1,0-litrový motor EcoBoost v súčasnosti poháňa každé piate vozidlo Ford v Európe

  • Každé piate nové vozidlo značky Ford, ktoré sa v Európe predalo za prvý polrok 2014, bolo vybavené 1,0-litrovým motorom EcoBoost. Zákazníci si volia tento 1,0-litrový derivát pri tretine zakúpených automobilov Focus a Fiesta.
  • Úsporný a prekvapivo výkonný 1,0-litrový motor EcoBoost od spoločnosti Ford je najpredávanejším prepĺňaným zážihovým motorom v Európe.
  • V porovnaní s obdobím prvých šiestich mesiacov roka 2013 predala spoločnosť Ford v tomto roku o 15 percent viac vozidiel vybavených 1,0-litrových motorov EcoBoost.
  • 1,0-litrový EcoBoost je vôbec prvý motor, ktorý získal ocenenie Motor roka tri roky po sebe.
  • Jeho turbodúchadlo dosahuje takmer dvojnásobný počet otáčok za minútu ako turbodúchadlá prepĺňajúce motory pretekárskych vozidiel F1, t. j. viac ako 4 000 otáčok za sekundu.

 

Malý, ale prekvapivo výkonný 1,0-litrový motor EcoBoost od spoločnosti Ford, čerstvo ocenený titulom Medzinárodný motor roka bezkonkurenčne už tretí rok po sebe, je podľa údajov automobilky najpredávanejším prepĺňaným zážihovým motorom v Európe za obdobie prvých šiestich mesiacov tohto roka.

 

Každé piate vozidlo značky Ford predané tento rok v Európe bolo vybavené 1,0-litrovým motorom EcoBoost,* ktorý má taký malý blok motora, že sa zmestí na papier formátu A4. 

 

V období od januára do júna 2014 predala spoločnosť Ford približne 120 000 vozidiel s 1,0-litrovým motorom EcoBoost, čo v porovnaní so 104 000 takýmito vozidlami predanými v prvej polovici roka 2013 predstavuje viac ako 15-percentný nárast. V prvom polroku 2014 predstavovali modely vybavené 1,0-litrovým motorom EcoBoost až 47 percent všetkých predaných MAV vozidiel B-MAX, 33 percent predaných vozidiel Focus a 30 percent predaných vozidiel Fiesta.**

 

„Zákazníci si očividne užívajú výhody malého motora, ktorý ponúka mimoriadne nízku spotrebu pričom nijako nezaostáva z hľadiska výkonu a kultivovanosti,“ povedala Barb Samardzichová, prevádzková riaditeľka spoločnosti Ford of Europe. „Sortiment modelov vybavených 1,0-litrovým motorom EcoBoost stúpne po uvedení nového Mondea v nasledujúcich mesiacoch na 11, pričom nová verzia s výkonom 140 k v rámci edícií Fiesta Red Edition a Black Edition naznačuje ešte väčší potenciál.“ 

 

1,0-litrový motor EcoBoost v júni opäť získal titul Medzinárodný motor roka 2014 za svoje jazdné vlastnosti, výkon, spotrebu paliva, kultivovanosť a technológie, pričom obstál aj pred konkurenciou v podobe luxusných značiek a supervozidiel.

 

„Tohtoročná konkurencia bola doposiaľ najsilnejšia, no 1,0-litrový motor EcoBoost naďalej vyniká z tých správnych dôvodov, ktorými sú vysoká úroveň kultivovanosti, prekvapivá flexibilita a mimoriadna úspornosť,“ uviedol Dean Slavnich, spolupredseda 16. ročníka ocenenia Medzinárodný motor roka a redaktor časopisu Engine Technology International, ktorý cenu odovzdával. „1,0-litrový motor EcoBoost je jeden z najžiarivejších príkladov umenia výroby pohonných jednotiek.“

 

1,0-litrový motor EcoBoost získal už 13 významných ocenení. Okrem siedmych titulov Medzinárodný motor roka v priebehu troch rokov – vrátane titulu Najlepší nový motor 2012 – získal aj ocenenie International Paul Pietsch Award 2013 za technické inovácie udeľované v Nemecku, cenu Dewar Trophy od britského klubu Royal Automobile Club a tiež ocenenie Breakthrough Award amerického magazínu Popular Mechanics. Ford je navyše prvým výrobcom automobilov, ktorého trojvalcový motor bol ocenený motoristickou organizáciou Ward’s ako jeden z 10 najlepších motorov.

