Jastrab

19.09.2015 13:33

Herec, scénarista, režisér a moderátor Paľo Janík si zajazdil na bratislavskej kolibe s japonským crossoverom Mazda CX-5 a porozprával čo všetko za 16 rokov zažil v Amerike

Pán Janík, ste momentálne na Slovensku, aj keď vieme o vás, že ste v Amerike žili dosť dlhú dobu. Doma ste v roku 2011 natočili letnú komédiu Tak fajn a ďalej už musíte prezradiť, na čom všetkom pracujete a čo vás ešte pracovne čaká?

Do Ameriky síce zvažujem, že sa vrátim, ale teraz pôsobím na Slovensku. Už vyše roka pracujem na jednom zaujímavom projekte pre interaktívne vyučovanie  spojené s programovaním pre školy a čaká ma spracovanie filmového dokumentu o Lúčnici a IMTsmile. Na herectvo bohužial nemám čas, ale réžia a scénaristika ma naozaj baví.

Ste veľmi pozitívny človek, máte zmysel pre humor a robíte veci s pozitívnym smerovaním. Kiež by takých ľudí bolo viac. Budete robiť okrem komédii aj nejaké tragédie alebo sa budete venovať viac moderovaniu?

Moderujem len príležitostne, ale stále čerpám zo slávy štúdia Kontakt. Tragédii je dosť vo svete a ja mám rád také americké béčkové komédie a týmto smerom sa budem uberať. Píšem námety a dokonca ma veľmi ma baví kamera. Točil som na kolieskových korčuliach a všeličo iné.

Nuž zažili ste aj éru socializmu a čo by ste nám povedali o vašich začiatkoch šoférovania a kúpe vášho prvého auta?

Škodu embéčku som mal od osemnástich rokov. Musela mať kazetový prehrávač a keď som volal na inzerát, tak to bolo prvé, čo som sa opýtal. Kúpil som ju a v ten deň som išiel do Krkonôš. Všetko po ceste som vymieňal, najprv odišla baterka, potom vytiekla brzdová kvapalina, olej a nakoniec prevodovka. Dva dni mi trvala cesta do Krkonôš, kým som auto opravil! Vrátil som sa a stále mi na tom aute niečo chýbalo, tak som poprosil kamošov zo šupky, aby s ním niečo urobili. Tak som mal postriekané, punkové auto s nápisom šefrolet!

To by som chcela vedieť, ako reagovali policajti, keď vás zastavili?!

Chceli vedieť, akú mám pôvodnú farbu v techničáku. No ukecal som to, veď strecha zostala zelená....bolo to fakt funny auto a milé spomienky. Potom už prišla séria áut, ale asi najkrajšie auto bola Škoda R rapid kupé a Mazda 323 s veľkým šíberom, kde som viezol veľkého psa.

Kedysi sa neplatili také vysoké pokuty ako dnes. Ste jazykovo zdatný, určite ste to ukecali, ale čo dnes?

Vtedy sa dalo dohodnúť a nebolo to také prísne, aj pesničku som im dal zahrať, keď ma pustili bez pokuty. Na druhej strane je výhoda v tom, že vysoké pokuty ovplyvňujú vodičov,   aby jazdili podľa predpisov. Ďaľší fakt je, že tu nemáme takú veľkú kriminalitu ako v Amerike. Buďme radi, že sa policajti venujú doprave a nemusia vrahov po ulici naháňať!

16 prežitých rokov v Amerike zanechalo na vás nejakú stopu a prezraďte nám, aké jazdné predpisy majú a všetko čo sa spája s ich dopravným systémom. Vidíte rozdiely?

Jasné! V New Yorku sú cesty širšie, jazdenie agresívnejšie a bez klaksónu sa to nedá. Ak sa nestrčíte do pruhu, nikto vás nepustí. Každý deň šoférovať 40 minút až hodinu a pól do roboty je bežné. Tam ani večer vás policajti bezdôvodne nezastavia, ale u nás áno! Na červenej na križovatke som si s policajtami aj pokecal. Tam neexistuje, že by policajt za vami išiel kilometer a čakal, čo zle urobím...Čo jeu nich prísnejšie?  Ak urobíte priestupok, tak dohovor u nich neexistuje a pokutu musíte zaplatiť šekom alebo elektronicky. Oni mi nezoberú vodičák, len prestane platiť elektronicky. Nemajú ako u nás dve karticky VP a OP, ale iba jednu. Všetko riešia elektronicky. A neexistuje tam pravidlo pravej ruky. Majú štvornásobnú stopku, kto príde prvý do križovatky, ten sa prvý pohne. Ak sa pokazia semafóry, sú nahratí, musí nabehnúť policajt a riadiť premávku. Určite v tomto smere, to máme premyslenejšie a určite sú naši vodiči šikovnejší, lebo nejazdia len automaty ako američania.

Mali ste tam kurióznu dopravnú nehodu?

Išiel som vedľa smetiarského auta a chceli sme naraz obaja odbočiť doprava. Nechcel som ho pustiť, tak ma stlačil na ceste a otvoril mi auto ako plechovku! V Amerike kto zaviní nehodu, tak sa mu zvyšujú poplatky a potom sa mu časom znižujú, ako dlho nemal nehodu. Vodič do 25 rokov má najdrahšiu poistku, je to cca. 2500 dolarov ročne, čo je dosť na mladého človeka. Aj preto  sa snažia nezaviniť nehodu a jazdia starším autom. Každá rodina má tri, štyri autá.

Bol ste svedkom aj nepríjemného incidentu v americkej doprave?

Kamarát parkoval pred poštou a čakal na druhého kamoša, kým sa z pošty vráti. Prišiel k nemu policajt a poprosil, že nech odíde, lebo tam nesmie parkovať. On začal vyjednávať, v tom policajt vytiahol pišol, namieril na ňho a ten v strachu okamžite odišiel. Policajt dal dolu pištol, nahodil úsmev a odišiel. Bol milý a pritom nekompromisný. To je správne...

Okrem Ameriky ste navštívili aj krajinu, kde sa jazdí na ľavej strane?

V Írsku som jazdil s jednou fotografkou a mali sme nasmerované do fabriky na whisky. Pokračoval som a neuvedomil si, že som prešiel do iného pruhu, keď po dvoch hodinách oproti mne auto. Skrútil som volant na druhú stranu a našťastie som sa stihol som vyhnúť.

Dynamická a praktická Mazda CX-5 2,5 Skyactiv. Ako na vás zapôsobila? 

Krásne čisté línie auta a z diaľky ani nepôsobila mohutne a priestoru je vo vnútri ako v obývačke. Na prvý pohľad možno niekomu pripomína šelmu, ale mne skôr jastraba. Na asfalte sme ani necítili podvozok, ani v teréne, doslova sme si poletovali. Dynamika benzínového štvorvalca o objeme 2,5 litra s označením SKYACTIV-G nesklamala ani v SPORT režime, kde si to výborne držalo vo vyšších otáčkach a v 6-stupňovom automate plynulo preraďovalo. Interiér možno jednoduchý, ale mne vyhovujúci, hoci sa tu nájdu svieže dizajnové prvky. Kvalitné materiály a ich vypracovanie sú naozaj na jednotku! Veľmi dobrý volant do rúk, všetko v koži hovorí o luxuse a ten kto si potrpí, tak ho tu nájde. Navigácia, kvalitné autorádio, ovládanie na volante a všetko, čo už dnes je samozrejmosť v tejto kategórii áut. Na ceste vidím veľa žien v týchto modeloch a občas sa smejem, keď vidím 40 kilovú ženu v dvojtonovom aute. Nakoniec je to milé a všetkých ženám, matkám, čo vozia svoje ratolesti na krúžky CX-5 odporúčam, ale aj mužom, pretože toto auto je v podstate unisex.

Text a foto: Alena Chorvátová

Späť

 

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode