Architektúra e-mobility: Audi e-tron Sportback concept

26.04.2017 21:01

Dizajnová štúdia a nosič techniky, elektromobil a vysoko výkonné vozidlo v kabáte kupé: Audi e-tron Sportback concept ako všestranný koncepčný automobil má svetovú premiéru v čínskej metropole Šanghaj. Na jarnom medzinárodnom autosalóne Auto Shanghai 2017 značka so štyrmi kruhmi predstavuje štúdiu päťdverového kupé  Gran Turismo s elektrickým pohonom o výkone 320 kW. Dizajn kupé, lakovaného vo farebnom odtieni Luxsilber, spája klasické prvky Audi s rozličnými inovatívnymi detailmi. Tak vzniká elektrizujúca architektúra, dôsledne vyvinutá špeciálne pre technológiu a priestorové nároky komponentov elektrického pohonu.

Audi e-tron Sportback predstavuje pre Audi dôležitú etapu na ceste k elektrickej mobilite. Rupert Stadler, predseda predstavenstva  AUDI AG, zdôraznil: „V roku 2018 začíname modelom Audi e-tron – prvým elektromobilom vhodným na každodennú premávku v našom ťažiskovom segmente trhu. S dojazdom vyše 500 kilometrov a osobitým zážitkom z jazdy sa toto elektrické SUV stane Must-have budúceho desaťročia. A už v roku 2019 bude nasledovať so sériovou verziou Audi e-tron Sportback emocionálna verzia kupé, nadchýnajúca a už na prvý pohľad rozoznateľná ako automobil s elektrickým pohonom.“

Vo svojom interiéri v svetlých farbách Audi e-tron Sportback concept poskytuje syntézu funkčnej čistoty a redukcie ovládacích prvkov ako princíp dizajnu. Veľkoplošné, na dotyk citlivé obrazovky pod centrálnym displejom, na stredovej konzole a čalúnení dverí slúžia na informovanie a interakciu so systémami vozidla. Horizontálne plochy na prístrojovom paneli a zdanlivo vznášajúca sa stredová konzola sprostredkúvajú štyrom členom posádky pocit veľkého priestoru.

Inováciu viditeľnú vo dne i v noci poskytuje osvetľovacia technika štúdie. Digitálne ovládané matrice z diód LED na prednej a zadnej časti umožňujú vynikajúci svetelný výkon. Miniatúrne digitálne matricové projektory premietajú symboly na asfalt, čím robia zo svetla všestranný, dynamický komunikačný kanál s okolím.

Na pohon Audi e-tron Sportback využíva konfiguráciu, ktorú bude možné nájsť aj v budúcich sériových modeloch Audi s elektrickým pohonom: jeden elektromotor na prednej náprave a dva elektromotory na zadnej náprave poháňajú všetky štyri kolesá a robia z výkonného kupé typický model Audi quattro.

Dr. Dietmar Voggenreiter, člen predstavenstva AUDI AG pre marketing a predaj, upozorňuje na osobitný význam elektromobility na čínskom automobilovom trhu: „Audi e-tron Sportback celkom cielene predstavujeme po prvý raz tu v Šanghaji, pretože Čína je celosvetovo najväčší trh pre elektrické automobily. To platí rovnako pre infraštruktúru a podporu, ako aj pre odbyt. Už dnes je v Číne približne 150.000 nabíjacích staníc a do konca roka 2017 k nim pribudne ďalších 100.000. Sme dobre pripravení na tento razantný rast. V najbližších piatich rokoch začneme v Číne predávať päť modelov e-tron, medzi nimi aj vozidlá s čisto elektrickým pohonom a dojazdom výrazne nad 500 kilometrov ako Audi e-tron Sportback.“

Emocionálny a energický: dizajn kupé Audi
Pri prvom stretnutí s novými tvarmi oko hľadá známe prvky. Dizajn  Audi e-tron Sportback ich poskytuje z každej perspektívy – a napriek tomu prekvapuje aj úplne novými líniami a riešeniami. Príkladom je predná časť elektrickej štúdie. Jednodielna maska chladiča Singleframe, ktorá je od roku 2003 poznávacím znakom každého Audi, sa dá nájsť aj tu.

No vyhotovenie masky je prispôsobené absencii funkcie prívodu vzduchu k chladiču. Elektromotor poháňajúci predné kolesá nemá ani zďaleka takú veľkú potrebu chladiaceho vzduchu ako spaľovací motor – a preto môže veľký otvor na prednej časti automobilu odpadnúť.

Známy osemuholník masky Audi, štylizovaný široko a horizontálne, v tomto prípade lemuje veľkoplošný kryt prednej časti motorového priestoru, lakovaný vo farbe karosérie. Jeho plasticky tvarovaný povrch  nesie štruktúrovaný  vzor a korunuje ho logo štyroch kruhov – rovnako ako mriežku klasickej masky Audi Singleframe.

Centrálna plocha je na okrajoch pretiahnutá dozadu a tým vytvára štrbinu na vstup vzduchu do motorového priestoru. Otvor na vstup vzduchu v nárazníku je tiež lemovaný osemuholníkovým rámom, lakovaným čiernou farbou, ktorý zaberá takmer celú šírku prednej časti karosérie.

Novými cestami išli dizajnéri Audi aj pri kapote, cez ktorú prúdi vzduch. Kapota, ktorá je v prednej časti pretiahnutá hlboko nadol, má na prednej hrane vytvorený mostík spájajúci  predné blatníky. Tento  mostík súčasne funguje ako prvok na vedenie vzduchu. Vďaka tomuto dizajnovému prvku pôsobí predná časť karosérie výrazne dynamickejšie ako masívna predná časť automobilu so spaľovacím motorom.

Pri pohľade zboku na Audi e-tron Sportback concept je okamžite viditeľná príbuznosť s dvoma ďalšími päťdverovými kupé značky. Oblá krivka strechy smerom dozadu charakteristicky klesá. Spodná hrana zadného bočného okna sa mierne zdvíha smerom dozadu a vyúsťuje v ostrom uhle v zadnom stĺpiku karosérie – obidva prvky citujú Audi A5 a Audi A7 Sportback. Pretiahnutá kabína spolu s génmi SUV v spodnej časti karosérie a s veľkými kolesami vytvára nezameniteľný vzhľad. Prahy karosérie s ostrým záhybom sa smerom dozadu zdvíhajú ako krídla a tým vytvárajú spodnú kontúru veľkých bočných dverí.

Nízko ležiaca línia pliec prebieha okolo celého automobilu až po zadné skupinové svetlá a tým zvýrazňuje horizontálnu orientáciu telesa karosérie.

Štyri blatníky sú oproti kabíne vytiahnuté ďaleko dovonka a majú  zvýraznené horizontálne horné zakončenie. Tým vytvárajú typickú architektúru quattro, ktorá je nielen vizuálnym dôkazom širokého rozchodu ale súčasne aj prvkom, začleňujúcim e-tron Sportback do genetiky značky. Veľké kolesá priemeru 23 palcov s technickým 6-lúčovým dizajnom zvýrazňujú sebavedomý vzhľad veľkoryso dimenzovaného kupé. S dĺžkou 4,90 metra, šírkou 1,98 metra a výškou  1,53 metra pri rázvore 2,93 metra sa Audi e-tron Sportback zaraďuje do segmentu C, teda k Audi A7.

Malé kamery nahrádzajú vonkajšie spätné zrkadlá – táto technológia okrem zlepšenia aerodynamických vlastností a zníženia vonkajšieho hluku prináša aj ďalšie výhody: odpadá mŕtvy uhol vonkajších spätných zrkadiel, rovnako ako aj obmedzenie výhľadu šikmo dopredu. Obrazy kamier sa zobrazujú na osobitných displejoch vo dverách. Audi prezentuje túto technológiu ako konkrétny výhľad pred zavedením do sériovej výroby.

Zadná časť karosérie so širokým pásom svetiel a markantnou odtrhovou hranou pôsobí veľmi prehľadne a čisto. Aj tu pri proporciách dominujú horizontálne zakončené blatníky quattro. Pod zadným nárazníkom je vytvorený difúzor.

Sériový pohon zajtrajška: tri elektromotory
Technická štúdia Audi e-tron Sportback concept využíva tri silné elektromotory – jeden na prednej náprave a dva na zadnej náprave. Celkový výkon je 320 kW (v prepočte 435 k), pri funkcii Boost môže vodič krátkodobo vyvolať výkon až 370 kW (v prepočte 503 k).

Elektromotory majú v širokom pásme otáčok vysokú účinnosť, a to aj pri nízkom a strednom zaťažení. Vďaka tomu poskytujú emocionálny zážitok z jazdy a predovšetkým dlhý dojazd. Rovnako ako kompaktná výkonová elektronika majú elektromotory kvapalinové chladenie.

Koncepciu pohonu troma motormi značka po prvý raz predstavila v štúdii Audi e-tron quattro concept na frankfurtskom autosalóne  2015 – a použije ju v budúcich sériových verziách. Táto koncepcia robí aj z Audi e-tron Sportback concept elektrifikované quattro, pretože krútiaci moment sa prenáša na všetky štyri kolesá.

Princíp funkcie: riadiaca jednotka permanentne vypočítava optimálnu súhru troch elektromotorov pre každú jazdnú situáciu. Pri malom zaťažení vozidlo poháňa výlučne elektromotor na prednej náprave. Keď vodič pri jazdnom režime S stlačí pedál akcelerátora až na podlahu, aktivuje sa režim Boost kedy všetky tri elektromotory bežia naplno a  k dispozícii je systémový výkon 370 kW a systémový maximálny krútiaci moment vyše 800 Nm. Šprint z 0 na 100 km/h trvá iba 4,5 sekundy a vozidlo rýchlo dosiahne elektronicky limitovanú maximálnu rýchlosť 210 km/h. Pri štandardom jazdnom programe D e-tron Sportback mobilizuje výkon 320 kW.

Riadiaca jednotka pohonu zohľadňuje polohu pedála akcelerátora, nastavený režim systému regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select, jazdný program – S alebo D – a stav nebitia batérie. Do regulácie sú zahrnuté aj informácie z blízkeho okolia od senzorov pre pilotovanú jazdu, prediktívne dáta trasy z navigačného systému a dopravné informácie v reálnom čase od Audi connect – vždy s cieľom, optimálne prispôsobiť pohon aktuálnym podmienkam.

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode