Cestovateľský tip 2024-2025: Nová kniha “Okresky - Slovensko II.” vznikla s pomocou BMW M2 a BMW X2 a elektrického BMW iX2
27.11.2024 18:11
Nový, šiesty diel už kultovej cestovateľskej knihy Okresky opäť priblíži najzaujímavejšie cesty – tentokrát na Slovensku
Viac ako polovica nových ciest
Inovatívne interaktívne spracovanie
Autorský tím spracoval 4 860 fotografií, najazdil 4 600 km, čo zabralo 16 dní a napísal 45 strán textu
Rozhovor s autorom
Po precestovaní Českej republiky, po tom, ako vás Okresky zaviedli dlhšou, no zaujímavejšou cestou k chorvátskemu moru, a po tom, ako sa autorom dokrútila hlava zo všetkých alpských priesmykov, prišlo na rad opäť Slovensko. Nie ako ďalšia reedícia, ale ako nová kniha. S viac ako 60 percentami nových ciest, ktoré pri tvorbe prvej knihy neboli vo vyhovujúcom stave, no medzi tým už dostali minimálne nový asfalt, a tak si cestu na nich dosýta užijete. Volantom budete krútiť vtedy, keď príde zákruta, nie v momente, keď by ste sa beznádejne vyhýbali dieram na vozovke.
A tak sa pripravte na to najlepšie zo Slovenska, akurát ešte lepšie. Privítajte nové Okresky: Slovensko II, ktoré prichádzajú po 4 rokoch v obľúbenom formáte, rozdelenom do piatich kapitol. Vyrazte na 1 306 kilometrov dlhý výlet od východu na západ naprieč cestami, ktoré formovali tisícky šoférov. Môžete sa tešiť na 300 strán, nový prepracovaný dizajn a jedinečný jazdecký, ale aj čitateľský zážitok, ako aj na miesta, kde sa vám oplatí zastaviť. Očarujúce fotografie dostali dosť priestoru na to, aby vynikla ich atmosféra, ako aj nálada a zážitok z cestovania a spoznávania miest, ktoré môžu byť pre niekoho nové, pre iných známe.
Presný kilometer
Kapitoly v knihe nie sú označené číslami strán, ale podľa stavu na počítadle kilometrov. Rovnaký postup použili autori aj pri fotografiách — aby prípadní nasledovníci, ktorí sa vydajú po ich stopách, presne vedeli, kde ktoré miesta nájdu. Medzi inovácie tejto knihy patrí aj väčšia interakcia s čitateľmi. Namiesto doteraz používanej vyberacej mapy nájdete mapové podklady pri každej kapitole. Dopĺňajú ich QR kódy, ktoré mapu nielen zobrazia, ale aj zašlú do navigácie, takže bez problémov môžete prejsť každú jednu zobrazenú zákrutu. Na to, aby mohol šiesty diel Okresiek vzniknúť, musel autorský tím spracovať 4 860 fotografií, najazdiť 4 600 km, čo zabralo 16 dní a napísať 45 strán textu.
Plnokrvná trojica
Výrobu každej z doterajších kníh Okresky sprevádzali zaujímavé vozidlá. Také, ktoré nemali problém zvládnuť vysoké nároky na obratnosť, dynamiku a tým poskytli aj radosť z jazdy. To isté platilo mierou vrchovatou aj pri výrobe knihy Okresky Slovensko II. Ako sa vyjadril aj sám autor, asi ťažko nájsť vhodnejšie vozidlo na zakrútené slovenské cesty ako BMW M2. Tento model sa vyznačuje vysokým výkonom 353 kW (480 k) plynúcim z prepĺňaného benzínového radového 3-litrového motora so šiestimi valcami. Za všetku dynamiku hovoria krútiaci moment 550 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy a pohon zadných kolies. K špecialitám tohto vozidla patrí aj možnosť voľby 8-stupňovej automatickej, alebo 6-stupňovej manuálnej prevodovky, čo ocenia predovšetkým zarytí milovníci nefalšovanej radosti z jazdy bez akýchkoľvek obmedzení. Vzhľadom na výnimočnosť spojenia modelu BMW M2 a knihy Okresky Slovensko II vznikla limitovaná séria kníh s týmto jedinečným vozidlom na obálke.
Okrem samotného prejdenia všetkými cestami potreboval autorský tím absolvovať celú trasu viackrát, aby vznikli všetky fotografie, zaznamenali všetky poznámky a zachytili všetky informácie, ktoré sa následne dostali do knihy. Pri tejto časovo aj jazdecky náročnej práci im pomáhali ďalšie dve vozidlá – všestranné kompaktné prémiové Sports Activity Coupé (SAC), model BMW X2, ako aj jeho prvýkrát predstavená plne elektrická verzia BMW iX2. V novej generácii dostalo vozidlo výrazne väčšie rozmery a nápadná silueta kupé ukazuje jasný vývojový skok dizajnu exteriéru. Progresívny charakter nového modelu vidno aj na plne elektrickej verzii BMW iX2, ako aj na veľkom počte systémov umožňujúcich autonómnu jazdu a parkovanie, či na inovatívnych digitálnych službách, ktoré prináša nový systém BMW iDrive s funkciou QuickSelect a operačný systém BMW Operating System 9.
Nový model BMW X2 narástol oproti svojmu predchodcovi o 194 mm na dĺžku 4 554 mm, o 21 mm na šírku 1 845 mm a o 64 mm na výšku 1 590 mm. Dlhší rázvor a širšie rozchody prinášajú viac miesta na piatich sedadlách aj v batožinovom priestore. Nový model X2 ponúka v závislosti od verzie maximálny objem 560 – 1 470 l. BMW iX2 ponúka od 525 do 1 400 l. V oboch prípadoch išlo o rozmery exteriéru a interiéru, ktoré pomáhali tvorcom knihy, aby sa pohodlne presúvali po všetkých cestách a doplnili všetky podstatné informácie.
Plne elektrická verzia BMW iX2 xDrive30 spája dva elektromotory, jeden na prednej náprave a jeden na zadnej, ktoré dodávajú systémový výkon 230 kW (313 k) a systémový krútiaci moment 494 Nm. Vďaka tomu zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 180 km/h. Kombinácia 64,8 kWh vysokonapäťovej batérie a spotreby 17,7 – 16,3 kWh/100 km umožňujú podľa cyklu WLTP dojazd do vzdialenosti 417 – 449 km. Rýchle nabíjanie výkonom 130 kW naplní batériu z 10 na 80 % už za 30 minút. Radosť z jazdy
Milan Stupka, Corporate Communications manager automobilky BMW na Slovensku, dodáva: „Od prvého momentu stretnutia s vytlačenou publikáciou Okresky sa nám koncept veľmi zapáčil. Po oslovení sme radi vyšli v ústrety a poskytli na opätovné spoznávanie kľukatých slovenských ciest pri výrobe šiesteho dielu knihy naše špičkové modely BMW M2, BMW X2 a inovatívny plne elektrický model BMW iX2. Obsah knihy a jej samotné papierové spracovanie spolu s grafikou spájajú umelecké aspekty na jednej strane s cestovateľským zážitkom a s technicko-emočnou radosťou z jazdy pri objavovaní nekonečných zákrut a nových fascinujúcich výhľadov na strane druhej. Tvorcom držíme palce v rozvoji a budovaní komunity fanúšikov „Okresiek“.
Rozhovor s autorom
O knihe Okresky Slovensko II a pozadí jej vzniku nám povedal pár slov aj jej autor Miloš Fusek: Prečo opäť Slovensko? Prvý aj druhý náklad knihy sa vypredali mihnutím oka. Taktiež každá jedna nová kniha po nej sa či už dizajnom, alebo kvalitou posúvali stále vpred, menili sa a rozvíjali. Takže namiesto dotlače pôvodnej verzie knihy Slovensko som sa rozhodol ísť ťažšou cestou a vytvoriť niečo nové, čo by korešpondovalo nielen s tuzemskými nárokmi, ale aj tými zahraničnými, či svetovými. Je niečo nové? Takmer všetko.
Pôvodný zostal koncept roadtripu rozdeleného do piatich dní a formát knihy. Novinky si čitateľ všimne hneď pri prvom dotyku. Je ňou väzba knihy skrývajúca úplne nový dizajn a užívateľské rozhranie umožňujúce jednoduchšiu orientáciu obsahom, ktorý zahŕňa aj nové trasy a cesty. Celkovo je ich približne 60 % a som veľmi rád, že konečne mohli byť súčasťou mojej predstavy o dokonalom roadtripe naprieč Slovenskom aj úseky, ktoré boli pri tvorbe prvej knihy buď vo veľmi zlom stave, alebo boli neprejazdné z dôvodu prebiehajúcich opráv. Ďalšia veľká zmena sa týka tlačenej mapy, ktorá sa zo samostatnej prílohy presunula priamo do obsahu knihy, kde funkčne a esteticky dop ĺňa jednotlivé kapitoly. Namiesto mapy nájdu cestovatelia interaktívnu záložku. Tá sa kombináciou QR kódov a navigácie postará o bezstarostnú cestu jednotlivými úsekmi dobrodružstva, ktoré si kniha nachystala. Aký bol automobil? Ohohoho!
Samotnú roadtripovú časť dostal na starosť nový model BMW M2, ktorý všetkými piatimi spĺňal požiadavky na spoločníka na naše cesty. Po absolvovaní hlavnej časti produkcie som sa nemohol zbaviť pocitu, že toto auto bolo navrhnuté presne na mieru okreskovaniu Slovenskom. Akurátna veľkosť, obratnosť spojená s komfortom, pôsobivý zvukový prejav a taktiež vzhľad, ktorý naozaj dokázal už z diaľky zaujať a rozprúdiť nejednu konverzáciu. Na dodatočné produkčné cesty za fotením som potom využil dvojičky z modelového radu BMW X2, pričom vďaka ich univerzálnosti, úctyhodnej dynamike a pohodlnému interiéru bola aj táto čisto pracovná časť veľmi príjemná. Čo bolo na tejto ceste naj?
Konečne som si užil cestovanie bez obmedzení. Už pri plánovaní som mal k dispozícii omnoho širšiu paletu jedinečných ciest a ich nadväznosť či prepojenie išli, na rozdiel od prvej knihy, ako po masle. Taktiež ma potešilo zistenie, že Slovensko sa za tých pár rokov naozaj výrazne posunulo vpred či už v kvalite ciest, alebo aj v rozmanitosti služieb spojených s cestovným ruchom. Povedal by som, že naša krajina začína byť ideálnou destináciou práve pre okreskový typ cestovania. Na to, aby ste si naplno užili všetky príťažlivo zakrútené cesty na Slovensku, nepotrebujete nevyhnutne stovky koní pod kapotou. Pre začiatok stačí šiesty diel knihy Okresky, ktorý si, rovnako ako aj všetky predchádzajúce publikácie, môžete zakúpiť na www.shop.okresky.sk. K spoznávaniu ciest pomocou knihy Okresky Slovensko II pozýva pár slovami autor, Miloš Fusek na prvých stránkach bedekeru : „Nahliadnite do mojej predstavy o dokonalom roadtripe naprieč našou domovinou. Na nasledujúcich stranách vám ukážem cesty, ktoré reprezentujú to najlepšie, čo doma máme. Tieto asfaltky formovali moje začiatky a nakopli moju vášeň k šoférovaniu a časom sa stali neoddeliteľnou súčasťou môjho života. Či už cestujem krížom cez Slovensko za rodinou, alebo len naháňam úsmevy v jednom z nespočetnej flotily áut, ktoré mi prešli rukami. Tieto cesty sú nasiaknuté ako zápisník a pripomínajú mi jedinečné stretnutia a spontánne zážitky, ktoré z nich vzišli. Sú skeletom našej krajiny, bez ktorého by sme ostali odrezaní od slobody, ktorú cestovanie prináša. Pozrite sa na ne mojou optikou, nie pohľadom zrýchlenej doby. Spomaľte, spoznávajte, objavujte. Pripútajte sa a vydajte sa na jedinečnú cestu nielen krajinou, ale aj životom samotným.“