Sedem falošných mýtov o automobiloch poháňaných zemným plynom

13.02.2018 10:50

 

Majú lacnejšiu prevádzku a sú rovnako bezpečné ako automobily poháňané benzínom alebo naftou. Kvôli nedostatku informácií však automobily poháňané stlačeným zemným plynom CNG (compressed natural gas) sprevádzajú rozličné mýty a povery. Andrew Shepherd, riaditeľ SEAT pre produkty poháňané CNG, vyvracia tieto mylné povery a vysvetľuje ako tieto ekologické vozidlá fungujú:

 

 

  • Sú ekonomickejšie a rovnako bezpečné a výkonné: expert SEAT na CNG vyvracia niektoré povery o týchto vozidlách

  • Tieto modely majú dojazd do 1.300 kilometrov bez nutnosti dopĺňať palivo do plynovej a benzínovej nádrže

  • Vďaka šetrnosti voči životnému prostrediu umožňujú jazdu v podmienkach sprísnených kvôli zvýšeniu emisií

 

 

1) Rovnaký pocit za volantom? Áno. Názor, že jazda s automobilom na CNG sa líši od konvenčných vozidiel je nesprávny, V skutočnosti „pocit z jazdy je rovnaký ako v rovnako výkonných automobiloch s benzínovým alebo naftovým motorom,” ubezpečuje expert.

 

2) Je plynová nádrž bezpečná? Absolútne áno. Nádrže na plyn sú konštruované, vyrábané a certifikované podľa najvyšších priemyselných štandardov,“ zdôrazňuje Shepherd a dodáva, že tieto plynové nádrže „sú vybavené bezpečnostným ventilom, ktorý by v eventuálnom prípade požiaru kontrolovaným spôsobom vypustil plyn do vonkajšej atmosféry a tým zabránil požiaru v kabíne vozidla.“ Okrem toho sú všetky komponenty testované aby odolávali extrémnym podmienkam: „maximálny prevádzkový tlak v plynovej nádrži je do 200 barov, no nádrž je konštruovaná tak, aby odolávala najmenej dvojnásobnému tlaku.“ Navyše Shepherd zdôrazňuje, že názor o možnosti zamrznutia plynu v určitých podmienkach je mýtus, pretože „aby sa zemný plyn skvapalnil, vonkajšia teplota by musela byť pod mínus 160 stupňov Celzia.“

 

3) Je možná jazda pri kritickej úrovni emisií? Áno. Tieto automobily majú certifikát ‘ECO’, takže môžu jazdiť aj vtedy, keď je kvôli vysokej úrovni emisií zakázaný vjazd do centier miest. Okrem toho táto charakteristika poskytuje v niektorých štátoch majiteľom automobilov poháňaných CNG rozličné benefity ako napríklad zníženie daní z motorových vozidiel a podporu pri kúpe, napríklad v Španielsku, Taliansku alebo Francúzsku.

 

4) Je možné pokračovať v jazde keď sa plyn spotrebuje? Áno. Keď vozidlo spotrebuje všetok plyn v nádrži, motor sa automaticky prepne na benzín. „Vodič môže pokračovať v jazde bez zastavenia a indikátor v združenom prístroji signalizuje, že vozidlo jazdí na benzín,“ vysvetľuje Andrew Shepherd. Vďaka tomu má vozidlo SEAT s úplne naplnenými nádržami na plyn a benzín dojazd približne 1.300 kilometrov, čo predstavuje cestnú vzdialenosť medzi Barcelonou a Frankfurtom. Tankovanie plynu CNG je možné vo všetkých európskych štátoch so sieťou čerpacích staníc na plyn, pretože „systém používa univerzálnu hubicu.“

 

5) Je možné jazdiť výlučne na plyn? Áno. Vozidlá na CNG jazdia na plyn vo svojom základnom režime, takže je možné tankovať stále plyn a nie je potrebné prepínať na benzín. Napriek tomu by však v benzínovej nádrži malo byť určité minimálne množstvo benzínu pretože pri veľmi nízkych teplotách alebo okamžite po natankovaní plynu motor štartuje na benzín. Benzín v nádrži by sa mal spotrebovať v období šiestich mesiacov aby sa prirodzene neznehodnotil.

 

6) Stoja autá na plyn rovnako ako tradičné vozidlá? Áno. Predajná cena týchto automobilov sa výrazne nelíši od benzínových a naftových verzií, pričom mierne vyššiu cenu pomerne rýchlo vykompenzujú nižšie prevádzkové náklady. V tejto súvislosti Andrew Shepherd zdôrazňuje, že „natankovať plnú plynovú nádrž stojí iba približne 13 eur,“ takže automobily na CNG „umožňujú na palive ušetriť 30 % oproti vozidlám s naftovým a 55 % oproti benzínovým vozidlám.“

 

7) Vyžadujú rovnakú údržbu ako benzínové vozidlá? Áno. Mechanická funkcia motora na plyn je rovnaká ako benzínového motora. „Nie je pravda, že zapaľovacie sviečky alebo filtre sa musia vymieňať častejšie,“ vyvracia expert SEAT mýtus, že motory na CNG sa prehrievajú a sú náročnejšie na údržbu. Jediným rozdielom je, že „pred technickou prehliadkou (STK) musí byť certifikovaná tesnosť plynovej sústavy a každé štyri roku musí špecialista vizuálne skontrolovať stav nádrží na plyn.“ Tieto revízie zaručujú najvyššie bezpečnostné štandardy automobilov poháňaných stlačeným zemným plynom CNG.

 

Andrew Shepherd, je presvedčený, že zemný plyn ako palivo bude hrať dôležitú rolu v mobilite budúcnosti. Potvrdzuje to predaj modelov SEAT s motormi na CNG v Európe, ktorý vzrástol o 18 %.

 

Späť

 

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode