobilitu. Prichádza vo všetkých výbavových stupňoch a karosárskych verziách s cenou od 18 270 eur. Prvých 50 zákazníkov obdrží navyše aj poukážku na palivo CNG v hodnote až 200 eur. Mimoriadne úsporné vozidlo s kombinovaným dojazdom až 1 330 km a spotrebou len 5,4 m3 (3,5 kg) CNG na 100 km znižuje palivové náklady až o 1/3 v porovnaní s dieselovou motorizáciou. Pri príležitosti uvedenia modelu ŠKODA Octavia G-TEC na slovenský trh predstavili spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko a SPP CNG víziu rozvoja CNG mobility na Slovensku.


Dvojpalivový preplňovaný motor 1,4 TSI/81 kW s dojazdom až 1 330 km

Nová ŠKODA Octavia G-TEC je poháňaná preplňovaným motorom 1,4 TSI s výkonom 81 kW (110 k), ktorý je schopný spaľovať benzín aj CNG (Compressed Natural Gas - stlačený zemný plyn). Súčasťou technických opatrení tohto modelu je ekologický paket GreenTec so systémom Štart-Stop a rekuperáciou brzdnej energie. Moderný hnací agregát spĺňa už teraz emisnú normu Euro 6, ktorá začne platiť od septembra 2014.

Hodnoty dojazdu na jedno natankovanie sú pôsobivé. Len čisto na CNG prejde automobil 410 km. Kombinovaná spotreba je 5,4 m3 (3,5 kg) zemného plynu na 100 km, čo zodpovedá emisiám iba 97 g CO2/km. Pri prevádzke na benzín umožňuje plná nádrž dojazd 920 km. Na jedno natankovanie oboch palív tak vie Octavia G-TEC absolvovať až 1 330 km. Palivové nádrže na CNG sú umiestnené pod podlahou batožinového priestoru. Octavia G-TEC patrí k najpriestrannejším autám svojej triedy s objemom batožinového priestoru 460 litrov (Octavia G-TEC), resp. 480 litrov (Octavia Combi G-TEC).

Octavia G-TEC je druhým modelom značky ŠKODA, ktorý je schopný prevádzky na stlačený zemný plyn. Na Slovensku je tiež v ponuke CNG variant najmenšieho modelu - ŠKODA Citigo G-TEC.

Ideálne fleetové vozidlo

Nová ŠKODA Octavia G-TEC bude mimoriadne silným hráčom v segmente firemných automobilov. Vďaka svojej spotrebe ponúkne pokles palivových nákladov až o 1/3 v porovnaní s najžiadanejším dieselovým motorom vo fleetovom segmente. Cena paliva CNG je na slovenskom trhu podstatne nižšia ako cena nafty alebo benzínu. Pri jazde na stlačený zemný plyn predstavujú náklady na palivo približne 0,04 eur/km. Rozdiel v cene oproti najpredávanejšej motorizácii 1,6 TDI 77 kW je iba 440 eur. To znamená návratnosť investície z úspory nákladov na palivo pri najazdení 50 000 km za menej ako 10 mesiacov, pri 30 000 km približne za 1,3 roka a následne sa investícia začína zhodnocovať. Servisovanie vozidiel je už teraz zabezpečené v špeciálne vybavených autorizovaných servisných miestach ŠKODA.

CNG – ekologická a ekonomicky najvýhodnejšia pohonná hmota

Oproti porovnateľnému benzínovému motoru produkuje motor na stlačený zemný plyn zhruba o 80 % menej škodlivých uhľovodíkov a o 80 % menej oxidov dusíka. CNG taktiež nepredstavuje hrozbu pri kontaminácii pôdy či spodných vôd. Okrem toho je aj najbezpečnejšou pohonnou hmotou. Automobil s CNG pohonom môže na rozdiel od LPG parkovať aj v podzemnej garáži, keďže stlačený zemný plyn je ľahší ako vzduch a nie je jedovatý.


CNG je dlhodobo ekonomicky najvýhodnejším motorovým palivom v SR. Oproti benzínu dosahuje finančnú úsporu až 43 %. Pre správne porovnanie ekonomiky CNG a klasických palív je potrebné používať priemerné ceny palív za minimálne obdobie 12 mesiacov. Základnou predajnou jednotkou CNG je 1 kg, ktorý však má v porovnaní s bežnými PHM väčšiu energetickú hodnotu. Orientačne 1 kg CNG predstavuje 1,14 l nafty, 1,43 l benzínu a 1,75 l LPG. Prepočet na jednotku klasického paliva (1 l) hovorí, že v porovnaní s naftou (priemerná cena: 1,379 eura) by ste zaplatili v prípade CNG za liter iba 1,047 eura. Oproti benzínu, ktorého priemerná cena je 1,471 eura, dokonca iba 0,835 eura. V porovnaní s LPG, ktorého priemerná cena je 0,721 eura, by ste v prípade CNG zaplatili 0,667 eura za liter paliva.

CNG na Slovensku, jeho potenciál a perspektívy

Na Slovensku je v súčasnosti motoristom k dispozícii 10 verejných plniacich staníc CNG, 2 neverejné a približne 20 malých súkromných. Spoločnosť SPP CNG prevádzkuje 8 verejných plniacich staníc CNG, ktoré fungujú v samoobslužnom režime. Zákazníkom sú prístupné nepretržite 24 hodín denne a 365 dní v roku. Je možné na nich platiť platobnou kartou alebo zákazníckou kartou CNG. Na Slovensku v súčasnosti používa pohon na CNG približne 1400 vozidiel, z toho 300 autobusov, 100 nákladných alebo dodávkových vozidiel a 1000 osobných vozidiel a malých dodávok.

Najväčšiu firemnú CNG flotilu v SR prevádzkujú spoločnosti skupiny SPP so 160 vozidlami s pohonom na zemný plyn.

Pre porovnanie v Českej republike je k dispozícii 50 plniacich staníc a 6 300 vozidiel na CNG, v Rakúsku 180 plniacich staníc a 7 717 vozidiel. V Európe už jazdí viac ako 1,8 milióna vozidiel s pohonom na CNG a počet staníc sa blíži k hranici 4 200.

Rozširovanie siete plniacich staníc CNG má na Slovensku výborné predpoklady. Slovensko je druhá najsplynofikovanejšia krajina v Európe, to znamená, že takmer v každej obci je možné vybudovať plniacu stanicu CNG. V súčasnosti predstavuje podiel vozidiel s pohonom na CNG na celkovej spotrebe motorových palív v SR úrovne 0,06 %. Dosiahnutie 10 % podielu CNG na celkovej spotrebe motorových palív v SR by znamenalo vybudovať a prevádzkovať 250 plniacich staníc CNG s priemernou dodávkou CNG v objeme 1 mil. m3 ročne.

Šancu na rýchlejší rozvoj ponúka balík opatrení Európskej komisie "Clean Power for Transport" a Smernica o zavedení infraštruktúry pre alternatívne palivá, ktorá je v schvaľovacom procese Rady EÚ. Stratégia hovorí, že do roku 2020 by sa mal zvýšiť 10-násobne počet vozidiel s pohonom na CNG a vybudovať sieť plniacich staníc CNG v dosahu do 150 km.

Slovenská republika musí v zmysle tejto smernice pripraviť do 2 rokov príslušné plány na rozvoj a podporu CNG. Otázku využívania CNG vo verejnej autobusovej doprave a podporu výstavby plniacich staníc CNG má v pláne riešiť Integrovaný regionálny operačný program v rozpočtovacom období 2014 – 2020. Rovnako tak sa tejto téme venuje aj návrh Energetickej politiky SR z mája tohto roka.

Využívanie CNG v doprave by podporilo zníženie daňového zaťaženia (spotrebná daň) na palivo, resp. daňové úľavy na dopravné prostriedky využívajúce toto palivo (cestná daň). Rovnako tak vytvorenie povinných kvót na počty vozidiel CNG pre štátnu a verejnú správu, operujúce v lokálnom rozsahu. Uvedené nástroje sú v súlade s podporou alternatívnych palív v doprave, ktoré predstavila Európska komisia v balíku "Clean Power for Transport", vrátane návrhu smernice pre rozvoj infraštruktúry pre alternatívne palivá.

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode