BASF po prvýkrát v automobilovom priemysle s termoplastovými kompozitmi pre sériovú výrobu

16.10.2012 11:07

 

Konštrukcia sedadla Opel Astra OPC: prvé sériové využitie termoplastových kompozitných materiálov vystužených kontinuálnymi vláknami obsahujúcimi Ultramid® od spoločnosti BASF

Nové športové kupé Opel Astra OPC, ktoré malo svoju premiéru na tohtoročnom Ženevskom autosalóne, je vybavené konštrukciami sedadla vyrobenými z termoplastového laminátu vystuženého kontinuálnymi vláknami. Použité plasty sú polyamidové výrobky z radu BASF Ultramid®. Jedná sa o prvú konštrukciu sedadla, ktorá využíva túto technológiu v sériovej výrobe.

BASF vyvinula dve špeciality Ultramid pre konštrukciu sedadla Opel Astra OPC: nevystužený typ slúži ako materiál pre usadenie tkaniny zo sklenených vlákien, húževnatý typ Ultramid-u vystužený krátkymi sklenenými vláknami sa používa ako vstrekovací materiál pre výrobu nevyhnutných rebier a okrajov dielu klasickým vstrekovaním. Vďaka vysokej pevnosti laminátu môže byť hrúbka steny výrazne zmenšená, čo umožňuje značné zníženie hmotnosti sedadlovej škrupiny a to až o 45%.

Komponenty karosérie auta a konštrukčné diely pre sériovú výrobu: Štúdia konceptu strešného modulu RTM

V BASF založený tím pre riešenie ľahkej konštrukcie sa zároveň venuje výskumu potenciálu využitia troch systémov plastových matríc pre vystuženie kontinuálnymi vláknami, a to na báze epoxidovej živice, polyuretánu a polyamidu. K sériovej výrobe sa predovšetkým používa technológia RTM (resin transfer molding – pretlačovanie živice). Cieľom využitia sú plastové aplikácie na karosériách a podvozkoch.

Pod značkami Baxxodur® a Elastolit® ponúka BASF riešenia na báze epoxidovej živice a PUR systémov. Oba tieto termosetové materiály sa vyznačujú novým vytvrdzovacím mechanizmom, ktorý sa v priebehu niekoľkých minút priečne zosieťuje. Novo vyvíjané polyamidové systémy vychádzajú z kaprolaktámu s veľmi nízkou viskozitou (ich predchodcom je PA6) a k zdokonaleniu systému dochádza použitím nového aktivátora a katalyzátora. Tieto termoplastické zlúčeniny môžu byť následne formované, recyklované a zvárané. Okrem prídavných aplikácií v podobe dverí, nárazníkov a strešných modulov, sa potenciálna aplikácia zameriava predovšetkým na vysoko zaťažované konštrukčné diely automobilov.

Prvým ukážkovým komponentom založeným na materiáloch spoločnosti BASF pre proces RTM je koncept multisegmentového modulu vymeniteľnej strechy, pri ktorej sa polyuretánová pena vkladá medzi vrchné vrstvy spevnené uhlíkovými vláknami. Konštrukčná polyuretánová pena značky Elastolit® D, ktorá tvorí strednú vrstvu vkladanej zložky, funguje ako dištančná vložka nízkeho objemu medzi vrchnými vrstvami laminátu a zaručuje extrémne vysokú tvrdosť komponentu. Zároveň poskytuje dobré izolačné vlastnosti. Pri celkovej hmotnosti 2,9 kilogramov znižuje tento strešný diel, ktorý je založený na koncepte vkladaných kompozitných materiálov vystužených vláknami, hmotnosť o viac ako 35% v porovnaní s hliníkom a o viac ako

Späť

 

Advertisement

 

Advertisement

 

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode