BMW Concept M4 GTS

17.08.2015 09:01

Rok od uvedenia BMW M4 Coupe na trh predstavuje divízia BMW M počiatočný náhľad na vysokovýkonný model, určený pre jazdu na cestách, ale hlavne na závodných tratiach: BMW Concept M4 GTS.

Divízia BMW M sa znovu vracia ku svojim koreňom. Táto odnož BMW, zložená v roku 1972 ako BMW Motorsport GmbH, nespôsobila len senzáciu svojim ikonickým pretekárskym automobilom BMW M1, ale vyvinula aj prvý motor s turbodúchadlom, ktorý zvíťazil vo svetovom šampionáte Formuly 1 a bola silou, ktorá stála za najúspešnejším pretekárskym cestným automobilom – BMW M3 triedy A.

Nový automobil BMW Concept M4 GTS teda pokračuje v tradícii špeciálnych modelov BMW M3, ktoré preslávili BMW M3 Evolution (1988), BMW M3 Sport Evolution (1990), BMW M3 GT (1995), BMW M3 CSL (2003), BMW M3 GTS (2010) a BMW M3 CRT (2011). Technológie zdokonaľované súťažením v pretekoch, nárast výkonu, zanietenie pre ľahkú konštrukciu a limitovaný počet vyrobených vozidiel zabezpečili, že tieto najžiarivejšie príklady svojho typu ponúkajú neprekonateľný výkon spojený s emocionálne intenzívnym a výnimočným zážitkom z jazdy.

„Zatiaľ čo BMW M4 Coupe je stelesnením ideálnej kombinácie génov automobilového športu a neobmedzenej vhodnosti na každodenné používanie, BMW Concept M4 GTS naznačuje emocionálne výkonný a výnimočný špeciálny model, koncipovaný s dôrazom na priekopnícke technológie a nadšené zameranie na pretekársku trať,“ vysvetľuje Frank van Meel, prezident divízie BMW M. „Napriek výnimočnej vhodnosti pre závodné trate má všetky povolenia na cestnú prevádzku. Je to pretekárska technológia pre cestu vo svojom najpravdivejšom zmysle.“

BMW Concept M4 GTS predvádza nové technológie, ktorých debut v sériovej výrobe nového modelu bude zverejnený neskôr. BMW Concept M4 GTS sa napríklad vyznačuje inovatívnym systémom vstrekovania vody, ktorý už zabezpečil výrazný nárast výkonu a krútiaceho momentu v BMW M4 MotoGP Safety Car. Okrem toho má BMW Concept M4 GTS zadné svetlá s technológiou OLED (organická svetlo emitujúca dióda), ktorá tomuto vysokovýkonnému modelu po zotmení poskytuje úplne nový vzhľad.

Svetová premiéra automobilu BMW Concept M4 GTS sa uskutočnila 13. augusta 2015, počas týždňa Pebble Beach Concours d’Elegance v Kalifornii, v spoločnosti víťaziacich športových automobilov uplynulých rokov.

Je optimalizovaný až po najjemnejšie detaily.

BMW Concept M4 GTS stavia na dynamickom a emocionálnom použití foriem BMW M4 Coupe. Každého okamžite upúta svojim charakterom vysokovýkonného špeciálneho modelu, v ktorom bol každý detail vyvinutý na splnenie svojho účelu pre úspešný automobil na pretekárskych tratiach. Manuálne nastaviteľný predný splitter a zadné krídlo – oba z uhlíkového vlákna – zabezpečujú dokonalé aerodynamické vyváženie a vozidlu BMW Concept M4 GTS umožňujú prispôsobiť sa jednotlivým pretekárskym tratiam, ale aj jazde na ceste. Ďalším príkladom nekompromisnej oddanosti inžinierov ľahkej konštrukcii je kapota z materiálu CFRP (plast vystužený uhlíkovými vláknami), ktorá ešte viac znižuje hmotnosť vozidla a jeho ťažisko. Predné nasávacie otvory vzduchu optimalizujú prúdenie vzduchu a minimalizujú vztlak prednej nápravy.

Dynamický a výnimočný vzhľad vozidla BMW Concept M4 GTS je ešte zvýraznený farbou exteriéru v odtieni Frozen Dark Grey Metallic, ktorá s nádychom Acid Orange na prednom splitteri vytvára efektívny kontrast. Aj ľahké kované a leštené kolesá z ľahkej zliatiny v štýle 666 M majú nádych Acid Orange. Na diskoch 9,5 J x 19 (predné) a 10,5 J x 20 (zadné) sú pneumatiky Michelin Sport Cup 2 (265/35 R19 vpredu, 285/30 R20 vzadu). Pneumatiky rôznych rozmerov znamenajú ideálnu voľbu pre výnimočné dynamické vlastnosti vozidla BMW Concept M4 GTS.

Vstrekovanie vody: zvýšenie výkonu, zníženie spotreby paliva pri plnom zaťažení.

Motor poháňajúci BMW Concept M4 GTS je vybavený rovnakým inovatívnym systémom vstrekovania vody, ktorý zabezpečil pozoruhodný nárast výkonu a krútiaceho momentu automobilu BMW M4 MotoGP Safety Car.

V systéme vstrekovania vody, predstavenom divíziou BMW M, využili inžinieri fyzikálny jav, pri ktorom odporujúca sa voda preberá potrebné množstvo energie z okolitého média. Voda sa do zberného vstupného potrubia vstrekuje jemná vodná triešť. Pri odparovaní vody sa nasávaný vzduch výrazne ochladzuje. V dôsledku toho sa teplota pri konečnom stlačení v spaľovacej komore – a teda aj snaha motora „klepať“ – zníži, čo motoru s turbodúchadlom umožní použiť vyšší plniaci tlak a skoršie načasovanie vstrekovania.

Táto technológia zabezpečuje nárast výkonu a krútiaceho momentu, a zároveň znižuje tepelné zaťaženie komponentov zaťažených výkonom. Toto všetko prispieva aj k stabilite a trvanlivosti motora s turbodúchadlom. Automobil BMW Concept M4 GTS teda prináša vysokovýkonné technológie z pretekárskej trate priamo na cestu.

Silný výkonnostný potenciál šesťvalcového radového motora s turbodúchadlom si vyžaduje aj mimoriadne sofistikovaný systém riadenia tepla v motore a pomocných jednotkách. Inžinieri divízie M vyvinuli kvôli zabezpečeniu optimálnych prevádzkových teplôt vo všetkých situáciách vysoko inovatívny a účinný systém chladenia. Skladá sa z hlavného chladiča a pomocných chladičov pre okruhy s vysokou a nízkou teplotou, prevodovku a turbodúchadlo, ktoré zabezpečujú stabilitu teplôt. Turbodúchadlá sú chladené prostredníctvom nepriameho medzichladiča, ktorému pomáha pomocné elektrické vodné čerpadlo.

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode