Darček pre každú ženu

15.06.2019 11:12

Starostka mestskej časti Bratislava-Karlova Ves Dana Čahojová porozprávala pre náš magazín o parkovacej politike, čo sa stane s dlhodobo stojacimi autami, aký má relax za volantom a čo pre ňu znamená ekológia.

 

Mestské časti docielili, že spoplatnené zóny budú až od roku 2021. Veľa ľudí to potešilo, že sa to oddialilo, pretože rezidenčná karta na rok vyjde 39 eur a za 10 eur si budú môcť ľudia s trvalým pobytom v BA kúpiť 2 hodiny parkovania v ktorejkoľvek zóne. Pre druhé auto to bude 150 eur a pre tretie to bude 500 eur ročne, čo ľudí pobúrilo. Ako to vidíte vašimi očami?

 

Sama sledujem, že pohľad ľudí na parkovanie sa postupne mení. Mnohí z nás si už uvedomujú, že situácia je neúnosná a niečo sa jednoducho zmeniť musí. Parkujúcich áut v meste je viac, ako je pre ne miesta a z roka na rok je to horšie. Či je práve navrhnutý model rezidenčného parkovania správny, ukáže až prax. Osobne si nemyslím, že jeho primárnym cieľom je vytiahnutie peňazí z vreciek ľudí. Nebude to ani šok, pretože naraz sa to spustiť nedá. Budeme si zvykať postupne. Je však potrebné čo najskôr riešiť najviac exponované miesta počas dňa alebo tam, kde je pre obyvateľov hlavným problémom nočné parkovanie.

 

Aj vy bývate v jednej z rezidenčných zón v Karlovej Vsi a stane sa vám, že si ráno nájdete papuču na kolese alebo vám dokonca odtiahnu auto?

 

Pravidlá musIa platiť pre každého rovnako. Bývam v jednej z tzv. pokusných pilotných zón v Karlovej Vsi. Zistili sme, že systém by fungoval veľmi dobre, ale má vážny kameň úrazu. Mesto zatiaľ nemá dostatočné páky na to, aby aj dobre nastavený systém vedelo vynútiť. Bohužiaľ poddimenzovaná mestská polícia nedokáže sankcionovať tých, ktorí neoprávnene v zónach parkujú a nerezidenti potom takmer beztrestne zneužívajú túto nemohúcnosť. Áno, keďže som z tých, ktorí chodia domov neskoro, našla som si niekoľko krát papuču. V zóne sa totiž smie parkovať už len na vyznačených miestach. Pre rezidentov je ťažké prijať sankciu za nesprávne parkovanie, keď vidia, že v zóne je mnoho áut, ktoré parkujú síce správne ale bez rezidenčnej karty. Som presvedčená, že toto bude najväčšia výzva pre zavádzanie funkčnej parkovacej politiky.

 

Dnes je už každé parkovacie miesto vzácne a preto ma zaujíma ako to riešite s majiteľmi vyhradených miest, ktorí ich prenajímajú a ešte je vidieť veľa vodičov, ktorí majú ZTP kartičku a vyzerajú veľmi zdravo....

 

Pripravovaný systém rezidenčného parkovania už nepočíta s platenými vyhradenými parkovacími miestami. Zachované zostanú len vyhradené miesta pre zdravotne znevýhodnených ľudí držiteľov európskeho parkovacieho preukazu. Všetky ostatné zaniknú. Máte pravdu, že počet parkovacích miest je v niektorých miestach kritický a ľudia naozaj pozorne sledujú kto, kde a za akých podmienok parkuje. Snažíme sa priebežne odstraňovať všetky možnosti zneužívania systému, sme však národ vynachádzavý a tak trochu aj závistliví. Strážime sa navzájom, ale tak to asi aj má byť.

 

Z iného súdka by sme mohli spomenúť ako obec rieši dlhodobo stojace autá na parkovisku...ako ich dať preč podľa legislatívy?

 

Dlhodobo stojace autá na parkoviskách sú jedným z vyššie uvedených nešvárov. Zvykli sme si, že verejný priestor je zadarmo. Nie je, naopak je čoraz vzácnejší. Problémom sú dlhodobo odstavené vozidlá s platnými dokladmi a potom vraky. Tých však je už čoraz menej. Sú presne stanovené postupy a lehoty, ako musíme postupovať predtým než vrak dáme odtiahnuť. Niekomu sa to môže zdať zdĺhavé a málo razantné, ale inú možnosť nemáme. Výzva na odstránenie vozidla z verejného priestoru musí byť umiestnená na aute presne stanovený čas.

 

Potrebujete v dnešnej dobe auto asi ako každý alebo by ste sa vedeli vzdať auta?

 

Máme veľkú rodinu, veľkú domácnosť so všetkým, čo je s tým spojené. Momentálne by som si nevedela život bez auta predstaviť. Bolo by to dosť náročné. Nákupy robím síce raz za čas, ale veľké. Ak sa dá, vyrážame z mesta za pokojom vidieka. Máme záhradu, chalupu a tešíme sa nielen na prácu na čerstvom vzduchu ale najmä na čas s rodinou. V Bratislave čas plynie rýchlejšie ako tam. Šoférujem často, rada a možno aj dobre. Nerada však sama a ak sa dá, beriem aj pocestných :D. Auto pre jedného je príliš veľký luxus a cítim sa potom trochu previnilo. Inak som praktická vodička. Neprekáža mi nejaký ten škrabanec, trochu prachu alebo iná vada krásy. Automobil považujem za dopravný prostriedok nie za klenot.

 

Ako relaxujete za volantom?

 

V aute počúvam hudbu, málokedy rádio. Skladby mi nahrala dcéra, preto pri jej počúvaní myslím často práve na ňu a svojich milovaných. Nemusím meniť repertoár. Skvele mi to vyhovuje, je to pre mňa silná motivácia najmä v ťažších dňoch. A ešte si užívam vyhrievanie sedadiel. Mnoho času som strávila ako dobrovoľný zdravotník na striedačke futbalových ihrísk za každého počasia. Odvtedy si vážim teplé sedadlo.

 

Každý už oškrel auto alebo mal nehodu. Máte podobnú skúsenosť?

 

Šoférujem s veľkým rešpektom. Mám medicínske vzdelanie a viem, aký je človek krehký. Našťastie vážnejšia nehoda sa mi vyhla a dúfam, že to tak aj ostane. Viem, že nešťastie sa môže stať aj pri veľkej opatrnosti. Mali sme raz veľmi nepríjemnú skúsenosť cestou na lyžovačku. Do nášho auta plného detí na diaľnici narazilo iné vozidlo. Pritlačilo nás až k zvodidlám. Našťastie okrem materiálnej škody sa nič vážnejšie nestalo. Pamäťová stopa a výstraha kdesi v podvedomí však zostala.

 

Čím to je, že aj naši vodiči sa v Rakúsku tolerantnejšie a ohľaduplnejšie správajú ako na našich cestách?

 

Chyba asi nebude na strane Rakúšanov, ale v nás. Pokiaľ bude národným športom obchádzanie pravidiel a hľadanie skratiek z poctivej cesty, asi sa to tak skoro k lepšiemu nezmení. Je v zásade jedno či beztrestne odhodíme špak na zastávke autobusu, prejdeme na červenú či prekračujeme rýchlosť v meste alebo sme inak k sebe bezohľadní. Zároveň očakávame čistotu verejných priestranstiev ako samozrejmosť a ohľaduplnosť druhých k našim vlastným potrebám. V prvom rade by sme sa mali k ostatným správať tak, ako chceme aby sa oni správali k nám. A doma sa správať rovnako zdvorilo a slušne ako na návšteve. Napríklad v Rakúsku. Myslím, že efekt by bolo vidno hneď.

 

 

Spomínali ste, že aj vy sa prikláňate k ekológii a nielen ako cyklistka, ale možno uvítate súčasnú éru áut s hybridnými technológiami a elektromobilmi?

 

Snažím sa správať rozumne. Nadužívanie auta nie je rozumné ani pre naše zdravie ani pre životné prostredie. Ale ako som spomínala vyššie, väčšina z nás ho potrebuje k bežnému životu. Nové modely by nám mali priniesť menej exhalátov, hluku, úspornosť a z perspektívneho hľadiska technológie čo najšetrnejšie k životnému prostrediu. Zároveň by mali byť cenovo dostupné bežnému spotrebiteľovi. Testovacia hybridná Honda CR-V sa mi páči. Je tichá, úsporná a priestranná. Vhodná je aj pre viacčlenné rodiny, viem o čom hovorím. Iste by sa mu potešili mnohé ženy, lebo by im výrazne uľahčilo každodenný život.

 

Text a foto: Alena Chorvátová

Späť

Kontakt

Alena Chorvátová

+421905 992 998

© Alena Chorvátová 2011 Všetky práva vyhradené.

Webnode