Adrenalín na ľade i za volantom...

Profesionálny hokejista Michal Sersen a spomienky na KHL. Akí sú ruskí vodiči, na akých autách jazdia, aké majú cesty, ktorému mestu hovoria San Francisco východu. V rozhovore si môžete pozrieť videá testovaného nového modelu Seat Ateca.

 

8 rokov hráš profesionálny hokej v HC Slovan a hral si v KHL. Ak by si mal spomenúť zápas, ktorý ti utkvel v pamäti, tak ktorý by to bol?

 

Naozaj už mám veľa odohraných zápasov v KHL a pamätám si, keď sme hrali proti Petrohradu a prešli nás ako nôž maslom, veru raz sme im tú prehru vrátili a prispel som vtedy jedným gólom. Veľkým zážitkom zo zápasu bola radosť hrať proti veľkým hráčom ako je Kovaľčuk či Panarin. Niektoré zápasy nám vyšli lepšie, iné zase horšie, ale taký je hokej... Som rád za tú šancu si s nimi zahrať. Vždy boli aj šarvátky na ľade, ale nič vážne. Ja nie som typ hráča, ktorý by chcel tráviť čas na trestnej lavici, pretože som viac platný na ľade, ale niekedy sa tomu však nevyhneme.

Bol si ako hokejista často v Rusku. Všimol si si rusov, akí sú vodiči a na akom type áut najčastejšie jazdia?

 

Vodiči tam jazdia podobne ako na Slovensku a stane sa, že aj tam niekto jazdí agresívne. Čím ďalej idete smerom na Ural, tak vidíte čínske a kórejske značky. Tieto auta sú tam lacnejšie, ale sú rusi aj patrioti, tak Ladu na cestách určite zbadáte. Niekedy sa stretnete s volantom na opačnej strane, to je u nich normálne. V Moskve je veľmi obľúbená značka mercedes alebo BMW, uvidíte tam viac prémiových značiek, pretože Moskva má veľa bohatých ľudí a tí sa chcú ukazovať.

 

Jazdil si v Moskve metrom, ktoré je tam asi najrýchlejšie na presuny?

 

Určite. V Moskve je metro preferované, pretože je tam kvantum ľudí a neuveriteľné množstvo áut na cestách. Nie je problém sa dostať do zápchy, či už o polnoci alebo v hociktorej hodine cez deň. Metro je tam určite v tomto smere najvýhodnejší dopravný prostriedok. Najviac sa mi páčilo, keď niekam potrebujete ísť a neviete zohnať taxík, tak len vystrčíte ruku a zastaví vám hocijaký vodič. Dáte mu 200 rubľov a odvezie vás, kam potrebujete. Netreba ani vedieť reč, stačí mu dať adresu.

Zažil si osobne prepravu v kolóne, že ste takmer nestihli zápas?

 

Hrali sme v Petrohrade a býva zvykom, že minimálne dve hodiny pred zápasom chceme byť na štadióne. Toľko trvá príprava a stalo sa, že sme mali možno 5 až 8 kilometrov cestu na štadión, ale kvôli kolónam sme meškali a potom len tak – tak, sme stihli zápas. Neustále sme stáli a išli doslova krokom. Bolo to neskutočné, ale našťastie všetko dobre dopadlo a zápas sme odohrali.

 

Sú kvalitné cesty aj ďalej od Moskvy, alebo sú podobné našim občas zničeným a vidieť riadne výmoly a nerovnosti?

 

Hlavné cesty sú všade vo väčších mestách udržiavané, kde sú najfrekventovanejšie... v širšom centre ako u nás, i s dierami, ale sú tam cesty mimo mesta veľmi rozdielne a nie moc komfortné, to je fakt... Doslova boli úseky ako tankodrom! Prešiel som ďalej mestá ako sú Kazaň, Ufa a Vladisvostok, ktorý ma uchvátil. Hovorí sa o ňom ako o meste „San Francisco východu,“ majú tam dva mosty a je to tam nádherné. Naozaj...

Hovoril si, že si mal ťukance, ale žiadnu nehodu si nemal. Nie je to tým, že si si vyskúšal školu šmyku?

 

Školu šmyku sme absolvovali s HC Slovan na Slovakia Ringu i v Piešťanoch. Bežne sa človek nemá, kde s tým stretnúť, ale vyskúšať si rôzne kolízne situácie s autom, ako sa to správa v rôznych terénoch, tak to je pre každého vodiča výborná skúsenosť. Napríklad na vode je to nebezpečné, keď dostanete aquaplaining. Musíte vedieť zareagovať, skúšať rôzne manévre a dostanete grif, ktorý neskôr môžete použiť v danom okamihu, ak je to treba. Naozaj to odporúčam každému vodičovi, aby si to vyskúšal s vlastným autom, ako vie na danú situáciu reagovať.

 

Text, foto a video: Alena Chorvátová