 

1,0-litrový motor EcoBoost, ktorý sa v Európe predstavil v roku 2012 v modeli Ford Focus, je v súčasnosti dostupný aj v modeloch Fiesta, B-MAX, EcoSport, C-MAX, Grand C-MAX, Tourneo Connect, Tourneo Courier, Transit Connect a Transit Courier.

 

Pre tento najpredávanejší európsky motor s objemom do 1,0 litra, ktorý bol doposiaľ dostupný vo výkonnostných verziách 100 k a 125 k, spoločnosť Ford nedávno predstavila novú verziu s výkonom 140 k v modeloch novej edície Fiesta Red Edition a Fiesta Black Edition. Ide o zatiaľ najväčší objemový výkon cestného vozidla s 1,0-litrovým motorom, ktoré dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd, dosahuje maximálnu rýchlosť 201 km/h a spotrebu 4,5 l/100 km, pričom produkuje emisie CO2 len na úrovni 104 g/km.***

 

Viac ako 200 inžinierov a dizajnérov z výskumných a vývojových centier spoločnosti Ford v nemeckých mestách Aachen a Merkenich a britských mestách Dagenham a Dunton venovali vývoju trojvalcového 1,0-litrového motora EcoBoost viac ako päť miliónov hodín.

 

Kompaktné turbochúchadlo s nízkou zotrvačnosťou, ktoré spolupracuje s motorom, dosahuje rýchlosť 248 000 otáčok za minútu, teda viac ako 4 000 otáčok za sekundu. Ide pritom o dvojnásobok otáčok, ktoré maximálne dosahujú turbodúchadlá prepĺňajúce motory pretekárskych automobilov F1 v roku 2014. Turbodúchadlo 1,0-litrového motora EcoBoost s výkonom 140 k dosahuje plniaci tlak 1,6 baru. Špičkový spaľovací tlak na úrovni 124 barov sa vyrovná tlaku, ktorý by vytvoril päťtonový slon africký stojaci na pieste.

 

„Tento 1,0-litrový motor EcoBoost, ktorý definuje nové štandardy v oblasti výroby pohonných jednotiek, dosahuje najväčší úspech u porotcov, na ktorých záleží najviac, a síce u zákazníkov,“ doplnila Barb Samardzichová.

 

Ukázalo sa, že motor je jasným favoritom v Holandsku, kde vozidlá s týmto motorom tvoria až 38 percent všetkých vozidiel značky Ford doposiaľ predaných v tomto roku. V Dánsku si vozidlá s 1,0-litrovým motorom zvolilo 35 percent a vo Švajčiarsku 32 percent zákazníkov. V súčasnosti je tento motor dostupný v 72 krajinách sveta.

 

Na Slovensku môžeme pozorovať ešte výraznejší trend rastu preferencií zákazníkov k litrovému motoru EcoBoost. V prvom polroku tohto roka bolo až 44% nových áut predaných s týmto motorom (vs. 32% v prvom polroku 2013), čo predstavuje medziročný nárast o dvanásť percentuálnych bodov.

Z toho vyplýva, že kým za prvý polrok minulého roka bolo na Slovensku predané s niektorou verziou motora 1,0 EcoBoost každé tretie nové vozidlo, v tomto roku je to takmer každé druhé.

 

V porovnaní s európskym priemerom, kde je motor 1,0 EcoBoost v tretine zakúpených modelov Fiesta a Focus, na Slovensku je to až 45% pri modeloch Fiesta a 59% pri modeloch Focus. Najväčšie zastúpenie oceňovaného motora je však v predaji modelov C-MAX/Grand C-MAX (71%) a  B-MAX (88%).