Volvo Car Corporation po 25 rokoch zachraňovania životov stále na čele vývoja airbagov

17.10.2012 18:32

 

Prvé vozidlo značky Volvo vybavené airbagom opustilo montážnu linku v roku 1987. Odvtedy dosiahla spoločnosť pri zdokonaľovaní tejto technológie niekoľko svetových prvenstiev. Volvo bolo prvou automobilkou, ktorá vo svojich vozidlách použila bočný airbag namontovaný v sedadle i hlavový airbag (IC). A práve v roku 2012 oslávila 25. výročie tejto technológie zavedením revolučného airbagu pre chodcov, ktorým vybavila svoj najnovší model Volvo V40.

„Po prvý raz sme použili technológiu airbagu na ochranu zraniteľných účastníkov cestnej premávky mimo vozidla, v tomto prípade chodcov,“ hovorí Lennart Johansson, vedúci oddelenia bezpečnosti interiéru vozidiel spoločnosti Volvo Car Corporation.

„Výhodou modernej technológie airbagu je, že zaberá veľmi málo miesta, a napriek tomu zabezpečuje vysokú úroveň ochrany, ktorú možno optimalizovať pre konkrétneho pasažiera i konkrétnu kolíznu situáciu,“ dodáva Johansson, ktorý sa podieľal na priekopníckych počinoch spoločnosti v 80. rokoch minulého storočia. „Keď však vidíme potrebu zvýšenia ochrany, vždy hľadáme také riešenie, ktoré prispeje k zlepšeniu celkovej bezpečnosti. Airbag predstavuje len jedno riešenie, ktoré možno kombinovať s ďalšími opatreniami.“

Ďalším čerstvým príkladom je nový kolenný airbag, ktorým je vybavený najnovší model Volvo V40. Je navrhnutý tak, aby rozložil záťaž pôsobiacu na dolnú časť tela vodiča pri čelnom náraze.

 

Štandardné vybavenie

Airbag je už niekoľko rokov súčasťou štandardného vybavenia všetkých vozidiel, avšak samotná technológia, ako aj jej spoľahlivosť vyvolávali zo začiatku intenzívne diskusie. V tom čase boli mnohé z týchto obáv oprávnené.

„Dosiahnuť rozvinutie airbagu nie je problém. Problémom je dosiahnuť, aby sa rozvinul v tej správnej chvíli,“ vysvetľuje Lennart Johansson a dodáva: „V ostatných rokoch sme sa sústredili na časový mechanizmus rozvinutia airbagu a mieru jeho nafúknutia. Moderná technológia airbagov umožňuje prispôsobiť mieru nafúknutia tak, aby zodpovedala závažnosti nárazu.“

Používanie sofistikovaných radarových a kamerových systémov v súčasných vozidlách otvára možnosť aktivovať ochranné bezpečnostné systémy dokonca ešte pred prípadným nárazom vozidla, ak si to situácia vyžiada.

 

Začiatky v 50. rokoch

Pohľad do „spätného zrkadla“ dejín ukazuje, že prvé riešenia využitia airbagu sa objavili už začiatkom 50. rokov minulého storočia. Vtedy však mala táto technológia ešte ďaleko od dokonalosti. Jeden z patentov z roku 1955 popisuje systém podobný dnešnému, no s podstatným rozdielom – airbag musel aktivovať sám vodič stlačením tlačidla. Ďalšia vtedajšia diskusia sa sústredila na mechanizmus nafukovania airbagu plynom pomocou pyrotechnickej nálože.

Proces vývoja airbagov urýchlil kontroverzný návrh zákona v Spojených štátoch z roku 1984, ktorý sa zameriaval na riziká jazdy bez použitia bezpečnostných pásov. Zákon stanovil, že do troch rokov musia byť nové vozidlá vybavené ochrannými bezpečnostnými zariadeniami, ktoré nemusia aktivovať pasažieri vozidla.

Súčinnosť s bezpečnostným pásom

Mnohí pozorovatelia rýchlo uznali, že airbag je tým najlepším riešením, a niektorí boli dokonca presvedčení, že nahradí aj trojbodový bezpečnostný pás, ktorý vynašla spoločnosť Volvo Car Corporation ešte v roku 1959.

Spoločnosť Volvo však úspešne argumentovala tým, že najlepší výsledok z hľadiska bezpečnosti sa dosiahne súčinnosťou systému bezpečnostného pásu s technológiou airbagu.

„Viac airbagov nemusí nutne viesť k zvýšeniu celkovej úrovne bezpečnosti,“ poznamenáva Lennart Johansson. „Airbag je dôležité vnímať ako súčasť systematického prístupu, kde sa konštrukcia vozidla, bezpečnostné pásy, airbagy a ďalšie súčasti ako stĺpik riadenia navzájom ovplyvňujú, a zabezpečujú tak optimálne pohltenie nárazových síl pri nehode.“

 

Svetové prvenstvá v oblasti ochrany pred bočným nárazom

Koncom 90. rokov minulého storočia sa stal airbag súčasťou štandardného vybavenia modelu Volvo 850.

V roku 1994 spoločnosť Volvo Car Corporation pokročila s technológiou dopredu a zaviedla bočný airbag, integrovaný do operadla sedadla, aby pri bočnom náraze chránil hrudník cestujúceho.
„Urobili sme obrovský krok vpred, keď sme zaradili bočný airbag do nášho patentovaného Systému ochrany proti bočnému nárazu (SIPS), ktorý je integrovaný do konštrukcie karosérie vozidla,“ hovorí Lennart Johansson. 

Dovtedy však už dozrel čas na ďalšie svetové prvenstvo spoločnosti Volvo Car Corporation – hlavový airbag (IC).

Predĺžený hlavový airbag

Hlavový airbag slúži na lepšiu ochranu hlavy pasažierov sediacich na predných a zadných sedadlách bližšie k dverám v prípade bočného nárazu. V niektorých modeloch pomáha tiež chrániť cestujúcich pri prevrátení vozidla.

Strešnú verziu hlavového airbagu predstavila spoločnosť v roku 1998, keď uviedla na trh nové vozidlo Volvo S80. Je súčasťou štandardnej výbavy všetkých modelov vozidiel Volvo okrem modelu C70.

Kabriolet Volvo C70 je namiesto toho vybavený hlavovými airbagmi namontovanými na dverách, ktoré sa pri bočnom náraze rozvinú smerom nahor a zostanú nafúknuté, aby pasažierov chránili v prípade prevrátenia vozidla. Spoločnosť Volvo posunula túto technológiu o ďalší krok vpred, keď predĺžila hlavový airbag tak, aby poskytoval vyššiu úroveň ochrany pri čelných nárazoch s malou kontaktnou plochou, a zároveň lepšie chránil deti na zadných sedadlách.

 

 

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode